EUCARIS: Το online «όπλο» της ΑΑΔΕ ενάντια στις κομπίνες μεταχειρισμένων ΙΧ!

Τέλος στις απάτες του ΦΠΑ αλλά και στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα «μαϊμούδες» θα επιχειρήσει να θέσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων καθώς το προσεχές διάστημα θα έχει στην διάθεσή της το ψηφιακό σύστημα EUCARIS.

To νέο λογισμικό θα αποτελέσει βασικό εργαλείο των Τελωνειακών Αρχών ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση στις βάσεις δεδομένων άλλων κρατών-μελών και να ταυτοποιήσουν τα βασικά χαρακτηριστικά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Με αυτό τον τρόπο, προστατεύονται οι τελικοί αγοραστές των οχημάτων, δεδομένου ότι πλέον θα γνωρίζουν πού πραγματικά ήταν δηλωμένο το αυτοκίνητο που αγοράζουν ενώ επίσης μειώνεται ο κίνδυνος οι αγοραστές να προμηθευτούν ένα μη νόμιμο όχημα (με παραποιημένα στοιχεία) και προστατεύεται ο υγιής ανταγωνισμός από τα παράνομα κυκλώματα εμπορίας οχημάτων.

Επιτόπιοι έλεγχοι στις οδικές αρτηρίες

Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκονται και οι έλεγχοι στη διακίνηση οχημάτων για τελωνισμό. Ειδικά συνεργεία χτενίζουν τις κύριες οδικές αρτηρίες και σταματούν αυτοκινητάμαξες, για να διαπιστώσουν αν έχουν υποβληθεί στις τελωνειακές αρχές οι Δηλώσεις Άφιξης Οχημάτων για τα αυτοκίνητα που μεταφέρουν.

Όπως αποκάλυψε το Newmoney.gr, μέσα σε δύο μήνες, σε όλη τη χώρα, πραγματοποιήθηκαν 389 έλεγχοι διακίνησης και έλεγχοι σε εγκαταστάσεις εμπόρων και εντοπίστηκαν 44 παραβάσεις. Δεσμεύτηκαν 19 οχήματα, ενώ 14 υποθέσεις βρίσκονται σε εξέλιξη.

Τι είναι το σύστημα EUCARIS

Ο Eucaris είναι μια πρωτοβουλία αρκετών ευρωπαϊκών χωρών και μπορεί να περιγραφεί ως συνεργασία μεταξύ διαφόρων εθνικών αρχών καταχώρισης. Επισημοποιημένη σε πολυμερή συνθήκη, η συνεργασία αυτή εστιάζεται στην ανταλλαγή δεδομένων σχετικά με την ταξινόμηση οχημάτων, τις άδειες οδήγησης και τα συνοδευτικά δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα. Για την ανταλλαγή αυτή χρησιμοποιείται ένα σύστημα το οποίο αναπτύχθηκε ειδικά για το σκοπό αυτό: EUCARIS II. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η EUCARIS δεν χρησιμοποιεί κεντρική ευρωπαϊκή βάση δεδομένων. Κάθε χώρα είναι υπεύθυνη για το δικό της μητρώο πληροφοριών σχετικά με τα οχήματα και τις άδειες οδήγησης και τις δικές της διαδικασίες ταξινόμησης. Μέσω της εθνικής τους αρχής ταξινόμησης, άλλα κυβερνητικά ιδρύματα μπορούν να ζητήσουν πληροφορίες για π.χ. οχήματα από άλλη χώρα. Η εθνική αρχή καταχώρισης καθίσταται κεντρικός κόμβος του EUCARIS.

Επί του παρόντος το EUCARIS έχει τρεις διαφορετικές εφαρμογές: ένα για την ανταλλαγή δεδομένων για τα οχήματα και την άδεια οδήγησης (Συνθήκη EUCARIS, 15 κράτη μέλη), ένα για τον ιδιοκτήτη/κάτοχο και τα δεδομένα ασφάλισης οχημάτων (απόφαση 2008/ΔΕΥ/615 του Συμβουλίου της ΕΕ, τώρα 6 κράτη μέλη, σύντομα και τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ) και πληροφορίες για τους παραβάτες της κυκλοφορίας (βάσει διαφόρων διμερών συνθηκών). H ΕΕ ελπίζει στο άμεσο μέλλον τα κράτη-μέλη να μπορούν να ανταλλάξουν περισσότερα δεδομένα και να αποτρέψουμε την ανάπτυξη νέων συστημάτων.

Παράλληλα η εφαρμογή του νέου συστήματος θα επιφέρει κοινωνικά και οικονομικά οφέλη.

Πρώτα απ’ όλα το EUCARIS θα βοηθήσει στην πρόληψη, τον εντοπισμό και τη δίωξη των παραβιάσεων του νόμου συμβάλλοντας σε μια ασφαλέστερη κοινωνία.

Επίσης υπάρχει ήδη συμφωνία μεταξύ κάποιων κρατών-μελών ώστε να αποδίδονται πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σε παραβάτες οδηγούς καθιστώντας έτσι πιο ασφαλείς τους αυτοκινητόδρομους. Επίσης μπορούν να ανταλλάσσονται όλα τα είδη δεδομένων όπως κλήσεις παράνομης στάθμευσης, εκτεταμένες πληροφορίες άδειας οδήγησης, κλπ.

Το σύστημα διαδραματίζει επίσης ρόλο στη διατήρηση των εγγραφών των εθνικών αδειών κυκλοφορίας οχημάτων και οδηγών ακριβή και ενημερωμένα.

Τέλος, το EUCARIS αποφέρει επίσης οικονομικά οφέλη στις κυβερνήσεις. Επειδή χρησιμοποιείται ένα ενιαίο δίκτυο με εθνικά σημεία επαφής, δεν χρειάζεται να αναπτυχθούν νέα συστήματα και δίκτυα και δεν χρειάζεται να αγοραστεί νέο υλικό. Η πλήρης διαχείριση και ανάπτυξη του EUCARIS κοστίζει πάνω από 375.000 ευρώ ετησίως. Αυτές οι δαπάνες μοιράζονται ήδη 21 χώρες, καθιστώντας το EUCARIS ένα φτηνό σύστημα που δεν σπαταλάει χρήματα από φόρους.