Το νέο ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο του νομοσχεδίου «Οδηγώντας με Ασφάλεια» περιέγραψε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής στα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής κι Εμπορίου και της Ειδικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας, της Βουλής.
Μεταξύ των καινοτομιών που εισάγει το νομοσχέδιο περιλαμβάνεται και η εισαγωγή κάμερα μέσα στο όχημα κατά την διάρκεια της εξέτασης, οι οποίες θα καταγράφουν τα πάντα και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για νόμιμο χρονικό διάστημα. Το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξετάζεται είτε δειγματοληπτικά είτε αυτομάτως μετά από καταγγελία ή ατύχημα που έχει προκαλέσει ο νέος οδηγός.
«Η φιλοσοφία του νομοσχεδίου είναι να διασφαλίσουμε την αξιοκρατία και την αξιοπιστία των εξετάσεων» τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής και υπογράμμισε ότι «οδική ασφάλεια σημαίνει καλύτεροι δρόμοι, καλύτερα οχήματα, αλλά πρώτα απ’ όλα σημαίνει και καλύτεροι οδηγοί». Πρόσθεσε δε ότι κεντρικός στόχος του νομοσχεδίου είναι να σταματήσουν τα φαινόμενα διαφθοράς στις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης, να διασφαλιστεί η αξιοκρατία αλλά και να δοθεί η δυνατότητα στους νέους των 17 ετών να αποκτήσουν προσωρινή άδεια οδήγησης.
«Πρέπει να μπει οριστικό τέλος στο επικίνδυνο ελληνικό φαινόμενο, ορισμένοι νέοι οδηγοί, πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στο δρόμο, να μαθαίνουν να οδηγούν. Κι αυτό ακριβώς κάνουμε με αυτό το νομοσχέδιο» σημείωσε.
«Το πως θα παίρνουμε το δίπλωμα οδήγησης σε αυτή την χώρα δεν έχει ιδεολογικό πρόσημο» είπε χαρακτηριστικά και κάλεσε τους φορείς και τα κόμματα της αντιπολίτευσης να καταθέσουν τις προτάσεις τους για τις προωθούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις. Ωστόσο τόνισε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση, είχε κάνει ένα νομοσχέδιο που ποτέ δεν εφαρμόστηκε και δημιούργησε νέα προβλήματα όπως για παράδειγμα ήταν η διάταξη για τις κάμερες που την απέρριψε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ή ήταν οι 150.000 υποψήφιοι οδηγοί που περίμεναν σε μια ιδιότυπη ομηρία για να δώσουν εξετάσεις, το 2019.
Το αδιάβλητο των εξετάσεων
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέλυσε τους τέσσερις βασικούς άξονες του νομοσχεδίου που προάγει το αδιάβλητο των εξετάσεων οι οποίοι είναι: κάμερες κατά την διάρκεια των εξετάσεων, διεύρυνση του σώματος των εξεταστών, επόπτες και αλλαγή θέσης των εξεταστών.
Πιο συγκεκριμένα, σημείωσε ότι:
Βάζουμε κάμερα μέσα στο όχημα κατά την διάρκεια της εξέτασης, έχοντας ήδη εξασφαλίσει την έγγραφη συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Οι κάμερες θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά για τις εξετάσεις και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ρεαλιστικό, νόμιμο χρονικό διάστημα.
Σε αυτό το χρονικό διάστημα, το υλικό μπορεί να εξεταστεί είτε δειγματοληπτικά είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Μάλιστα, αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέταση του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Διευρύνουμε το σώμα των εξεταστών
Πέρα από τους ήδη υπάρχοντες, δίνουμε την δυνατότητα και σε όποιον άλλον δημόσιο υπάλληλο το επιθυμεί, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποιηθεί, να γίνει και αυτός εξεταστής. Έτσι σπάνε τα κυκλώματα, διότι διευρύνεται το σώμα των εξεταστών και έχουμε καλά εκπαιδευμένους και περισσότερους εξεταστές, ώστε να προχωράει και πιο γρήγορα το πρόγραμμα των εξετάσεων.
Δημιουργούμε ένα νέο θεσμό, τους επόπτες
Αυτοί θα είναι μέλη της Ελληνικής Αστυνομίας, Λιμενικές Αρχές, Αρχές της διαφάνειας όσοι το επιθυμούν, οι οποίοι επίσης θα περνούν από ειδική εκπαίδευση και θα λαμβάνουν πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά, είτε επειδή υπάρχουν υπόνοιες για προβλήματα.
