«SOS» εκπέμπουν οι ιδιοκτήτες Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης εξαιτίας της τεράστιας αύξησης που καταγράφει η τιμή του πετρέλαιου κίνησης με αποτέλεσμα το μεταφορικό κέρδος να έχει συμπιεστεί στο ελάχιστο ενώ παράλληλα ο κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος και με την ανανέωση του στόλου των οχημάτων που ως γνωστόν είμαστε οι «πρωταθλητές» της ΕΕ με τον γηραιότερο στόλο φορτηγών!
Μάλιστα η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος (ΟΦΑΕ) απέστειλε και επιστολή προς τα συναρμόδια Υπουργεία ώστε να μπορέσουν να εισακουστούν τα προβλήματα του κλάδου ζητώντας μεταξύ άλλων και την επιδότηση μέρους του κόστους απόκτησης του diesel κίνησης. Επίσης στην επιστολή αποκαλύπτεται ότι ήδη έχει πέσει στο τραπέζι των διαβουλεύσεων η επιβολή Περιβαλλοντικού Τέλους στα φορτηγά.
Η ΟΦΑΕ επισημαίνει μεταξύ άλλων στην επιστολή προς τα Υπουργεία ότι: «Εκπροσωπώντας περισσότερους από 6.500 ιδιοκτήτες ΦΔΧ από όλη την Ελλάδα, θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή σας στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας και οι οποίες σήμερα μας έχουν φέρει σε σημείο να αντιμετωπίζουμε σοβαρό θέμα βιωσιμότητας.
Οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές αποτελούν έναν από τους πιο κρίσιμους κρίκους της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, ενώ με την κατάλληλη πολιτική και στοχευμένα μέτρα, θα μπορούσαν να αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης της εθνικής μας οικονομίας. Τα τελευταία δύο σχεδόν έτη, από το ξέσπασμα της πανδημίας και μέχρι σήμερα, οι επαγγελματίες του κλάδου μας αντιμετώπισαν την πρωτόγνωρη αυτή κατάσταση με σθένος κι επαγγελματισμό, ενώ δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυριστούμε πως οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές κράτησαν τον κόσμο «εν κινήσει»! Ο ρόλος και η συνεισφορά μας στην εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας είναι πλέον πιο ξεκάθαρος από ποτέ. Ακόμα και στην δεδομένη χρονική στιγμή όπου η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα αντιμετωπίζει την σημαντικότερη ίσως κρίση των τελευταίων δεκαετιών, οι οδικές μεταφορές αποτελούν πιο ευέλικτο και λειτουργικό μέσο μεταφοράς αγαθών.
Παρ’ όλα αυτά, ο κλάδος μας δεν τυγχάνει ανάλογης αντιμετώπισης από την πλευρά της Πολιτείας. Αντιθέτως, τα τελευταία 10 και πλέον έτη δέχεται απανωτές προκλήσεις τις οποίες αντιμετωπίζει χωρίς την παραμικρή υποστήριξη.
- Ο κατακερματισμός της εγχώριας αγοράς,
- η διενέργεια παράνομης μεταφοράς λόγω παντελούς έλλειψης ελεγκτικών μηχανισμών, η οποία τελικά οδηγεί σε στρέβλωση της αγοράς,
- ο γηραιότερος στόλος ΦΔΧ σε όλη την Ε.Ε. με μεγάλη διαφορά,
αποτελούν ίσως τις βασικότερες από τις προκλήσεις με τις οποίες έχουμε έρθει αντιμέτωποι, αν και όχι οι μοναδικές. Σήμερα όμως, κι ενώ οι επαγγελματίες του κλάδου βρισκόμαστε ήδη σε δεινή θέση, προστίθεται ακόμα ένα σημαντικότατο πρόβλημα, το οποίο για ακόμα μια φορά καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μόνοι μας.
