Μία από τις μεγαλύτερες “αιμορραγίες” της ελληνικής οικονομίας αποτελεί εδώ και δεκαετίες το λαθρεμπόριο καυσίμων το οποίο συνεχώς εξελίσσεται και μεταλλάσσεται ανάλογα με τις εκάστοτε τεχνολογικές συνθήκες.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έχει εξοπλίσει τις Αρχές με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας αλλά προφανώς δεν επαρκούν ώστε να περιοριστεί το φαινόμενο της λαθρεμπορίας που διαχωρίζεται σε πολλά επίπεδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr έχει ξεσπάσει ένας άτυπος πόλεμος μεταξύ των κυκλωμάτων που δραστηριοποιούνται στο λαθρεμπόριο καυσίμων και ήδη στις Αρχές καταφθάνουν συνεχώς πληροφορίες για πρατήρια που κλέβουν ή διακινούν νοθευμένα καύσιμα ή έχουν «πειραγμένα» ηλεκτρονικά συστήματα εισροών – εκροών!
Μάλιστα όπως αποκαλύπτει το Newsauto.gr οι Αρχές έχουν συλλέξει σημαντικές πληροφορίες για πάνω από 200 πρατήρια υγρών καυσίμων και σύντομα αναμένεται να υπάρξουν σημαντικές εξελίξεις.
Οι πρατηριούχοι που έχουν μάθει πως το όνομά τους περιλαμβάνεται στη λίστα των Αρχών βρίσκονται ήδη σε πανικό και μάλιστα κάποιες εταιρείες με τις οποίες συνεργάζονται ήδη τους έχουν ενημερώσει ότι θα τους κατεβάσουν τις ταμπέλες των επίσημων αντιπροσώπων…
Τα πρατήρια με τα νοθευμένα καύσιμα ή τις πειραγμένες αντλίες για τα οποία οι Αρχές έχουν συλλέξει στοιχεία βρίσκονται στην περιοχή της Αττικής και της Βόρειας Ελλάδας.
Οι κομπίνες
Μία από τις πιο γνωστές κομπίνες στα καύσιμα είναι η πρόσμιξη χημικών διαλυτών με κανονικά καύσιμα αποφέροντας στους επιτήδειους τεράστια κέρδη καθώς τα χημικά είναι πολύ φθηνά και επίσης είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανακαλυφθούν σε κάποιο απλό έλεγχο.
Φανταστείτε ότι το κόστος του χημικού διαλύτη ανά λίτρο κυμαίνεται σε μόλις μερικά λεπτά του ευρώ τα οποία βέβαια είναι αφορολόγητα και καθαρό κέρδος για τους επιτήδειους.
Το δεύτερο πολύ γνωστό κόλπο των επιτήδειων στα καύσιμα έχει να κάνει με τα περίφημα ηλεκτρονικά συστήματα εισροών – εκροών τα οποία «πειράζονται» από ειδικά λογισμικά και κατόπιν οι επιτήδειοι μπορούν να δηλώνουν ότι ποσότητες επιθυμούν στο σύστημα και να φαίνονται ότι όλα είναι νόμιμα! Στην πραγματικότητα βέβαια τα ειδικά λογισμικά αλλάζουν με έναν μοναδικό τρόπο τα δεδομένα οπότε και τα πρατήρια υγρών καυσίμων που κλέβουν στο ηλεκτρονικό σύστημα φαίνονται ότι διαθέτουν τις σωστές και νόμιμα φορολογημένες ποσότητες υγρών καυσίμων.
Και το τρίτο και καλύτερο είναι η «πειραγμένες» αντλίες στις οποίες επεμβαίνουν με ειδικά λογισμικά και οι πελάτες νομίζουν ότι φουλάρουν αλλά τελικά έχουν φύγει από τα πρατήρια με λιγότερα καύσιμα από ότι έχουν πληρώσει.
Στο υγραέριο η κομπίνα γίνεται με τη χρήση αερίου βιομηχανικής χρήσης αντί για κίνησης που είναι φθηνότερο και υποδεέστερης ποιότητας.
Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) εδώ και χρόνια «φωνάζει» για την ανεξέλεγκτη κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο ο οποίος μαστίζεται από την παραβατικότητα, το λαθρεμπόριο, τη νοθεία και τις πειραγμένες αντλίες, με αντίκτυπο στην Εθνική Οικονομία, τους Έλληνες καταναλωτές τους εργαζόμενους και τις υγιείς επιχειρήσεις του Κλάδου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου οι πειραγμένες αντλίες προκαλούν κάθε χρόνο απώλεια αγοραστικής δύναμης ύψους 90 εκατ. ευρώ, ενώ το Δημόσιο συνολικά από την παραβατικότητα σε διάφορες μορφές χάνει φορολογικά έσοδα της τάξεως των 100-150 εκατ. ευρώ ετησίως.
Ωστόσο ο ΣΕΕΠΕ επισημαίνει με έμφαση ότι το τελευταίο διάστημα, με τη δραστηριοποίηση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα προόδου, αλλά ακόμα υπάρχουν εκκρεμότητες που επιτρέπουν σε επιτήδειους να συνεχίζουν ανεμπόδιστα την παραβατικότητα.
Παράλληλα ο ΣΕΕΠΕ εκτιμά πως για να ολοκληρωθούν όλα τα μέτρα για την καταπολέμηση της παραβατικότητας στην αλυσίδα εφοδιασμού και διακίνησης των καυσίμων απαιτείται πολιτική βούληση, αποφασιστικότητα και δέσμευση, απλοποίηση διαδικασιών, κατάρτιση ολοκληρωμένου Σχεδίου Δράσης με αναλυτική περιγραφή κάθε βήματος/έργου, τον υπεύθυνο κάθε δράσης, και αυστηρό χρονοδιάγραμμα για κάθε βήμα/έργο.
Επίσης προτείνει κατάλληλη ενίσχυση (μετά από μελέτη και ανάλυση εργασίας – work process) των στελεχών της ΑΑΔΕ, των αρμόδιων ελεγκτικών Υπηρεσιών, ώστε να προχωρήσουν σε ουσιαστικούς ελέγχους της αγοράς, των Υπηρεσιών του Γενικού Χημείου του Κράτους (ΓΧΚ) αλλά και την επίσπευση των δικαστικών υποθέσεων για τα θέματα λαθρεμπορίας.
Τέλος για να εφαρμοστούν και να λειτουργήσουν αποτελεσματικά τα μέτρα για την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας – και κάθε παρανομίας – στα καύσιμα (συστήματα εισροών – εκροών, GPS, κλπ,) θεωρείται απαραίτητο να οριστεί ένας Φορέας που θα έχει όλη την ευθύνη για την ολοκλήρωση του έργου καθώς και ένα Στέλεχος με αποφασιστικές αρμοδιότητες, ως υπεύθυνος Συντονιστής / Διαχειριστής του όλου προγράμματος (Project Manager).