Τρόμος επικρατεί στις εταιρείες leasing αλλά και στους πελάτες τους η νέα νομοθεσία που θα ισχύσει από το 2023 και προβλέπει ότι 1 στα 4 καινούρια αυτοκίνητα που αποκτώνται θα πρέπει να είναι ηλεκτρικό ή plug-in υβριδικό για να διατηρηθούν οι φορολογικές ελαφρύνσεις καθώς όπως αποδεικνύεται σε καμία περίπτωση δεν είναι εφικτό να εφαρμοστεί εξαιτίας των καθυστερήσεων που έχει διαπιστωθεί στις παραδόσεις των νέων οχημάτων!
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr πάρα πολλές εταιρείες αναμένεται να αλλάξουν το στόλο των οχημάτων τους μέσα στο 2023 και ήδη έχουν παραγγελθεί χιλιάδες νέα αυτοκίνητα τα οποία όμως εξαιτίας των προβλημάτων που έχουν προκαλέσει οι ελλείψεις των ημιαγωγών στα εργοστάσια αναμένεται να παραδοθούν εντός του 2023 αλλά σε καμία περίπτωση πριν την 1η Ιανουαρίου του 2023 όποτε και θα ισχύει ο νέος νόμος!
Από την άλλη μεριά όμως η νέα νομοθεσία που έχει ψηφιστεί και αναμένεται να εφαρμοστεί από τις αρχές του 2023 προβλέπει ότι 1 στα 4 καινούρια εταιρικά ΙΧ θα πρέπει να είναι ηλεκτρικό ή plug-in υβριδικό καθώς σε διαφορετική περίπτωση επιβάλλονται αυστηρές φορολογικές κυρώσεις στην εταιρεία.
Στη νέα νομοθεσία ξεκαθαρίζεται ότι: «Από την 1η.1.2023 κατ’ ελάχιστον το ένα τέταρτο (1/4) των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται, είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως 50 γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο (CO2/χλμ)».
Από την στιγμή λοιπόν που θα αυτοκίνητα που έχουν παραγγελθεί αλλά δεν μπορούν να παραδοθούν εντός του 2022 είναι ορατός ο κίνδυνος επιβολής φορολογικών κυρώσεων σε χιλιάδες επιχειρήσεις με εταιρικούς στόλους οχημάτων καθώς τα οχήματα με κινητήρες βενζίνης ή diesel θα παραδοθούν μετά την έλευση του 2023 οπότε και οι εταιρείες θεωρητικά θα παρανομούν…
Άλλωστε το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία που έχει ψηφισθεί ο νόμος έως τη 1η/1/2023 είναι πολύ μικρό (10 μήνες) και εξαιτίας των καθυστερήσεων στις παραδόσεις νέων ΙΧ είτε οι εταιρείες δεν θα προλάβουν να προσαρμοστούν είτε θα ακυρώσουν τις μισθώσεις νέων εταιρικών οχημάτων.
Όσον αφορά στις φορολογικές κυρώσεις τα πράγματα είναι εξαιρετικά πολύπλοκα και δύσκολα τόσο για τις Αρχές όσο και για τις εταιρείες leasing αλλά και τους χρήστες εταιρικών οχημάτων.
Το άρθρο 12 του τρίτου κεφαλαίου με νόμου με τίτλο: «Μέτρα προώθησης των οχημάτων μηδενικών εκπομπών» αναγράφει ότι: «Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης της εταιρείας με την υποχρέωση της παρούσας, η δαπάνη αγοράς ή μίσθωσης του νέου εταιρικού επιβατικού αυτοκινήτου δεν εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδά της σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 7 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’ 167)».
Δηλαδή η εταιρεία θα τιμωρηθεί πολύ αυστηρά και το κόστος του leasing δεν θα εκπίπτει από τις δαπάνες. Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr στο τραπέζι των διαβουλεύσεων έχει πέσει η αφαίρεση της επιβολής φορολογικών κυρώσεων και αντικατάστασής τους με διοικητικό πρόστιμο καθώς έχει διαπιστωθεί ότι θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανακαλύψουν οι φορολογικές Αρχές τους παραβάτες καθώς τα οχήματα του Leasing ανήκουν στις εταιρείες χρονομίσθωσης και όχι στις εταιρείες που τα εκμισθώνουν.
Στα επαγγελματικά οχήματα τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα ωστόσο η εφαρμογή της νέας νομοθεσίας έχει οριστεί από την 1η Ιανουαρίου 2025 και ο νόμος ορίζει ότι: «Από την 1η.1.2025, εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, τα νέα Eπιβατηγά Δημόσιας Χρήσης (Ε.Δ.Χ.) αυτοκίνητα (Ταξί) με άδεια κυκλοφορίας, καθώς και το ένα τρίτο (1/3) των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς μίσθωσης και εκμίσθωσης σε τρίτους είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών».
Το πρόβλημα στα επαγγελματικά οχήματα εντοπίζεται στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν πολλά διαθέσιμα μοντέλα μηδενικών ρύπων ώστε να καλύπτονται όλες οι κατηγορίες των οχημάτων που μισθώνονται και ιδιαίτερα στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών φορτηγών LCV (μικτού βάρους μεταξύ 2,2τ και 3,5τ) ή τα ειδικά οχήματα με υπερκατασκευές π.χ. ψυγεία, ανυψωτικά κλπ.
