Η σαφής προτίμηση ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης και η αγνόηση των υγρών καυσίμων χαμηλών εκπομπών CO2 θα δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στην ΕΕ ώστε να πετύχει τις μηδενικές εκπομπές στις οδικές μεταφορές σύμφωνα με εκτιμήσεις από έναν σημαντικό κλάδο της βιομηχανίας λίγο πριν τις επίσημες ανακοινώσεις της Κομισιόν για το κλίμα.
Η Ένωση Renewable & Low-Carbon Liquid Fuels, που αποτελείται από μια ομάδα επιχειρήσεων υγρών καυσίμων, προειδοποίησε την Κομισιόν να μην επιλέξει νικητή καθώς όπως επισημαίνουν η υποστήριξη των Βρυξελλών στην ηλεκτροκίνηση είναι εμφανής και συνεχής σε αντίθεση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
«Ακριβώς όπως δεν υπάρχει κανένας τύπος αυτοκινήτου με μηδενικές εκπομπές CO2, δεν υπάρχει κανένας τρόπος για μηδενικούς ρύπους στις οδικές μεταφορές. Για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, η ΕΕ χρειάζεται κάθε βιώσιμη λύση που μπορεί να συγκεντρώσει – και αυτό περιλαμβάνει ανανεώσιμα και υγρά καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα», επισημαίνει η ομάδα.
Η ΕΕ θα πρέπει να «υιοθετήσει μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση που κάνει την καλύτερη χρήση των διαθέσιμων επιλογών με αποδεδειγμένα διαπιστευτήρια μείωσης εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων των βιοκαυσίμων από καλλιέργειες που πληρούν αυστηρά κριτήρια βιωσιμότητας», εκτιμούν στελέχη της Renewable & Low-Carbon Liquid Fuels.
Η ανακοίνωση υπογράφηκε από 10 εμπορικούς οργανισμούς, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι τα υγρά καύσιμα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα είναι απαραίτητο συμπλήρωμα στην ηλεκτροκίνηση που είναι ικανή να μειώσει τις εκπομπές του τρέχοντος στόλου οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Τα βιοκαύσιμα θα καθυστερήσουν τη μετάβαση στους μηδενικούς ρύπους
Πολλές περιβαλλοντικές ομάδες έχουν τοποθετηθεί ενάντια σε ότι υποστηρίζει η ομάδα Renewable & Low-Carbon Liquid Fuels, υποστηρίζοντας ότι η εστίαση στα βιοκαύσιμα θα καθυστερήσει τη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών.
«Το λόμπι καυσίμων πιέζει με ψεύτικες λύσεις για το κλίμα, όταν τα οχήματα χωρίς εκπομπές αποτελούν πραγματική επιλογή για πολλούς Ευρωπαίους», δήλωσε η Laura Buffet, διευθύντρια ενέργειας σε Οργάνωσης Μεταφορών & Περιβάλλοντος (T&E), στην EURACTIV. «Αυτή είναι μια τελευταία προσπάθεια να παρατείνουν τα τρέχοντα επιχειρηματικά τους μοντέλα, αντί να μεταρρυθμιστούν για το μέλλον. Λαμβάνοντας υπόψη ολόκληρο τον κύκλο ζωής, η πλειονότητα των βιοκαυσίμων της ΕΕ – biodiesel καλλιέργειας από φοίνικα και σόγια – είναι στην πραγματικότητα χειρότερη για το κλίμα από το ορυκτό diesel», είπε χαρακτηριστικά η κ. Buffet.
Ο Alex Mason, ανώτερος αξιωματικός πολιτικής στο γραφείο της WWF στην ΕΕ, περιέγραψε τη δήλωση της βιομηχανίας ως «καθαρή προπαγάνδα, κατευθείαν από την βιομηχανία ορυκτών καυσίμων».
«Όταν το λόμπι των βιοκαυσίμων αναφέρεται σε αποδεδειγμένα διαπιστευτήρια μείωσης εκπομπών, εννοούν τα κριτήρια εκπομπών στην οδηγία της ΕΕ για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αλλά αυτά καλύπτουν μόνο τις εκπομπές από τη μεταποίηση και τη μεταφορά – όχι τις εκπομπές από την καύση των καυσίμων ή το κόστος του άνθρακα από τη χρήση γης για καλλιέργειες βιοκαυσίμων», είπε στο EURACTIV ο κ. Mason.
Βιώσιμα τα βιοκαύσιμα
Ο ισχυρισμός περιβαλλοντικών οργανώσεων ότι τα βιοκαύσιμα είναι πιο επιβλαβή από τα ορυκτά καύσιμα αμφισβητούνται έντονα από τη βιομηχανία.
“Τα βιοκαύσιμα που παράγουμε είναι βιώσιμα με κάθε έννοια του όρου”, δήλωσε ο Xavier Noyon, γενικός γραμματέας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου biodiesel (EBB), στο EURACTIV.
Ο Noyon τόνισε το πλαίσιο αειφορίας που πρέπει να τηρούν οι παραγωγοί βιοκαυσίμων της ΕΕ, περιλαμβάνεται η ιχνηλασιμότητα κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, καθώς και η πιστοποίηση τρίτων.
«Τα βιοκαύσιμα μας είναι προσιτά, γεγονός που διευκολύνει τις πολιτικές για το κλίμα χωρίς αποκλεισμούς. Έχουν επίσης το πλεονέκτημα ότι είναι άμεσα διαθέσιμα για χρήση σε όλους τους τρόπους μεταφοράς », πρόσθεσε ο κ. Noyon.
Η νέα νομοθεσία
Η ΕΕ παρουσίασε την αποκαλούμενη δέσμη μέτρων «Fit for 55» η οποία καθορίζει μια νομοθετική πορεία για τη μείωση των εκπομπών σε ολόκληρο το μπλοκ κατά 55% έως το 2030.
Το πακέτο, το οποίο περιλαμβάνει περισσότερους από δώδεκα νόμους, αποτελεί μέρος της προσπάθειας της ΕΕ να επιτύχει ουδετερότητα από τον άνθρακα έως το 2050.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου της ΕΕ για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, περιλαμβάνεται αύξηση του στόχου για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε 38% – 40% έως το τέλος της δεκαετίας, με προγραμματισμένη αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον τομέα των μεταφορών από 14% σε 26%. Ένας δευτερεύων στόχος έχει τεθεί για την ενίσχυση της χρήσης προηγμένων βιοκαυσίμων από 3,5% σε 5,5%.
Οι παραγωγοί βιοκαυσίμων περιμένουν με ανυπομονησία την τελική έκδοση της οδηγίας, η οποία θα επηρεάσει έντονα το μέλλον της βιομηχανίας στην Ευρώπη.
Η βιομηχανία περιμένει επίσης να δει τα ανανεωμένα πρότυπα CO2 για νέα αυτοκίνητα και φορτηγά, τα οποία αναμένεται να απαιτούν τα οχήματα να είναι σχεδόν χωρίς εκπομπές.
Ένα πρώιμο σχέδιο κανονισμού περιλαμβάνει έναν στόχο μείωσης των εκπομπών από καινούργια οχήματα κατά 60% έως 90% έως το 2030.
Οι επικριτές, όπως η βιομηχανία υγρών καυσίμων, λένε ότι η κίνηση παραβιάζει τη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για «τεχνολογική ουδετερότητα», καθώς τιμωρεί τους κινητήρες εσωτερικής καύσης υπέρ της στροφής προς τα ηλεκτρικά οχήματα.