Η αίσθηση ότι ένα αυτοκίνητο κινείται με ασφάλεια στο δρόμο, είναι εύκολο στον έλεγχό του, και ανταποκρίνεται στις εντολές του οδηγού, αποτελεί μεγάλο μέρος της εξασφάλισης μιας ευχάριστης και ασφαλούς οδηγικής εμπειρίας. Εδώ υπεισέρχεται το έξυπνο σύστημα i-Activ All-Wheel Drive (AWD) της Mazda: Με τις δυνατότητες πρόβλεψης και τον έλεγχο της ροπής σε πραγματικό χρόνο, παρέχει άνετη, διασκεδαστική και κυρίως ασφαλή οδήγηση, ανεξάρτητα από το έδαφος ή τις συνθήκες οδήγησης. Στα Mazda CX-5&CX-30, σε συνδυασμό με την τεχνολογία G-Vectoring Control, και μια ειδική λειτουργία για οδήγηση εκτός δρόμου, η τεχνολογία AWD μας αποκαλύπτει όλες τις δυνατότητές της.
Η βάση για μια ομαλή και αποτελεσματική οδήγηση με ένα σύστημα τετρακίνησης, είναι η ιδανική κατανομή της ροπής μεταξύ των μπροστινών και των πίσω τροχών – αλλά αυτό ακριβώς που κάνει ιδανική αυτή την κατανομή είναι η δυνατότητά της να αλλάζει συνεχώς ανάλογα με τις διαφορετικές συνθήκες οδήγησης, καθώς και τις εντολές του οδηγού. Το σύστημα i-Activ AWD της Mazda προσαρμόζει αυτόματα και σε πραγματικό χρόνο, τηνκατανομή της ροπής, ώστε να ανταποκρίνεται τέλεια σε αυτές τις μεταβαλλόμενες συνθήκες.
Για το σκοπό αυτό, 27 αισθητήρες σημάτων συγκεντρώνουν 200 δεδομένα το δευτερόλεπτο, από διάφορα σημεία του αυτοκινήτου, σχετικά με τον δρόμο μπροστά, τις εντολές του οδηγού και άλλους παράγοντες, όπως η θερμοκρασία περιβάλλοντος. Για παράδειγμα, ένας αισθητήρας στον υαλοκαθαριστήρα ανιχνεύει πότε αρχίζει να βρέχει, υποδεικνύοντας ότι σύντομα το οδόστρωμα θα είναι βρεγμένο, ενώ η τεχνολογία ανίχνευσης ολίσθησης των μπροστινών τροχών υπολογίζει τόσο την ταχύτητα του αυτοκινήτου όσο και την ταχύτητα περιστροφής των μπροστινών τροχών – ακόμη και μία ελάχιστη ολίσθηση του τροχού μπορεί να είναι σημάδι επικείμενης εκτροπής. Όλες αυτές οι πληροφορίες προωθούνται στη μονάδα ελέγχου τετρακίνησης, όπου επεξεργάζονται και αναλύονται για τον έλεγχο της συμπεριφοράς του αυτοκινήτου, χρησιμοποιώντας τον ηλεκτρομαγνητικό συμπλέκτη για την ενεργοποίηση της πίσω κίνησης. Η προληπτική λειτουργία του συστήματος σημαίνει ότι αυτό προσαρμόζει τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου, πριν εμφανιστούν τέτοιας φύσεως προβλήματα.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας για την ιδανική κατανομή της ροπής είναι η αναγνώριση της πρόθεσης του οδηγού – πρόκειται να επιταχύνει, να φρενάρει ή να στρίψει; Παρακολουθώντας το πεντάλ γκαζιού, την πίεση του υγρού στο κύκλωμα των φρένων και τη θέση του τιμονιού, το σύστημα αντιλαμβάνεται αμέσως την πρόθεση του οδηγού, και μπορεί να αναδιανείμει τη ροπή ανάλογα με τις ανάγκες. Στα περισσότερα σενάρια οδήγησης, σχεδόν όλη η ισχύς του οχήματος πηγαίνει στους εμπρός τροχούς για εξοικονόμηση ενέργειας. Ωστόσο, ένα μικρό ποσοστό ροπής που κατανέμεται στους πίσω τροχούς, βρίσκεται σε φάση “stand-by”,πράγμα που σημαίνει ότι εάν και όταν το σύστημα αλλάξει σε τετρακίνηση, η μετάβαση αυτή είναι πολύ ομαλή χωρίς να έχει καμία επίπτωση στην κατανάλωση.
Η ιδανική λειτουργία του συστήματος i-Activ AWD εξασφαλίζεται σε συνδυασμό με την τεχνολογία ελέγχου G-Vectoring Control (GVC). Αυτό το δυναμικό σύστημα ελέγχου του πλαισίου, εξασφαλίζει βέλτιστο φορτίο των τροχών στις στροφές μεταφέροντας τη ροπή στους μπροστινούς τροχούς κατά την είσοδο και έξοδο από μια στροφή, και την μεταφορά στους πίσω τροχούς μέσα στη στροφή. Το αποτέλεσμα είναι η μέγιστη απόκριση και η άριστη δυνατότητα ελέγχου.
Το τελευταίο βοηθά επίσης σημαντικά σε περιπτώσεις που οδηγείτε σε σαθρό οδόστρωμα, όπως π.χ. σε δρόμο με χαλίκια. Υπό αυτές τις συνθήκες, ο οδηγός του CX-5 SUV έχει στην διάθεσή του μια ειδική λειτουργία εκτός δρόμου: Σε ιδιαίτερα δύσβατα εδάφη, απενεργοποιείται το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, εξασφαλίζοντας έτσι τη μέγιστη πρόσφυση σε σαθρό οδόστρωμα. Για τα περισσότερα σενάρια οδήγησης, ωστόσο, η κανονική λειτουργία του i-Activ AWD είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητική – για οδήγηση σε χιόνι, βροχή ή χαλίκια.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία του συστήματος, ακούστε τους ειδικούς: στην ιστοσελίδα Mazda talks i-Activ All-Wheel Drive, όπου εξηγούν τις διάφορες λειτουργίες της τεχνολογίας AWD, την αλληλεπίδραση με το σύστημα G-Vectoring Control, και τι ακριβώς συμβαίνει όταν το CX-5 κινείται εκτός δρόμου.