Η προσθήκη οχημάτων plug-in υβριδικών με εκπομπές έως 50 γρ. CO2 / χλμ. μάλλον θα αποτελέσει μονόδρομο ώστε να καλυφθούν όλες οι εταιρείες.
Τα αγκάθια
Η νέα νομοθεσία που προβλέπει την απόκτηση 25% ηλεκτρικών ή plug-in υβριδικών αυτοκινήτων από εταιρείες από τις αρχές του 2023 θα προκαλέσει ένα τεράστιο θέμα μεταξύ εταιρειών leasing και πελατών καθώς πολλές επιχειρήσεις με στόλους χρονομίσθωσης δεν θα μπορούν να τηρήσουν τα μέτρα με αποτέλεσμα το leasing να αποδειχθεί πολύ ακριβό.
Επίσης ένα επιπλέον τεράστιο πρόβλημα που θα προκληθεί αφορά στον υπολογισμό των μισθωμένων οχημάτων καθώς τα οχήματα ανήκουν στις εταιρείες χρονομίσθωσης οπότε θεωρητικά η ποσόστωση δεν θα ισχύει για τις εταιρείες Leasing οι οποίες θα εξαιρούνται από το μέτρο. Ωστόσο στις εταιρείες με στόλους αλλά και εταιρείες ενοικιάσεων που έχουν μικτούς στόλους κανείς δεν έχει ξεκαθαρίσει πως θα υπολογίζονται…
Η απαγόρευση πώλησης καινούριων αυτοκινήτων από το 2030 και οι αλλαγές που δρομολογούνται πολλά χρόνια νωρίτερα στα εταιρικά οχήματα, στα ΙΧ ενοικιάσεων και στα Ταξί που εξαγγέλθηκαν και επίσημα από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ήταν αρκετά για να προκαλέσουν μια σχετική σύγχυση στην αγορά και ιδίως στους επαγγελματίες.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr οι εταιρείες Leasing τρέμουν κυριολεκτικά στην ιδέα και μόνο ότι όμιλοι με μεγάλους εταιρικούς στόλους οχημάτων θα ξεκινήσουν να επικοινωνούν μαζί τους για να κανονίσουν στην επιστροφή των εταιρικών οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης με άλλα αντίστοιχα ηλεκτρικά ή plug-in μοντέλα για να μπορέσουν να διατηρήσουν τα φορολογικά οφέλη και παράλληλα να επιδοτηθούν για την απόκτησή τους.
Μια μαζική επιστροφή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης αυτή τη στιγμή θα φάνταζε ιδανική με την έλλειψη που καταγράφεται στην ελληνική αγορά καινούριων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Όμως αν κάτι τέτοιο συμβεί αργότερα που θα έχει εξομαλυνθεί η κατάσταση στα εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων και θα υπάρχει πληθώρα διαθέσιμων αυτοκινήτων κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό για πολλές εταιρείες leasing καθώς τα οχήματα που θα επιστραφούν θα παρέμεναν στα αζήτητα εξαιτίας της εφαρμογής των νέων μέτρων. Άλλωστε το 2023 είναι πολύ κοντά και από την στιγμή που το 25% των πωλήσεων στα εταιρικά οχήματα πρέπει να αφορά σε ηλεκτρικά ή plug-in υβριδικά μοντέλα με αποτέλεσμα αυτομάτως η αξία των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης να είναι πολύ πιθανό να μειωθεί κατακόρυφα δημιουργώντας τεράστια ελλείμματα στις επιχειρήσεις leasing.
Παράλληλα όσο οδεύουμε προς το 2025 τα πράγματα θα «χειροτερεύουν» για τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης καθώς τότε θα ταξινομούνται μόνο ηλεκτρικά Ταξί ενώ επίσης το 1 στα 3 οχήματα ενοικιάσεων θα πρέπει να είναι ηλεκτρικό!
Αυτομάτως η αξία των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα μειωθεί περαιτέρω εξαιτίας της πληθώρας των διαθέσιμων αυτοκινήτων που θα υπάρχουν.
Έτος ορόσημο για τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα αποτελέσει το 2028 όποτε και η ΕΕ αναμένεται να επιβάλλει το Φόρο Άνθρακα που θα αυξήσει κατά πολύ το κόστος χρήσης των αυτοκινήτων βενζίνης, diesel, φυσικού αερίου και υγραερίου.
Εκείνη ακριβώς τη χρονιά αναμένεται να πέσουν στο ναδίρ οι τιμές πώλησης των μεταχειρισμένων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης…
Τέλος το 2030 όποτε και θα απαγορευθεί η πώλησης καινούριων αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών με κινητήρες εσωτερικής καύσης ο στόλος των κυκλοφορούντων παλαιών αυτοκινήτων θα έχει μειωθεί πολύ εξαιτίας του υψηλού κόστους χρήσης με αποτέλεσμα σιγά-σιγά να αρχίσουν να κινούνται όπως οι αντίκες…