Εδώ και μήνες, μια παγκόσμια έλλειψη τσιπ διακόπτει τις αλυσίδες εφοδιασμού και τις διαδικασίες παραγωγής αυτοκινήτων, με σημαντικό αντίκτυπο στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο ACEA τονίζει την ανάγκη να αυξηθεί γρήγορα η ικανότητα της ΕΕ για την κατασκευή ημιαγωγών, καθώς όπως τονίζει: «Πρέπει να ενισχύσουμε την τεχνολογική κυριαρχία της Ευρώπης και να μειώσουμε την εξάρτησή μας από υπερπόντιους προμηθευτές».
Αν και η αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι ένας από τους μεγαλύτερους τελικούς χρήστες μικροτσίπ, όταν εξετάζουμε την παγκόσμια παραγωγή, η μετάβαση στην κινητικότητα με μηδενικές εκπομπές και η ψηφιοποίηση των μηχανοκίνητων οχημάτων αυξάνουν δραματικά την ανάγκη της βιομηχανίας για ημιαγωγούς.
«Καθώς εργαζόμαστε προς μια νέα εποχή κινητικότητας και μια ΕΕ ουδέτερη από εκπομπές άνθρακα, η επιτυχία αυτού του μετασχηματισμού παραμένει αβέβαιη όσο δεν έχουμε πρόσβαση σε αρκετές μάρκες. Με τις αποθήκες άδειες και τα αποθέματα εξαντλημένα, η έλλειψη μικροτσίπ έχει πλέον άμεσο αντίκτυπο στην παραγωγή οχημάτων. Μάλιστα η παραγωγή αυτοκινήτων μειώθηκε κατακόρυφα κατά 23,3% κατά τη διάρκεια της περσινής κρίσης, μειωμένη κατά 5 εκατομμύρια μονάδες σε σύγκριση με το 2019, ενώ η παραγωγή επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ κατέγραψε πλήγμα 21% το 2020.
Αν και η ζήτηση των καταναλωτών για νέα οχήματα αυξήθηκε ξανά τους τελευταίους μήνες, οι κατασκευαστές της ΕΕ πρέπει τώρα να αντιμετωπίσουν μερικές ή πλήρεις διακοπές παραγωγής στα εργοστάσιά τους λόγω της συνεχιζόμενης έλλειψης ημιαγωγών.
Δυστυχώς, η προκύπτουσα περιορισμένη διαθεσιμότητα νέων οχημάτων, σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες τιμές των μικροτσίπ λόγω της σπανιότητάς τους, έχει βαθύ αντίκτυπο στην επιλογή των καταναλωτών και στην οικονομική προσιτότητα των νέων οχημάτων. Επιπλέον, αυτή η επιβράδυνση στην ανανέωση του στόλου οχημάτων της ΕΕ θέτει επίσης σε κίνδυνο τις κλιματικές φιλοδοξίες της Ευρώπης.
Όταν ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά στο μέγεθος του αντίκτυπου της έλλειψης τσιπ στην αυτοκινητοβιομηχανία, όλα δείχνουν ότι αυτό το πρόβλημα θα συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, πιθανώς ακόμη και μέχρι το 2022. Ως αποτέλεσμα, οι όγκοι παραγωγής στην Ευρώπη θα πιθανόν να είναι σημαντικά χαμηλότεροι από την αρχικά αναμενόμενη ανάκαμψη για φέτος και το επόμενο έτος.
Με άλλα λόγια, η προσφορά δεν θα συμβαδίζει με τη ζήτηση των καταναλωτών, με την συνεχή αναβολή των παραδόσεων οχημάτων. Η αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ υπέστη ήδη πτώση στις πωλήσεις μέχρι στιγμής φέτος. Και όπως δείχνουν τα τελευταία στοιχεία του ACEA , η κατάσταση έγινε ακόμη πιο σοβαρή τον Σεπτέμβριο, όταν οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων συρρικνώθηκαν κατά 23,1% – σημειώνοντας τον χαμηλότερο αριθμό ταξινομήσεων Σεπτεμβρίου από το 1995.
Κατά συνέπεια, η απασχόληση συρρικνώθηκε επίσης στην αυτοκινητοβιομηχανία, τουλάχιστον προσωρινά. Αν και μέχρι στιγμής έχει αποφευχθεί μεγάλος αριθμός απολύσεων, πολλοί εργαζόμενοι έχουν ήδη επηρεαστεί με αναγκαστικές άδειες και προσωρινή ανεργία.
Τώρα το μεγάλο ερώτημα είναι φυσικά: πώς θα το διορθώσουμε; Πρώτα απ ‘όλα, αυτό είναι ένα οξύ ζήτημα της εφοδιαστικής αλυσίδας με σοβαρές και άμεσες συνέπειες για τον ευρωπαϊκό τομέα αυτοκινήτων, επομένως οι πιο πιεστικές προκλήσεις πρέπει να αντιμετωπιστούν στο άμεσο μέλλον. Η βελτίωση της αξιοπιστίας των διαφορετικών επιπέδων της αλυσίδας εφοδιασμού μικροτσίπ πρέπει να είναι πρωταρχικός στόχος σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δεδομένης της πολυπλοκότητας της αλυσίδας αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Προκειμένου να αποφευχθεί αυτό να συμβεί ξανά στο μέλλον, η Ευρώπη πρέπει επίσης να καταρτίσει ένα στρατηγικό σχέδιο για την αύξηση της παραγωγής ημιαγωγών στην ΕΕ. Είναι σημαντικό, ωστόσο, να διασφαλιστεί ότι αυτή η νέα παραγωγική ικανότητα παρέχει επίσης τους σωστούς τύπους τσιπ που χρησιμοποιούνται στα μηχανοκίνητα οχήματα.
Όπως τόνισε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην ομιλία της, η ΕΕ εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από «τσιπ που κατασκευάζονται στην Ασία. Επομένως, αυτό δεν είναι μόνο θέμα ανταγωνιστικότητάς μας, είναι επίσης θέμα τεχνολογικής κυριαρχίας». Ως εκ τούτου, ο ACEA εκπροσωπώντας σημαντικούς τελικούς χρήστες ημιαγωγών, χαιρετίζει τις πρόσφατες ανακοινώσεις ευρωπαίων κατασκευαστών τσιπ για την ενίσχυση της τοπικής παραγωγής.
Ομοίως, αναμένουμε με ανυπομονησία τον ευρωπαϊκό νόμο για τα τσιπ που πρόκειται να δρομολογήσει η Επιτροπή αργότερα φέτος. Το οποίο, σύμφωνα με τη Von der Leyen, θα «δημιουργήσει ένα υπερσύγχρονο ευρωπαϊκό οικοσύστημα τσιπ, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής, που θα διασφαλίζει την ασφάλεια του εφοδιασμού μας». Πρωτοβουλίες όπως η πρόσφατα εγκαινιασμένη Βιομηχανική Συμμαχία της ΕΕ για Τεχνολογίες Επεξεργαστών και Ημιαγωγών είναι πολύ σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση» τονίζει ο γενικός διευθυντής του ACEA κ. Eric-Mark Huitema.