Ο λόγος για την παγκόσμια κρίση στον τομέα της ενέργειας, η οποία έχει οδηγήσει στην κατακόρυφη αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης, η οποία αγγίζει το 30% σε σχέση με έναν χρόνο πριν! Ανέκαθεν, το κόστος του πετρελαίου αποτελούσε περίπου το 45% του λειτουργικού κόστους μιας μεταφοράς. Εύκολα γίνεται κατανοητό λοιπόν το πόσο πολύ επηρεάζεται η λειτουργία των μεταφορικών επιχειρήσεων από την πρωτοφανή αυτή αύξηση, η οποία δεν αφορά μόνο την τιμή αγοράς του πετρελαίου, αλλά ακολουθείται από αύξηση του ΕΦΚ, ενώ πλέον συζητάμε και για την επιβολή περιβαλλοντικού τέλους στα φορτηγά οχήματα.
Φυσικά η αύξηση της τιμής αγοράς του πετρελαίου δεν έχει επηρεάσει αρνητικά μόνο τον κλάδο των οδικών μεταφορών, αλλά πολλούς ακόμα κλάδους μεταξύ των οποίων και η ακτοπλοΐα. Σημαντική όμως διαφορά, ότι οι λίγες εταιρείες που λειτουργούν τις ακτοπλοϊκές γραμμές έχουν μετακυλήσει την αύξηση αυτή στον τελικό πελάτη (ήτοι τους οδικούς μεταφορείς) σε αντίθεση με τον κατακερματισμένο κλάδο των οδικών μεταφορών όπου οι πιέσεις του ανταγωνισμού στην αγορά είναι τόσο ασφυκτικές που δεν αφήνουν περιθώριο αύξησης κομίστρων για όποιον επαγγελματία επιθυμεί να παραμείνει ανταγωνιστικός στην αγορά. Έτσι λοιπόν, ερχόμαστε αντιμέτωποι και με μία ακόμα σημαντική αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών ναύλων καθώς οι εταιρείες που λειτουργούν την γραμμή της Αδριατικής – που συνδέει την Ελλάδα με την υπόλοιπη Ευρώπη – έχουν προβεί ήδη με την δημοσίευση της αύξησης από τα μέσα του Οκτωβρίου σε αυξήσεις στο κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων καθώς επίσης και στον επίναυλο καυσίμων. Αυξήσεις που ξεπερνούν συνολικά το 20% στα ακτοπλοϊκά ναύλα, και κατά πολύ περισσότερο στον επίναυλο, και φυσικά με σκοπό να αντισταθμίσουν τις ζημίες από την αύξηση του κόστους του πετρελαίου. Αναρωτιέται κανείς πόσες αυξήσεις θα κληθούν να επωμιστούν οι οδικοί μεταφορείς και για πόσο χρονικό διάστημα θα αντέξουν τις ασφυκτικές αυτές πιέσεις. Αξίζει να σημειωθεί δε ότι ο επίναυλος καυσίμων που επιβάλλεται στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ενώ είναι κατ’ αναλογία με το κόστος αγοράς του πετρελαίου, αναπροσαρμόζεται μόνο όταν υπάρχει αύξηση στην τιμή του, ενώ κατά την πρόσφατη περίοδο που το κόστος αγοράς του πετρελαίου κίνησης είχε μειωθεί καμία μείωση δεν έγινε στον επίναυλο καυσίμων!
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί
Σκοπός της επιστολής μας είναι η συνοπτική περιγραφή της ζοφερής κατάστασης που επικρατεί στον κλάδο μας σήμερα καθώς επίσης και η υποβολή προτάσεων από ΟΦΑΕ σχετικά με την ανάγκη άμεσης λήψης μέτρων για την ανακούφιση των Ελλήνων μεταφορέων.
