Σοβαρή έλλειψη στα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπάρχει κατά μήκος των οδικών δικτύων σύμφωνα με τα νέα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Τα ευρήματα δείχνουν ότι 10 χώρες δεν διαθέτουν ούτε έναν φορτιστή για κάθε 100 χιλιόμετρα βασικών δρόμων. Όλες αυτές οι χώρες έχουν επίσης μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μικρότερο από 3% (εκτός από την Ουγγαρία). Επίσης 18 κράτη μέλη της ΕΕ διαθέτουν κάτω από 5 σημεία φόρτισης ανά 100 χιλιόμετρα δρόμου, με μόλις τέσσερα να διαθέτουν περισσότερους από 10 φορτιστές για κάθε 100 χιλιόμετρα δρόμων.
Στο πλαίσιο του πακέτου για το κλίμα Fit for 55 που δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε έως το 2030 οι εκπομπές CO2 από τα νέα αυτοκίνητα να είναι 55% μικρότερες από τα επίπεδα του 2021 – έναντι του στόχου 37,5% για το 2030 που είχε τεθεί μόλις πριν από τρία χρόνια. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να φέρουν εκατομμύρια ηλεκτρικά φορτισμένα αυτοκίνητα στην αγορά τα επόμενα χρόνια για να επιτύχουν αυτόν τον δύσκολο στόχο.
«Οι καταναλωτές δεν θα είναι σε θέση να αλλάξουν οχήματα με μηδενικές εκπομπές ρύπων εάν δεν υπάρχουν αρκετοί σταθμοί φόρτισης και ανεφοδιασμού κατά μήκος των δρόμων όπου οδηγούν», προειδοποίησε ο γενικός διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema.
«Για παράδειγμα, εάν οι πολίτες της Ελλάδας, της Λιθουανίας, της Πολωνίας και της Ρουμανίας πρέπει να διανύσουν 200 χιλιόμετρα και άνω για να βρουν φορτιστή, δεν μπορούμε να περιμένουμε από αυτούς να είναι πρόθυμοι να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Θα πρέπει να σημειωθεί τεράστια πρόοδος στην ανάπτυξη υποδομών σε όλη την ΕΕ σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Οι πρόοδοι που σημειώθηκαν σε μερικές χώρες της Δυτικής Ευρώπης είναι ενθαρρυντικές, αλλά δεν πρέπει να μας αποσπούν από την άθλια κατάσταση του δικτύου φόρτισης σε άλλες χώρες της ΕΕ » εξήγησε ο Huitema.
Πράγματι, η αντίθεση μεταξύ της Ολλανδίας – της χώρας με τους περισσότερους φορτιστές (47,5 για κάθε 100 χιλιόμετρα δρόμου) – και μιας απέραντης χώρας όπως η Πολωνία (οκτώ φορές μεγαλύτερη, αλλά μόνο ένα σημείο φόρτισης για κάθε 250 χιλιόμετρα) είναι εντυπωσιακή.
«Δυστυχώς, η πρόταση για έναν Εναλλακτικό Κανονισμό Υποδομής Καυσίμων – επίσης συστατικό του πακέτου Fit for 55 – δεν είναι συγχρονισμένη με τις φιλοδοξίες της Επιτροπής για τους στόχους CO2. Ενώ εκτιμούμε την εισαγωγή των απαραίτητων δεσμευτικών στόχων για σταθμούς φόρτισης και ανεφοδιασμού σε κάθε κράτος μέλος, θα πρέπει να ενισχυθούν σημαντικά εάν θέλουμε να επιτύχουμε τους κλιματικούς μας στόχους» τόνισε ο Eric-Mark Huitema.
Συνεπώς, o ACEA καλεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την Κομισιόν να αδράξουν αυτήν την ευκαιρία για να θέσουν τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την ηλεκτρική κινητικότητα κατά τη διάρκεια των επικείμενων διαπραγματεύσεων για το Fit for 55.
Οι 5 χώρες με τους περισσότερους φορτιστές ανά 100 χιλιόμετρα
Ολλανδία (47,5)
Λουξεμβούργο (34,5)
Γερμανία (19,4)
Πορτογαλία (14,9)
Αυστρία (6,1)
Οι 5 χώρες με τους λιγότερους φορτιστές ανά 100 χιλιόμετρα
Λιθουανία (0,2)
Ελλάδα (0,2)
Πολωνία (0,4)
Λετονία (0,5)
Ρουμανία (0,5)
Electric car charging points per 100km of road (+ market share)
By country, 2020
Charging points Market share
per 100 km of ECVs
Austria | 6.1 | 9.5 |
Belgium | 5.5 | 10.7 |
Bulgaria | 0.8 | – |
Croatia | 2.3 | 1.9 |
Cyprus | 0.5 | 0.5 |
Czech Republic | 0.9 | 2.5 |
Denmark | 4.4 | 16.4 |
Estonia | 0.7 | 1.8 |
Finland | 3.3 | 18.1 |
France | 4.1 | 11.2 |
Germany | 19.4 | 13.5 |
Greece | 0.2 | 2.6 |
Hungary | 0.6 | 4.7 |
Ireland | 1 | 7.4 |
Italy | 5.1 | 4.3 |
Latvia | 0.5 | 2.7 |
Lithuania | 0.2 | 1.1 |
Luxembourg | 34.5 | 11.4 |
Malta | 3.4 | – |
Netherlands | 47.5 | 25 |
Poland | 0.4 | 1.9 |
Portugal | 14.9 | 13.5 |
Romania | 0.5 | 2.2 |
Slovakia | 2 | 1.9 |
Slovenia | 1.6 | 3.1 |
Spain | 1.1 | 4.8 |
Sweden | 5 | 32.2 |
Electric car charging points per 100km of road (+ market share)By country, 2020
Source:Source: ACEA, EAFO, ERF, EUROSTAT