Η θέση του εκπαιδευτή κατά την εξεταστική διαδικασία
Βάζουμε τον εκπαιδευτή στο πίσω κάθισμα ώστε να μην έχει τη δυνατότητα να παρέμβει υπέρ του εξεταζόμενου.
Μάλιστα, ο κ. Καραμανλής δήλωσε πως για την συγκεκριμένη διάταξη που αφορά την θέση του εκπαιδευτή θα ακούσει με ενδιαφέρον τις προτάσεις των φορέων και των κομμάτων πριν τις τελικές αποφάσεις. «Άλλωστε εμείς δεν είμαστε δογματικοί, κι αν τελικά δούμε ότι κάτι δεν είναι σωστό το αλλάζουμε» συμπλήρωσε.
Με όλους αυτούς τους τρόπους πιστεύω ότι διασφαλίζουμε πως οι εξετάσεις πλέον θα είναι αδιάβλητες. Και άρα, πως θα έχουμε πολύ καλύτερους νέους οδηγούς στο δρόμο. Και για αυτόν το λόγο, πλέον έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε και ένα βήμα παραπάνω προς τους νέους μας.
Προσωρινή άδεια οδήγησης στους 17χρονούς
«Καθιερώνουμε τη δυνατότητα εξέτασης για νέους 17 ετών και θεσπίζουμε τη δυνατότητα απόκτησης προσωρινής άδειας οδήγησης για νέους 17 ετών, οι οποίοι θα μπορούν πλέον να οδηγούν κανονικά, αρκεί να έχουν και έναν έμπειρο οδηγό δίπλα τους» τόνισε ο κ. Καραμανλής και υπογράμμισε πως αυτός είναι άλλος ένας τρόπος να δείξουμε ότι εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας, τους νέους μας.
Το νέο νομοσχέδιο εισάγει ειδικές διατάξεις για άτομα με αναπηρίες, για όσους υποψήφιους οδηγούς δεν μιλούν καλά ελληνικά αλλά και για τα ιστορικά οχήματα. «Έχουμε οικοδομήσει ένα ευρύτερο σύστημα – όχι μόνο καινοτόμων – αλλά κυρίως αυτονόητων προβλέψεων, που – θα έπρεπε να ισχύουν εδώ και χρόνια στη χώρα μας» κατέληξε.
Παπαδόπουλος: Το νομοσχέδιο προάγει το επίπεδο της οδικής ασφάλειας
«Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ‘‘Οδηγώντας με Ασφάλεια’’ φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα σύστημα που θα διασφαλίζει το αδιάβλητο της διαδικασίας αξιολόγησης των υποψήφιων οδηγών, αλλά κυρίως, θα προάγει το επίπεδο της οδικής ασφάλειας της χώρας.
Αυτή η προσέγγιση είναι και ο λόγος που η παρέμβαση δεν περιορίζεται μόνο στο σκέλος της εξέτασης, αλλά δίνεται έμφαση στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης των υποψήφιων οδηγών.
Αξιοποιούμε την τεχνολογία και αναμορφώνουμε την ύλη με τρόπο που να καλύπτει τις εκπαιδευτικές ανάγκες περισσότερων ομάδων του πληθυσμού, ενώ γίνεται περισσότερο ρεαλιστική η πρακτική δοκιμασία.
Η οδική συμπεριφορά είναι θέμα παιδείας και γι’ αυτό είμαστε, επίσης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας ώστε να ενισχυθεί περισσότερο η κυκλοφοριακή αγωγή.
Το Σχέδιο Νόμου ξεκαθαρίζει επίσης το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τα ιστορικά οχήματα, ενώ περιλαμβάνει και ένα σύνολο λοιπών διατάξεων με τις οποίες αντιμετωπίζονται προβλήματα που έχει ο κλάδος των αυτοκινητιστών, αλλά και ορισμένες κατηγορίες πολιτών.
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο το οποίο έρχεται να αντιμετωπίσει προβλήματα που δεν έχουν χρώματα και γι’ αυτό είμαστε ανοιχτοί και με τα κόμματα, αλλά και με τους φορείς, να συζητήσουμε τις προτάσεις τους.
Θεωρώ, όμως, ότι είναι ένα αρκετά προσεγμένο νομοσχέδιο, ένα νομοσχέδιο που χρειαζόταν η χώρα μας».