Η τιμή για έναν ποδηλατόδρομο μπορεί να ποικίλλει σημαντικά και να κυμαίνεται κάτω από 50.000 ευρώ έως και πάνω από 10 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο! Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλάτων (ECF) πραγματοποίησε έρευνα μέσω της οποίας αναλύεται το κόστος της υποδομής και εξηγεί γιατί υπάρχουν τόσο μεγάλες διαφορές στην τιμή κατασκευής κάποιου ποδηλατοδρόμου.
«Πόσο θα κοστίσει η κατασκευή ενός δικτύου ποδηλατικών διαδρομών;» είναι μια ερώτηση που τίθεται συχνά στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατών (ECF). Πρόσφατα, ακόμη περισσότερο με τα κράτη μέλη που εργάζονται για τη σύνταξη των εθνικών σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας και των συμφωνιών εταιρικής σχέσης για χρηματοδότηση από την ΕΕ.
Η απάντηση δεν είναι ξεκάθαρη. Το κόστος κατασκευής ενός ποδηλατοδρόμου είναι πολύ χαμηλό, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της τελικής τιμής καθορίζεται από το εύρος των πρόσθετων εργασιών, όπως είναι η αποχέτευση ή τα φανάρια, που είναι απαραίτητα για την παροχή ασφαλούς χώρου στους ποδηλάτες.
Για να σας δώσει μια καλύτερη ιδέα για το πόσο μπορεί να κοστίσει ένας ποδηλατόδρομος, η ECF εξέτασε μια σειρά από έργα υποδομής ποδηλατοδρόμων σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες που είτε έχουν υλοποιηθεί τα τελευταία χρόνια είτε σχεδιάζονται για το εγγύς μέλλον. Πολλά από αυτά παρασχέθηκαν από εικονικές επισκέψεις μελέτης που διοργανώθηκαν στο πλαίσιο του έργου EU CYCLE για τις συνδέσεις αστικού-αγροτικού χώρου και τα περιφερειακά κυκλικά δίκτυα.
Το ECF συγκέντρωσε αυτές τις πληροφορίες και παρουσιάζει το «τυπικό» μοναδιαίο κόστος για πολλά διαφορετικά σενάρια, επισημαίνοντας τους βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν το κόστος των έργων ποδηλασίας και τις περιπτωσιολογικές μελέτες στις οποίες βασίστηκαν.
Η έρευνα δείχνει ότι οι τιμές επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τον εντοπισμό, το νομικό και διοικητικό πλαίσιο και την μη ποδηλατική υποδομή που είναι απαραίτητη για να συμπεριληφθεί σε κάθε δεδομένο έργο. Σε συνθήκες πράσινου χώρου, μπορεί να κατασκευαστεί ποδηλατοδρόμος υψηλής ποιότητας με μόλις 50.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως αποδεικνύεται από το περιφερειακό δίκτυο ποδηλατικών διαδρομών στη Małopolska της Πολωνίας.
Στο άλλο άκρο του εύρους τιμών, το τμήμα του ποδηλατικού αυτοκινητόδρομου F3 μεταξύ Zaventem και Diegem στο Βέλγιο θα κοστίζει 12 εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο λόγω όλων των τεχνικών κατασκευών που απαιτούνται για τη διέλευση της περιφερειακής οδού των Βρυξελλών, άλλων μεγάλων οδών στην πορεία και ο σιδηροδρομικός σταθμός στο Diegem. Το συγκεκριμένο έργο θα μπορούσε να ήταν πολύ φθηνότερο εάν ο αυτοκινητόδρομος είχε συμπεριληφθεί στην αναβάθμιση του σιδηροδρόμου που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 2002 και 2006, γι’ αυτό το ECF υποστηρίζει τη συστηματική ενσωμάτωση της ποδηλατικής υποδομής σε έργα στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.
Το κόστος ποδηλατοδρόμου ανά χλμ. ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της περιοχής
50.000 ευρώ για έναν ποδηλατόδορμο σε εύκολο έδαφος έξω από κατοικημένη περιοχή, χωρίς σημαντικές προκλήσεις
200.000 ευρώ για ποδηλατοδρόμο με μικτές τοπικοποιήσεις και λύσεις αλλά και ορισμένες προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν.
500.000 ευρώ για ποδηλατοδρόμο σε αστική περιοχή, ή δύσκολο έδαφος, ή ποδηλατοδρόμους με προδιαγραφές «αυτοκινητόδρομου» σε εύκολο έδαφος.
1.500.000 ευρώ για ποδηλατοδρόμους υψηλών προδιαγραφών σε αστική περιοχή.
10.000.000 ευρώ για ποδηλατική γέφυρα πάνω από μεγάλο ποτάμι ή άλλα εμπόδια, με υπερυψωμένες διαδρομές.