Κοινή είναι η πορεία των κρατών-μελών της ΕΕ προς την απανθρακοποίηση των οδικών μεταφορών και της ουσιαστικής προώθησης της ηλεκτροκίνησης σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στο άτυπο Συμβούλιο των Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών της Ελλάδας κ. Κώστας Καραμανλής τόνισε ότι η δραστική επέκταση των υποδομών φόρτισης αποτελεί βασικό στόχο όπως επίσης και η ενίσχυση των ηλεκτρικών δικτύων ενώ επίσης επισήμανε ότι πρέπει να εφαρμοστεί μια εξορθολογισμένη μετάβαση σε καύσιμα μηδενικών ρύπων.
Ειδικότερα ο κ. Καραμανλής σε ανάρτησή του στα social media μετά την πρώτη ημέρα του άτυπου Συμβουλίου των Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ τόνισε ότι: «Συμμετείχα σήμερα στην 1η ημέρα εργασιών του άτυπου Συμβουλίου των Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ, υπό την Γαλλική Προεδρία.
Στο επίκεντρο των συζητήσεών μας τέθηκε το ζήτημα της απανθρακοποίησης των οδικών μεταφορών, στο πλαίσιο των φιλόδοξων στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Κοινός μας στόχος, η δραστική επέκταση των υποδομών φόρτισης. Αυτό ακριβώς που κάνουμε στην Ελλάδα δηλαδή. Γιατί μόνον έτσι μπορούμε να δώσουμε ουσιαστική ώθηση στην ηλεκτροκίνηση.
Παράλληλα όμως, αναγκαία είναι και η ενίσχυση των ηλεκτρικών δικτύων, για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στην διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση.
Συζητήσαμε ακόμα για την καινοτομία στον τομέα των μεταφορών και την ανάγκη συμπόρευσης όλων των Κρατών-Μελών. Είναι επιτακτικό να μην μείνει κανείς πίσω. Όπως τόνισα εξάλλου, η καινοτομία είναι εξίσου σημαντική και για τις θαλάσσιες μεταφορές. Και σε αυτό τον τομέα θα πρέπει να εφαρμοστεί μια εξορθολογισμένη μετάβαση σε καύσιμα μηδενικών ρύπων.»
Ο κ. Καραμανλής παράλληλα έθεσε το ερώτημα κατά πόσον είναι έτοιμη η ΕΕ να ενισχύσει το ηλεκτρικό της δίκτυο και τις σχετικές υποδομές, ιδίως όσον αφορά στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, τα οποία έχουν υψηλότερες απαιτήσεις απόδοσης ισχύος, αλλά και με ποιο κόστος, τόσο για τα κράτη- μέλη, όσο και για τους χρήστες.
Επισήμανε εξάλλου ότι η πρόσφατη ενεργειακή κρίση, που ανέκυψε λίγο μετά την παρουσίαση του νομοθετικού πακέτου “Fit for 55”, δημιούργησε μία κοινωνική κρίση και ανέδειξε την έλλειψη ετοιμότητας της ΕΕ να διαχειριστεί τέτοιου είδους κρίσης αποτελεσματικά. Για αυτό ζήτησε η Ευρώπη να εξετάσει πολύ προσεκτικά τις επιλογές της.
Ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών ΤΕΝ-Τ
Τη σημασία ένταξης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στο ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών ΤΕΝ-Τ, καθώς αποτελεί κρίσιμη υποδομή στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ και ενεργειακό κόμβο, υπογράμμισε επίσης ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής στο πλαίσιο του άτυπου Συμβουλίου των Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ, υπό τη γαλλική προεδρία.
Ο κ. Καραμανλής ανέπτυξε ειδικότερα τις προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης στο πλαίσιο του κανονισμού ΤΕΝ-Τ εν όψει της αναθεώρησής του:
Πρώτον, την ανάπτυξη των διασυνοριακών γραμμών βορρά- νότου και ιδιαίτερα τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ελλάδας με τις χώρες των δυτικών Βαλκανίων. Επισήμανε ότι η επέκταση του διαδρόμου των δυτικών Βαλκανίων προς την Ελλάδα, μέσω πολλαπλών κάθετων σιδηροδρομικών γραμμών, είναι ιδιαίτερα σημαντική για την εσωτερική συνοχή των γειτονικών χωρών, την άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων και την ενίσχυση των διεθνών μεταφορών από την κεντρική προς τη νοτιοανατολική Ευρώπη μέσω των Βαλκανίων.
Για αυτό είναι κρίσιμο, σημείωσε ο κ. Καραμανλής, να συμπεριληφθεί στο δίκτυο ΤΕΝ-Τ ο διάδρομος παράλληλα με την ακτογραμμή της Αδριατικής και του Ιονίου, ως μία επέκταση του διαδρόμου των δυτικών Βαλκανίων.
Δεύτερον, την ένταξη του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στο δίκτυο ΤΕΝ-Τ.
“Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει ήδη αναγνωριστεί ως υποδομή μεγάλης σημασίας για τη στρατιωτική του χρήση στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ και ως ένας ενεργειακός κόμβος και θα μπορούσε να παίξει ένα σημαντικό ρόλο στην ανταγωνιστικότητα και διατροπικότητα του συνολικού δικτύου”, τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Υπενθυμίζεται ότι ο κανονισμός ΤΕΝ-Τ υποστηρίζει την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου και αδιάλειπτου δικτύου διευρωπαϊκών μεταφορών, που θα προσφέρει βιώσιμη συνδεσιμότητα μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς κενά, σημεία συμφόρησης ή ελλιπείς συνδέσμους.
Αποτελείται από σιδηροδρόμους, εσωτερικές πλωτές οδούς, θαλάσσια δρομολόγια μικρών αποστάσεων και δρόμους που συνδέονται με πόλεις, θαλάσσια και εσωτερικά λιμάνια, αεροδρόμια και τερματικούς σταθμούς.
Προστασία και υποστήριξη των εργαζόμενων στις μεταφορές
Επίσης, στο πλαίσιο της συζήτησης για την ελκυστικότητα του τομέα μεταφορών, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε τη σημασία της κοινωνικής δικαιοσύνης και προστασίας της υγείας και της ασφάλειας όλων των εργαζόμενων στην ΕΕ στον τομέα των μεταφορών, ιδιαίτερα στην παρούσα χρονική συγκυρία της πανδημίας.
Υπογράμμισε ότι όλες οι κυβερνήσεις της ΕΕ πρέπει να εργαστούν ώστε να υπάρξουν οι συνθήκες για συνεχή εκπαίδευση και ανάπτυξη δεξιοτήτων των εργαζομένων στον τομέα των μεταφορών. Σημείωσε άλλωστε ότι υψηλού επιπέδου δουλειές αποτελούν πόλο έλξης για τους νέους, που εισέρχονται στην αγορά εργασίας.
Υπογράμμισε τέλος την ανησυχία που υπάρχει για το εάν θα μπορέσει να καλυφθεί η προβλεπόμενη μεγάλη ζήτηση εξειδικευμένου προσωπικού κατά τα επόμενα χρόνια στους τομείς των μεταφορών.