Πάνω από 40.000 ηλεκτρικά ελαφρά και βαρέα φορτηγά θα κινούνται στην Ευρώπη και περισσότερα από 270.000 τέτοιου τύπου οχήματα θα κυκλοφορούν στην Γηραιά Ήπειρο έως το 2030 σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αλλά το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν οι ανάλογες υποδομές ώστε να φορτίζονται.
Όπως επισημαίνει ο ACEA οι υποδομές που είναι απαραίτητες για τη φόρτιση αυτών των ηλεκτρικών φορτηγών λείπουν εντελώς σήμερα. Λόγω της υψηλότερης ζήτησης ενέργειας και ενέργειας, τα βαρέα οχήματα δεν μπορούν απλώς να χρησιμοποιούν την υπάρχουσα υποδομή για αυτοκίνητα.
Μάλιστα η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων επισημαίνει ότι το θέμα φόρτισης των ηλεκτρικών φορτηγών πρέπει να αντιμετωπιστεί επειγόντως. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να αναλάβουν δράση για να διασφαλίσουν την ταχεία ανάπτυξη υποδομής στο πλαίσιο της αναθεώρησης της οδηγίας για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων (AFID).
Στην Ελλάδα ο ACEA εκτιμά ότι θα υπάρχουν μόλις 10 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών φορτηγών έως το 2025 και 50 σημεία φόρτισης έως το 2030.
Τα δεδομένα αυτά προκύπτουν από τον διαδραστικό χάρτη που δημοσίευσε ο ACEA, όπου εμφανίζεται ο ακριβής αριθμός σημείων φόρτισης για ηλεκτρικά φορτηγά που απαιτούνται σε ολόκληρη την Ευρώπη έως το 2025 και το 2030 για κάθε χώρα.
Στην πρώτη θέση για το 2025 σύμφωνα με τον διαδραστικό χάρτη του ACEA βρίσκεται η Γερμανία με 4.300 σημεία φόρτισης φορτηγών και ακολουθούν η Γαλλία με 1.750, Ιταλία και Ολλανδία με 1.000, Ισπανία 850, Πολωνία 600, Βέλγιο και Σουηδία 350 και η Βρετανία με 2.450 σημεία φόρτισης ενώ στην Ελλάδα προβλέπεται ότι θα υπάρχουν μόλις 10 σημεία φόρτισης.
Για το 2030 ο ACEA προβλέπει ότι θα υπάρχουν 14.250 σημεία φόρτισης φορτηγών στη Γερμανία και ακολουθούν η Γαλλία με 5.750, η Ιταλία και Ολλανδία με 3.400, η Ισπανία με 2.900, η Πολωνία με 2.050, η Βρετανία με 8.200 και η Ελλάδα όπως προαναφέραμε με μόλις 50 σημεία φόρτισης για φορτηγά.
Οι στόχοι της AFID
Η οδηγία AFID θα πρέπει να θέσει συγκεκριμένα έναν στόχο σε ευρωπαϊκό επίπεδο για 10.000-15.000 (υψηλής ισχύος) δημόσιων σημείων φόρτισης το αργότερο έως το 2025 και 40.000-50.000 σημεία φόρτισης το αργότερο έως το 2030.
Επιπλέον, ένας στόχος για τουλάχιστον 40.000 δημόσιους φορτιστές χαμηλής ισχύος (100 kW) οι σε χώρους στάθμευσης φορτηγών κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων θα πρέπει να υιοθετηθεί ως το 2030.
Για να διασφαλιστεί ότι ο απαραίτητος αριθμός σημείων φόρτισης θα είναι διαθέσιμος έως το 2025 και το 2030 σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, η αναθεωρημένη AFID θα πρέπει να θέσει δεσμευτικούς στόχους ανά κράτος-μέλος.
Προκειμένου να ληφθούν υπόψη οι σημαντικά υψηλότερες απαιτήσεις ισχύος των βαρέων οχημάτων, θα πρέπει να οριστούν τρεις κατηγορίες ισχύος: κάτω των 350 kW, μεταξύ 350 – 500 kW και άνω των 500 kW.