Νέα επιστολή προς τον διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κ. Γιώργο Πιτσιλή απέστειλε τώρα ο Σύλλογος Εκτελωνιστών Τελωνειακών Αντιπροσώπων Θεσσαλονίκης (ΣΕΤΑΘ) μετά την δημοσίευση της Απόφασης για υποχρεωτική αναγραφή των διανυθέντων χιλιομέτρων στη Δήλωση Άφιξης Οχήματος (ΔΑΟ) των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων.
Μάλιστα οι εκτελωνιστές τονίζουν ότι πλέον η εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι αδύνατη και πως όσο και αν προσπάθησαν να βρουν κάποιο πρακτικό τρόπο συμπλήρωσης των διανυθέντων χιλιομέτρων κατά την άφιξη ενός οχήματος, που μπορεί να πραγματοποιηθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, κάτι τέτοιο δε στάθηκε δυνατό…
Ειδικότερα στην επιστολή προς τον κ. Πιτσιλή επισημαίνουν ότι: ««Αξιότιμε κε Διοικητά
Πραγματικά νοιώθουμε ανήμποροι να αντιδράσουμε πλέον στον καταιγισμό Νόμων, Υπουργικών αποφάσεων, εγκυκλίων και διαταγών που καθιστούν σχεδόν αδύνατη την εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ελλάδα.
Σε συνέχεια των ανωτέρω σχετικών πληροφορηθήκαμε αιφνιδίως και τη σημερινή απόφαση που τροποποιεί την παρ.3 του άρθρου 8 στην υπό στοιχεία Α.1051/19 Απόφαση Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (Β’ 434).
Πιο συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά στις Δηλώσεις Άφιξης Οχημάτων, προστίθεται νέο πεδίο «Διανυθέντα χιλιόμετρα» για τα μεταχειρισμένα οχήματα, όπου προβλέπεται ότι χρειάζεται να συμπληρωθούν «και τα διανυθέντα, κατά την είσοδο του οχήματος στη χώρα, χιλιόμετρα».
Πραγματικά, όσο και εάν προσπαθήσαμε να βρούμε πρακτικό τρόπο συμπλήρωσης των διανυθέντων χιλιομέτρων κατά την άφιξη ενός οχήματος, που μπορεί να πραγματοποιηθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, κάτι τέτοιο δε στάθηκε δυνατό.
Ακόμα και στην περίπτωση, που δεχθούμε ότι πρόκειται για απόφαση, η οποία προάγει για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και την προστασία των καταναλωτών, οφείλουμε να σας υπενθυμίσουμε ότι η διαδικασία της Δήλωσης Άφιξης των οχημάτων είναι πλέον ηλεκτρονική και γίνεται εκ των προτέρων από τα εκτελωνιστικά μας γραφεία, τα οποία είναι βιολογικά ανέφικτο να λειτουργούν επί 24ώρου βάσεως 365 ημέρες το χρόνο. Το Ηλεκτρονικό σύστημα Τελωνείων, δίνει τη δυνατότητα στον ενδιαφερόμενο, να υποβάλλει την άφιξη ενός οχήματος με μεταγενέστερη ημερομηνία. Έτσι, για παράδειγμα, υπάρχει η δυνατότητα η Δ.Α.Ο. να υποβληθεί από την Παρασκευή για ένα αυτοκίνητο που αφικνούται στην Ηγουμενίτσα την Κυριακή.
