Η Ευρωπαϊκή Ένωση Διαμεταφορέων, Μεταφορών, και Τελωνειακών Υπηρεσιών (CLECAT), η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Αποστολέων (ESC) χαιρετίζουν την πρόταση για την ενημέρωση του συστήματος εμπορίας εκπομπών CO2 της ΕΕ (ETS) και να δημιουργηθεί ένα νέο σύστημα εμπορίας εκπομπών CO2 που καλύπτει τα κτίρια καθώς και τον τομέα των οδικών μεταφορών.
Πράγματι, οι τρεις ενώσεις πιστεύουν ότι ένα σταθερό σύστημα τιμολόγησης του άνθρακα είναι ένα από τα βασικά δομικά στοιχεία ενός αποτελεσματικού πλαισίου πολιτικής για τη στήριξη και τη δυνατότητα της μετάβασης της Ευρώπης στην ουδετερότητα των εκπομπών άνθρακα.
Οι ενώσεις σημειώνουν ότι προϋπόθεση για την ταχεία υιοθέτηση οχημάτων εναλλακτικής ισχύος από την αγορά είναι η εισαγωγή αποτελεσματικών και στοχευμένων μέτρων στήριξης για τον κλάδο. Το σύστημα εμπορίας εκπομπών CO2 για τις οδικές μεταφορές θα πρέπει επομένως να διασφαλίσει ότι τα έσοδα από τη δημοπρασία δικαιωμάτων αερίων θερμοκηπίου περιορίζονται και επανεπενδύονται στον τομέα των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
Αυτό θα συνέβαλε στην επιτάχυνση των επενδύσεων σε οχήματα και τεχνολογίες οδικών εμπορευματικών μεταφορών χαμηλών και μηδενικών εκπομπών. Χωρίς την εξασφάλιση της χρηματοδότησης για αυτές τις τόσο απαραίτητες επενδύσεις και σαφείς και σαφείς στόχους για επενδύσεις σε υποδομές (π.χ. υποδομές φόρτισης και ανεφοδιασμού, υποστήριξη ανανέωσης στόλου κ.λπ.), υπάρχει κίνδυνος ανεπαρκούς χρηματοδότησης για τη μετάβαση στο φορτηγά μηδενικών εκπομπών.
Η αναθεωρημένη Οδηγία εμπορίας εκπομπών CO2 της ΕΕ θα πρέπει επομένως να απαιτεί από τα κράτη μέλη να επιστρέψουν σημαντικό μέρος των εσόδων από την τιμολόγηση του CO2 στις εμπορευματικές μεταφορές με τη μορφή προγραμμάτων στήριξης επενδύσεων για πράσινα οχήματα και τεχνολογίες. Αυτό θα επιτρέψει στον τομέα να αγκαλιάσει γρήγορα τις νέες τεχνολογίες και να επιταχύνει τη μετάβασή του στην κλιματική ουδετερότητα. Οι τρεις ενώσεις υπογραμμίζουν ότι τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών πρέπει να γίνουν γρήγορα η πιο βιώσιμη και καλύτερη επιλογή για τους μεταφορείς.
Η σωστή ενσωμάτωση με τις υπάρχουσες πολιτικές σε εθνικό επίπεδο (π.χ. στη Γερμανία) θα είναι απαραίτητη για την αποφυγή της διπλής χρέωσης των εκπομπών CO2, υπογραμμίζουν οι ενώσεις. Η CLECAT, ο ACEA και η ESC ενθαρρύνουν σθεναρά τους ευρωπαίους και εθνικούς φορείς λήψης αποφάσεων να εξετάσουν τις συστάσεις τους επειγόντως στις συνεχιζόμενες συζητήσεις τους για την πρόταση.