Πάνω από 18.800 άτομα άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο το 2020 σημειώνοντας όμως μια πρωτοφανή μείωση της τάξης του 17% σε σύγκριση με το 2019.
Η μείωση αυτή ωστόσο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πανδημία του κορωνοϊού και στον αντίκτυπο που είχε προκαλέσει στην κινητικότητα. Παρά τη σημαντική αυτή μείωση, δεν επετεύχθη ο στόχος μείωσης των θανάτων κατά 50%, ο οποίος είχε τεθεί για την τελευταία δεκαετία. Κατά συνέπεια, ο αριθμός αυτός υπογραμμίζει την ανάγκη όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την επίτευξη του «Οράματος μηδενικών απωλειών», δηλαδή μηδενικών θανάτων και σοβαρών τραυματισμών στους δρόμους ως το 2050.
Η πρόσφατη έκθεση της ΕΕ περιλαμβάνει επίσης ανάλυση των θανάτων ανάλογα με τους χρήστες του οδικού δικτύου και τα οχήματα που εμπλέκονται σε ατυχήματα. Η έκθεση δείχνει ότι η συντριπτική πλειονότητα των θανάτων καταγράφεται σε συγκρούσεις στις οποίες εμπλέκονται αυτοκίνητα και φορτηγά, και τονίζει την ανάγκη να ενισχυθεί η προστασία των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί και οι ποδηλάτες.
Οι ευρωπαϊκές πολιτικές ήδη κινούνται σε αυτή την κατεύθυνση, καθώς τα νέα υποχρεωτικά μέτρα ασφάλειας που θεσπίστηκαν με τον κανονισμό για τη γενική ασφάλεια εστιάζουν ιδίως σε αυτές τις ομάδες. Επιπλέον, οι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου πρέπει να λαμβάνονται συστηματικά υπόψη κατά την εφαρμογή της οδηγίας για τη διαχείριση της ασφάλειας των οδικών υποδομών από τα κράτη μέλη.
Στην Ελλάδα τα στοιχεία των τροχαίων ατυχημάτων οφείλονται κατά βάση στην απροσεξία των οδηγών, στην μη τήρηση των ορίων ταχύτητας, στην χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης και σε άλλους παράγοντες που καταγράφονται στην έρευνα της ΕΕ.
Τα στοιχεία για την Ελλάδα
Η Ελλάδα έχει αναδειχθεί πρωταθλήτρια στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στην ΕΕ ωστόσο τα χαρακτηριστικά των οδηγών που προκαλούν τα τροχαία αποδεικνύουν ότι οι επικίνδυνοι οδηγοί έχουν ηλικία από 25 έως 49 ετών και άνω των 65 ετών!
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΕ ο αριθμός των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα κυμαίνεται σε μόλις 4% στις ηλικίες έως 17 ετών, σε 11% στις ηλικίες από 18 έως 24%, σε 37% για ηλικίες από 25 έως 49 ετών, σε 19% στις ηλικίες από 50 έως 64 ετών, σε 26% στις ηλικίες άνω των 65 ετών και ένα ποσοστό 3% δεν προσδιορίζεται η ηλικία.
Επίσης οι άνδρες αποτελούν το 84% των θυμάτων σε τροχαία και μόλις το 16% σε γυναίκες στην Ελλάδα ενώ στην υπόλοιπη ΕΕ τα αντίστοιχα ποσοστά κυμαίνονται σε 77% και 23%.
Τα περισσότερα ατυχήματα στην Ελλάδα σημειώνονται σε αστικούς δρόμους σε ποσοστό 54% και ακολουθούν οι επαρχιακοί δρόμοι σε ποσοστό 39% και μόλις το 7% των ατυχημάτων καταγράφεται σε αυτοκινητοδρόμους!
Όσον αφορά στην ώρα που καταγράφονται τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα αποδεικνύεται ότι οι εργάσιμες ημέρες και μάλιστα κατά τη διάρκεια της ημέρας σημειώνεται το 50% των τροχαίων και το βράδυ μόλις το 12% ενώ τα Σαββατοκύριακα κατά την διάρκεια της ημέρας καταγράφεται το 25% των τροχαίων και το βράδυ το 13%.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως στην Ελλάδα το 89% των τροχαίων ατυχημάτων καταγράφηκε σε στεγνό οδόστρωμα και μόλις το 11% σε βρεγμένο!
Πάντως οι Έλληνες οδηγοί βρίσκονται κάτω από το μέσο ευρωπαϊκό όρο όσον αφορά στην διατήρηση των ορίων ταχύτητας και μάλιστα έξι στους δέκα οδηγούς δήλωσαν ότι κινούνται με υψηλότερη ταχύτητα από όσο ορίζει ο ΚΟΚ μέσα στις πόλεις!
Επίσης το 19% των Ελλήνων οδηγών δήλωσε ότι έχει οδηγήσει έχοντας πιει παραπάνω από το επιτρεπτό όριο ενώ το 57% των επιβατών δήλωσε ότι δεν χρησιμοποιεί την ζώνη ασφαλείας στο πίσω κάθισμα.
Αντίθετα σχεδόν το 50% των αναβατών ποδηλάτων δήλωσε ότι κινείται χρησιμοποιώντας προστατευτικό κράνος τη στιγμή που ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ κυμαίνεται σε 31%.
Από την άλλη μεριά βέβαια οι μισοί Έλληνες οδηγοί οχημάτων δήλωσαν ότι κινούνται μιλώντας στο κινητό τους τηλέφωνο με αποτέλεσμα να είναι αποσπασμένη η προσοχή τους και βέβαια να μην κρατούν με τα δύο χέρια το τιμόνι.