Όπως γίνεται αντιληπτό, εκτός των οχημάτων που καταφθάνουν ως έμφορτα, είναι αδύνατο να γνωρίζουμε ή να υπολογίσουμε με ακρίβεια εκ των προτέρων τα αναγραφόμενα χιλιόμετρα επί του χιλιομετρητή, κατά την ώρα της άφιξής του, για ένα όχημα, που θα αφιχθεί δύο ημέρες αργότερα μεταφερόμενο ιδία δυνάμει. Τα έμφορτα, που αποτελούν τη μειοψηφία των αφίξεων, δεν επιβαρύνονται με επιπλέον χιλιόμετρα κατά τη μεταφορά τους. Η μόνη πρακτική λύση θα ήταν να κατατίθεται εκ των προτέρων η Δ.Α.Ο., η οποία θα γίνεται αποδεκτή από τα συνοριακά τελωνεία και θα συμπληρώνεται ο αριθμός των χιλιομέτρων από τον τελωνειακό υπάλληλο, κατά τη στιγμή της άφιξης. Σε αυτή την περίπτωση χρειάζεται να αναλογιστεί κανείς, μεταξύ άλλων, τον όγκο των καταχωρήσεων, που θα πρέπει να γίνουν κατά την άφιξη ενός καραβιού στην Πάτρα ή στην Ηγουμενίτσα, τον αντίστοιχο όγκο οχημάτων, τα οποία θα συμπίπτουν με την είσοδο εκδρομέων κατά τους καλοκαιρινούς μήνες από τα Βόρεια σύνορά μας ή ακόμα και το γεγονός ότι πραγματοποιείται είσοδος και από τον Προμαχώνα, την Εξοχή και το Ορμένιο, που είναι συνοριακοί σταθμοί χωρίς συνεχές Τελωνειακό κλιμάκιο. Και όλα τα παραπάνω σε 24ωρη λειτουργία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πολύ γενική διατύπωση περί συμπλήρωσης των διανυθέντων χιλιομέτρων «κατά την είσοδο του οχήματος στη χώρα» εγείρει και θέματα προστασίας των πολιτών από κακές πρακτικές, αφού σε ένα τυχαίο επιτόπιο έλεγχο, ο διενεργών τον έλεγχο υπάλληλος θα δύναται να επιβάλλει ποινή:
1) Ανακριβούς Δήλωσης (100€)
2) Μη τήρησης προβλεπόμενων τελωνειακών διαδικασιών (300€)
3) Μη κατάθεσης Δ.Α.Ο. (800€)
ακόμα και για διαφορά της τάξης του ενός (1) χιλιομέτρου μεταξύ της ένδειξης του οδομέτρου και των δηλωμένων επί της Δ.Α.Ο. στοιχείων.
Τέλος, σας υπενθυμίζουμε ότι η ορθή αναγραφή των χιλιομέτρων και η προστασία των καταναλωτών έχουν διασφαλιστεί με:
1) Την υποχρεωτική αναγραφή των χιλιομέτρων επί του τιμολογίου αγοράς.
2) Το φυσικό έλεγχο του οχήματος, κατά τον τελωνισμό, και την αναγραφή των χιλιομέτρων στο πρακτικό φυσικού ελέγχου του οχήματος.
3) Την αναγραφή των ευρεθέντων από το τελωνείο χιλιομέτρων, επί του Πιστοποιητικού Ταξινόμησης, που εκδίδεται από τις Τελωνειακές αρχές.
4) Την υποχρεωτική προσκόμιση ισχύοντος δελτίο Κ.Τ.Ε.Ο. της αλλοδαπής (χώρας προηγούμενης ταξινόμησης του οχήματος)
5) Τον υποχρεωτικό τεχνικό έλεγχο του οχήματος από ελληνικό Κ.Τ.Ε.Ο., όπου πραγματοποιείται διασταύρωση των χιλιομέτρων πριν την έκδοση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα.
Κατόπιν των ανωτέρω θεωρούμε ότι η πολιτεία έχει εξαντλήσει τα μέσα που διαθέτει ως προς την προστασία του πολίτη και τη διασφάλιση του Δημοσίου Συμφέροντος και ένα επιπλέον μέτρο, όπως της αναγραφή των διανυθέντων χιλιομέτρων «κατά την είσοδο του οχήματος στη χώρα», όχι μόνο θα έχει μηδενικά οφέλη, αλλά επιπλέον θα περιπλέξει τις διαδικασίες και θα αποτελέσει τροχοπέδη στην ανάπτυξη του υγειούς εμπορίου και ανταγωνισμού.
Παρακαλούμε για τις άμεσες και αποτελεσματικές ενέργειές σας.»