Συγκεκριμένα, προτείνουμε την εφαρμογή παρόμοιων πολιτικών που ακολουθούνται και από άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε με σκοπό την ενίσχυση του κλάδου των εμπορευματικών μεταφορών αλλά και την εφοδιαστική αλυσίδα γενικότερα, που αποτελούν μοχλό ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας μιας χώρας και φυσικά διευκολύνουν το διεθνές εμπόριο και την εξαγωγική της δραστηριότητα. Οι προτάσεις της ΟΦΑΕ για την αντιστάθμιση των συνεπειών της ραγδαίας αύξησης της τιμής του πετρελαίου κίνησης, η οποία έχει προκαλέσει αλυσιδωτές αυξήσεις σε φόρους που αφορούν το καύσιμο και άλλα λειτουργικά κόστη μιας μεταφορικής εταιρείας, την συντήρηση του οχήματος κλπ, όπως είναι και τα ακτοπλοϊκά ναύλα, είναι οι εξής:
Επιδότηση κόστους καυσίμου
Πρόκειται για μέτρο που εφαρμόζεται ήδη σε 6 κράτη-μέλη της Ε.Ε. κι επομένως είναι η εφαρμογή του είναι συμβατή με των ενωσιακή νομοθεσία. Στον παρακάτω πίνακα, φαίνεται ο πίνακας με κάποια ενδεικτικά από τα κράτη μέλη που εφαρμόζουν το μέτρο και το ποσό (ευρώ) της επιδότησης που λαμβάνουν οι μεταφορείς ανά λίτρο καυσίμου
Α/Α | Κ-Μ | Επιδότηση/λίτρο |
1 | Βέλγιο | 0,2476 |
2 | Ιταλία | 0,2142 |
3 | Γαλλία | 0,1771 |
4 | Σλοβενία | 0,0627 |
5 | Ισπανία | 0,0490 |
6 | Ουγγαρία | 0,0110 |
Τα οφέλη που προκύπτουν για τους μεταφορείς είναι σημαντικά καθώς μειώνει αισθητά το κόστος του καυσίμου, ενώ παράλληλα λειτουργεί ως κίνητρο για τις επιχειρήσεις.
Επιπλέον θα μπορούσαν να εφαρμοστούν αντίστοιχα μέτρα για την σταθεροποίηση του ΕΦΚ, ή/και για τον επίναυλο καυσίμων που χρεώνεται στα ακτοπλοϊκά ναύλα, ο οποίος όπως προαναφέρθηκε μόνο αυξητικές τάσεις έχει και δεν λειτουργεί ανάλογα με την τιμή αγοράς πετρελαίου, καθώς και αντίστοιχα μέτρα τα οποία αποσκοπούν στην επιδότηση του κόστους μεταφορών προκειμένου να μπορέσουν οι μεταφορείς να λειτουργήσουν χωρίς να απειλείται η βιώσιμότητά τους.
Σε αυτή την κρίσιμη εποχή για την οικονομία αλλά και την Εφοδιαστική Αλυσίδα, είναι πολύ σημαντικό η χώρα μας να αναπτύξει πολιτικές ενίσχυσης του κλάδου με σκοπό την ανάπτυξη μιας εξωστρεφούς πολιτικής που θα καθιερώσει την Ελλάδα ως διεθνή διαμετακομιστικό κόμβο, αξιοποιώντας τόσο την στρατηγική γεωγραφική της θέση, όσο και την δυναμική των βασικών λιμένων της σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη. Σε αυτή την σημαντική προσπάθεια, να είστε βέβαιοι πως οι Έλληνες μεταφορείς έχουν πρωταρχικό ρόλο, και η σημερινή εικόνα του κλάδου δεν μπορεί να ενισχύσει την προσπάθεια σε αυτή την κατεύθυνση. Χωρίς ελληνική μεταφορά δεν νοείται ανάπτυξη της Εφοδιαστικής Αλυσίδας ούτε και ενίσχυση της εξωστρέφειας του κλάδου. Με αυτή την επιστολή σας καλούμε σε συνεργασία για την άμεση λήψη μέτρων που θα αποβούν σημαντικά όχι μόνο για τον κλάδο τον οποίο εκπροσωπούμε, αλλά για την ελληνική οικονομία στο σύνολο! Παραμένουμε στην διάθεσή σας για κάθε περεταίρω συνεργασία.»