Για περισσότερα από εκατό χρόνια, το αυτοκίνητο παίζει σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητά μας και κατάφερε να μεταμορφώσει την σύγχρονη κοινωνία, παρέχοντας ανεξαρτησία και ελευθερία κίνησης. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ο μέσος Ευρωπαίος οδηγός διανύει σχεδόν 12.000 χιλιόμετρα το χρόνο, ενώ πάνω από το 70% των ταξιδιών γίνονται με αυτοκίνητο, είτε πρόκειται για ιδιωτικό αυτοκίνητο είτε για ταξί είτε μέσω υπηρεσίας carsharing.
Σήμερα κυκλοφορούν 243 εκατ. αυτοκίνητα στην ΕΕ με την μέση ηλικία τους να κυμαίνεται σε 11,5 έτη ενώ τα κράτη-μέλη από την φορολόγησή τους εισπράττουν 398,4 δισ. ευρώ!
Το 2020 ταξινομήθηκαν 22 νέα αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους στην ΕΕ. Το ίδιο έτος πουλήθηκαν 9,9 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αριθμός που είναι μειωμένος κατά 23,7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και που οφείλεται κυρίως στην πανδημία και στην έλλειψη των ημιαγωγών που έχει μειώσει τη δυναμικότητα της παραγωγής των εργοστασίων.
Σύμφωνα με τον ACEA ο σύγχρονος τρόπος ζωής κάνει αναγκαία τη χρήση των αυτοκινήτων λόγω των αυξανόμενων αποστάσεων που πρέπει να διανύει ένας οδηγός. Τα άτομα που ζουν στην επαρχία μπορούν να χρησιμοποιούν υπηρεσίες carsharing ή ταξί ή υπηρεσία μεταφοράς on demand αντί να κατέχουν κάποιο ιδιωτικό αυτοκίνητο.
Ωστόσο η χρήση ιδιωτικού αυτοκινήτου ενδείκνυται για ιατρική βοήθεια ή για μετάβαση σε κάποια περιοχή εκτάκτως.
Σε όλη την Ευρώπη υπάρχουν 135 εργοστάσια συναρμολόγησης αυτοκινήτων, ενώ κατασκευάστηκαν 10,8 εκατομμύρια αυτοκίνητα στην ΕΕ το 2020. Ωστόσο 5.189.538 αυτοκίνητα που πέρασαν την γραμμή παραγωγής των εργοστασίων της Ευρώπης εξήχθησαν παγκοσμίως με την αξία τους να αγγίζει τα 121 δισ. ευρώ. Το 25% όλων των αυτοκινήτων που παράγονται παγκοσμίως κατασκευάζονται στην Ευρώπη.
Σχεδόν τα μισά από τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται είναι βενζινοκίνητα, με τα οχήματα με εναλλακτική τροφοδοσία (ηλεκτρικά, plug-in υβριδικά, υβριδικά και εναλλακτικά καύσιμα) να αντιπροσωπεύουν μαζί το 24,5% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ, αλλά να αποτελούν μόνο το 4,6% όλων των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σήμερα. Τέλος, το 2020, οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στα νέα αυτοκίνητα ήταν 108,2 γρ./χλμ., δηλ. ήταν μειωμένες κατά 22,4% σε σχέση με τις τιμές που σημειώθηκαν το 2010.