Το τέταρτο τρίμηνο του 2020, σχεδόν ένα στα έξι επιβατικά αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν ηλεκτρικό (16,5%) σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Οι επιδοτήσεις που δίνουν οι κυβερνήσεις των κρατών-μελών για να τονώσουν τη ζήτηση, μετά την άνευ προηγουμένου επίδραση του κορωνοϊού στις πωλήσεις αυτοκινήτων, φαίνεται ότι είχαν το αναμενόμενο αποτέλεσμα.
Συνολικά το 2020 , τα plug-in υβριδικά οχήματα αποτέλεσαν το 11,9% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ, από 5,7% το 2019. Τα ηλεκτρικά οχήματα σημείωσαν παρόμοια αύξηση της ζήτησης πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας το 10,5% όλων των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων στο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε σύγκριση με ένα μερίδιο αγοράς 3,0% το προηγούμενο έτος. Αν και η συνολική πτώση στις πωλήσεις ξεπέρασε τα 3 εκατ. μονάδες τα οποία αφορούσαν μοντέλα με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου αποδείχθηκε ότι εκείνα και πάλι κυριάρχησαν καταλαμβάνοντας το 75,5% του συνόλου των πωλήσεων το 2020.
Αυτοκίνητα βενζίνης και diesel
Από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2020 , οι πωλήσεις diesel και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων σημείωσαν σημαντικές απώλειες. Ο αριθμός των πετρελαιοκίνητων οχημάτων που ταξινομήθηκαν στην ΕΕ κατέγραψε μείωση 23,0% με τις πωλήσεις να ανέρχονται σε 730.837 μονάδες, με την πλειονότητα των αγορών στα κράτη-μέλη να σημειώνει πτώση. Ως αποτέλεσμα ήταν το μερίδιο diesel στην αγορά αυτοκινήτων να μειωθεί από 30,5% το τέταρτο τρίμηνο του 2019 σε 25,4% κατά την ίδια περίοδο το 2020 ενώ στο σύνολο του έτους το μερίδιο αγοράς των diesel οχημάτων να καταγράφει πτώση 28%.
Η ζήτηση για βενζινοκίνητα αυτοκίνητα υπέστη ακόμη μεγαλύτερη πτώση 33,7%, με τις πωλήσεις να ανέρχονται από 1,7 εκατομμύρια μονάδες το 2019 σε 1,2 εκατομμύρια το τέταρτο τρίμηνο του 2020. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το μερίδιο αγοράς να περιοριστεί σε 40,6% σε επίπεδο ΕΕ από 56,6% που ήταν το τελευταίο τρίμηνο του 2019. Εκτός από την Ιρλανδία, όλες οι αγορές της ΕΕ σημείωσαν πτώση στις ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια αυτού του τριμήνου, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγάλων αγορών. Συνολικά, ωστόσο, το 2020, η βενζίνη αντιπροσώπευε σχεδόν το ήμισυ (47,5%) των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ.
Εναλλακτικά κινητήρια οχήματα (APV)
Κατά το τέταρτο τρίμηνο , οι εγγραφές των ηλεκτρικών οχημάτων (ECV) στην ΕΕ αυξήθηκαν από 130,992 μονάδες το 2019 σε σχεδόν μισό εκατομμύριο καταγράφοντας άνοδο 262,8%, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα. Αυτή η ισχυρή αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα (BEV) και υβριδικά plug-in (PHEV) – με τις εγγραφές να αυξάνονται κατά 216,9% και 331,0% αντίστοιχα – οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις επιδοτήσεις που δίνουν οι κυβερνήσεις πολλών κρατών-μελών για οχήματα χαμηλών εκπομπών και μηδενικών εκπομπών CO2. Μάλιστα όσο υψηλότερα είναι τα κίνητρα τόσο αυξάνονται και οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών plug-in αυτοκινήτων. Για παράδειγμα στη Γερμανία οι εγγραφές ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατέγραψαν άνοδο πάνω από 500% το τελευταίο τρίμηνο του 2020.
Στην Ελλάδα το 2020 πουλήθηκαν 2.135 ηλεκτρικά αυτοκίνητα έναντι 480 οχημάτων το 2019 με αποτέλεσμα η αγορά να καταγράφει άνοδο 344%.
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) σημείωσαν εξίσου εντυπωσιακή αύξηση κατά το τέταρτο τρίμηνο, με τις πωλήσεις να διπλασιάζονται (104,7%) και από 212.612 μονάδες το 2019 να ανέλθουν 435.260 το 2020, αντιπροσωπεύοντας το 15,1% της αγοράς αυτοκινήτων στην ΕΕ. Για πρώτη φορά, περισσότερα από ένα εκατομμύριο μονάδες επιβατικών αυτοκινήτων υβριδικών (1.182.792) και ηλεκτρικά φορτισμένων (1.045.831) οχημάτων πωλήθηκαν στην ΕΕ από τον Ιανουάριο έως τον Δεκέμβριο του 2020.
Στην Ελλάδα το 2020 διατέθηκαν 11.751 υβριδικά και plug-in υβριδικά αυτοκίνητα έναντι 6.601 οχημάτων σημειώνοντας και σε αυτή την κατηγορία άνοδο 78%.
Οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα – αιθανόλη (E85), υγραέριο (LPG) και φυσικό αέριο (CNG) – αυξήθηκαν κατά 19,6% σε 69.877 μονάδες στην ΕΕ κατά το τέταρτο τρίμηνο. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αξιοσημείωτη αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων με υγραέριο (69,5%), ενώ οι εγγραφές οχημάτων με φυσικό αέριο μειώθηκαν κατά την ίδια περίοδο (-35,3%).
Στην Ελλάδα οι πωλήσεις αυτοκινήτων που κινούνται και με υγραέριο ή φυσικό αέριο το 2020 κατέγραψαν πτώση 23,7% καθώς διατέθηκαν 1.780 αυτοκίνητα έναντι 2.333 οχημάτων το 2019.
Όλα τα εναλλακτικά οχήματα με κινητήρα (APV) αντιπροσώπευαν το 34,0% της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ το τέταρτο τρίμηνο, με σχεδόν ένα εκατομμύριο μονάδες να καταγράφονται συνολικά (αύξηση 143,9% σε σύγκριση με το 2019). Με εξαίρεση την Κύπρο, οι εγγραφές APV αυξήθηκαν σε ολόκληρη την ΕΕ από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2020. Κοιτάζοντας τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων, τα υψηλότερα ποσοστά ανόδου σημειώθηκαν σε Γερμανία (236,6%), Γαλλία (156,7%) και στην Ιταλία (108,9% ). Στις παραπάνω αγορές οι πωλήσεις τονώθηκαν και από την πολύ μεγάλη αύξηση που κατέγραψαν οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών αυτοκινήτων στα τέλη του 2020.