Η Ελλάδα αποτελεί μία από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που καθυστερεί υπερβολικά να μεταβεί στην νέα εποχή της κινητικότητας εξαιτίας πολλαπλών παραγόντων που κυριολεκτικά υπάρχουν μόνο στη χώρα μας. Αρχικά να υπενθυμίσουμε πως διαθέτουμε έναν από τους γηραιότερους και πιο ρυπογόνους στόλους αυτοκινήτων, φορτηγών, λεωφορείων αλλά και δίκυκλων.
Ωστόσο η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα δημιουργήσει τεράστια ελλείμματα σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ καθώς θα μειωθούν τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας, το Τέλος Ταξινόμησης, τα τεκμηρία διαβίωσης και άλλων φόρων καθώς όπως όλοι γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών οχημάτων πληρώνουν μόνο φόρους για το ηλεκτρικό ρεύμα που καταναλώνουν κατά τη διάρκεια της φόρτισης.
Επίσης κατά τον εκτελωνισμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων το μόνο που καταβάλλεται είναι ο ΦΠΑ που θα συνεχίσει να ισχύει.
Αν λοιπόν αύριο εισάγονταν στη χώρα αλλά και σε κυκλοφορία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα τότε η Ελλάδα θα έχανε πάνω από 1 δισ. ευρώ που αφορά στα Τέλη Κυκλοφορίας, 198 εκατ. ευρώ από το Τέλος Ταξινόμησης οχημάτων, 1,9 δισ. ευρώ από το φόρο στη βενζίνη και 1,3 δισ. ευρώ από το φόρο στο diesel, 51 εκατ. ευρώ από τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης, μειωμένα έσοδα από τον φόρο ασφαλίστρων (μειωμένα συμβόλαια ασφαλίστρων) και βέβαια θα κινούνται λιγότερα οχήματα στους δρόμους.
Συνολικά επομένως μόνο στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση θα δημιουργήσει αυτομάτως ένα έλλειμμα 4,2 δισ. ευρώ!
Τώρα αν κάποιοι νομίζουν ότι αντέχει η οικονομία να καταγράψει ένα τόσο υψηλό έλλειμμα μάλλον είναι γελασμένοι και να είναι σίγουροι ότι το Περιβαλλοντικό Τέλος θα επεκταθεί σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων καθώς από την μία μεριά θα τονωθούν τα έσοδα και από την άλλη θα επιταχυνθεί η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Άλλωστε οι Έλληνες μόνο με χαράτσια αλλάζουν συνήθειες και η ηλεκτροκίνηση σε καμία περίπτωση δεν θα αναπτυχθεί χωρίς… απώλειες!
Οι Έλληνες και η… ηλεκτροκίνηση
Ο λόγος σύμφωνα με τον οποίο έχει αναδειχθεί η Ελλάδα σε πρωταθλήτρια γηρασμένων οχημάτων στην ΕΕ εστιάζεται αρχικά στη δεινή οικονομική κατάσταση που είχαν περιέλθει πολλά νοικοκυριά εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.
Στη συνέχεια ήρθε ο κορωνοϊός ο οποίος προκάλεσε πάρα πολλά προβλήματα στην αγορά και τώρα έχουμε την έλλειψη των ημιαγωγών που έχει προκαλέσει πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις νέων ΙΧ συμπαρασύροντας προς τα επάνω και τις τιμές διάθεσης των μεταχειρισμένων οχημάτων.
Η κλιματική αλλαγή όπως φαίνεται θα επηρεάσει στο μέγιστο βαθμό τις μεταφορές και θα τις αλλάξει ριζικά μέσα στα επόμενα χρόνια με στόχο το 2030 να μην πωλούνται οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ελλάδα αλλά και σε πολλά άλλα κράτη-μέλη στην ΕΕ και το 2050 να μην κυκλοφορούν οχήματα που καταναλώνουν βενζίνη ή diesel.
Όπως φαίνεται όμως η Ελλάδα και οι Έλληνες δεν είναι διατεθειμένοι να μεταβούν «αναίμακτα» στην ηλεκτροκίνηση ή στις νέες καθαρές μορφές κινητικότητας εξαιτίας του υψηλού κόστους απόκτησης των ηλεκτρικών μοντέλων αλλά και της έλλειψης των υποδομών.
Από την άλλη μεριά η κουλτούρα των Ελλήνων δεν περιλαμβάνει την ηλεκτροκίνηση καθώς αλλάζει ριζικά και την οδήγηση με τα ηλεκτρικά μοντέλα να μην «μαρσάρουν», να μην διαθέτουν «κατεβάσματα» και εν τέλει η αυτονομία κίνησής τους είναι περιορισμένη και ο ανεφοδιασμός διαρκεί από τουλάχιστον μισή ώρα έως και πολλές ώρες.
Αν λοιπόν παραλείψει κανείς το κόστος απόκτησης η έλλειψη ταχυφορτιστών που φορτίζουν το 80% των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων σε μόλις 25-30 λεπτά τότε είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς γιατί οι Έλληνες κοιτούν επιφυλακτικά τα ηλεκτρικά οχήματα.
Επίσης για την συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων το αυτοκίνητο αποτελεί επέκταση του εαυτού τους. Ποιος έχει δει σε κάποιο γάμο, βάφτιση ή ακόμη και κηδεία σκονισμένο αυτοκίνητο; Δεν συζητάμε για τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου όπου οι ιδιοκτήτες των οχημάτων ξυπνούν από νωρίς το πρωί για να τα ετοιμάζουν ώστε στη νυχτερινή έξοδό τους να γυαλίζουν και να τραβούν τα βλέμματα των περαστικών και τους ασθενούς φύλου…
Όμως όπως αποδεικνύεται όλα αυτά σύντομα θα αποτελούν παρελθόν καθώς η κλιματική αλλαγή και η ΕΕ απαιτούν δραστικές λύσεις άμεσα οι οποίοι σε βάθος χρόνου δεν θα είναι και τόσο ευχάριστες για τους ιδιοκτήτες οχημάτων.
Αν πάμε στην ελληνική επαρχία εκεί τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα καθώς ακόμη κυκλοφορούν αγροτικά και άλλα οχήματα πολλών δεκαετιών που οι ηλικιωμένοι ιδιοκτήτες δεν τα αποχωρίζονται με τίποτα και φυσικά την ηλεκτροκίνηση την αντιμετωπίζουν όπως οι ιθαγενείς τα… βεγγαλικά!
Αν πιάσουμε και τους υπαλλήλους που έχουν εταιρικό αυτοκίνητο θα υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση μόνο αν τους το επιβάλλουν οι επιχειρήσεις για τις οποίες εργάζονται καθώς τα εταιρικά τους οχήματα αποτελούν εν μέρει και τα ιδιωτικά τους αυτοκίνητα με τα οποία μεταβαίνουν στα χωριά τους κάτι το οποίο δεν μπορούν να κάνουν με άνεση με κάποιο ηλεκτρικό μοντέλο.
Στα Ταξί παρά το γεγονός πως η κυβέρνηση προτίθεται να επιδοτήσει έως και με 22.500 ευρώ την απόκτηση ηλεκτρικού Ταξί οι επαγγελματίες του κλάδου αντ’ αυτού ζητούν να επιδοτηθούν τα πετρελαιοκίνητα ή αεριοκίνητα οχήματα…