Στο στόχαστρο των Αρχών έχουν εισέλθει πάρα πολλές φορές τα γνωστά σε όλους διπλοκάμπινα αγροτικά ή επαγγελματικά αυτοκίνητα εξαιτίας της ιδιαιτερότητας που έχουν να φέρουν πίσω καθίσματα και τέσσερις πόρτες. Ωστόσο η συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων είναι καθαρά επαγγελματική αλλά δυστυχώς πάρα πολλοί τα χρησιμοποιούν και ως ΙΧ μεταφέροντας κανονικά επιβάτες στα πίσω καθίσματα μέχρι τη στιγμή που θα πέσουν σε κάποιο έλεγχο του ΣΔΟΕ και θα τους επιβάλλει το υπέρογκο πρόστιμο!
Υπό αυτό το πρίσμα και με αφορμή πολλά ερωτήματα που αποστάλθηκαν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με τη μεταφορά προσώπων με διπλοκάμπινα οχήματα ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου εξέδωσε ερμηνευτική εγκύκλιο στην οποία αναγράφεται ότι: «Με αφορμή ερωτήματα σχετικά με τη μεταφορά προσώπων με διπλοκάμπινα οχήματα, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Με το άρθρο 39 του ν.4313/2014 (Α’ 261), τροποποιήθηκε η περίπτωση ζ της παρ. 1 του άρθρου 4 του β.δ.281/1973 (Α’ 84), ως εξής: «1. Απαγορεύεται… ζ) η μεταφορά προσώπων με όχημα προοριζόμενο για τη μεταφορά εμπορευμάτων πέραν του αναγραφόμενου στην άδεια κυκλοφορίας αριθμού, σύμφωνα με την έγκριση τύπου του οχήματος».
Η διάταξη αυτή έχει γενική εφαρμογή για τις μεταφορές με φορτηγά ιδιωτικής χρήσης, δηλαδή καταλαμβάνει και τις μεταφορές με διπλοκάμπινα οχήματα, συνεπώς δεν απαιτείται για τη μεταφορά επιβατών με τα οχήματα αυτά, το ειδικό σημείωμα του άρθρου 2 της υπ’ αριθ.:61512/2900/2002 (Β’ 1548) υ.α., καθώς έχει τροποποιηθεί ο αριθμός που αναγράφεται στο πεδίο S1 του εντύπου της άδειας κυκλοφορίας.»
Να υπενθυμίσουμε πως κάποιος μπορεί κάποιος να αγοράσει ένα διπλοκάμπινο pick up, μόνο αν δικαιολογήσει την επαγγελματική ή την αγροτική του χρήση. Η έγκριση τύπου του αυτοκινήτου αναγράφει την μεταφορά τεσσάρων επιβατών, ωστόσο στην άδεια αναγράφονται μόνο δύο. Για να μεταφέρει χωρίς πρόβλημα επιβάτες και στην πίσω σειρά καθισμάτων πρέπει να μεταβεί στην πλησιέστερη Διεύθυνση Μεταφορών της Περιφέρειας όπου ανήκει και να λάβει την ανάλογη έγκριση, η οποία ορίζει ότι: «Ο τόπος εκτέλεσης του παραγωγικού έργου ή της εργασίας μιας επιχείρησης πρέπει να απέχει περισσότερο από 800 μέτρα από την πλησιέστερη στάση λεωφορείου. Αυτό πρέπει να επιβεβαιώνεται κάθε χρόνο, με σημείωμα ελέγχου από την Υπηρεσία Μεταφορών της αρμόδιας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης». Από εκεί και πέρα κάθε μετακίνηση από και προς οπουδήποτε είναι ελεύθερη, αφού η απελευθέρωση της αγοράς των διπλοκάμπινων έγινε ουσιαστικά για να χρησιμοποιούνται και ως επαγγελματικά και ως επιβατικά, προκειμένου οι αγρότες-επαγγελματίες να μην αναγκάζονται να κατέχουν και δεύτερο αυτοκίνητο (επιβατικό) για να εξυπηρετούνται.
Πάντως σε όσα διπλοκάμπινα η Άδεια Κυκλοφορίας αναγράφει πέντε άτομα ο ιδιοκτήτης τους μάλλον δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα με το νόμο και κατ΄επέκταση δεν του επιβάλλεται κάποιο πρόστιμο…