Οι πωλήσεις ρωσικών αυτοκινήτων μειώθηκαν τον περασμένο μήνα καθώς οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν για την εισβολή στην Ουκρανία έπληξαν το ρούβλι και πολλές επιπλέον αυτοκινητοβιομηχανίες εντάχθηκαν στο μποϊκοτάζ της χώρας, αφήνοντας ελάχιστα οχήματα για τους Ρώσους καταναλωτές στις εκθέσεις αυτοκινήτων.
Οι πωλήσεις νέων οχημάτων μειώθηκαν κατά 60% τον Μάρτιο σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα στη Rolf, τη μεγαλύτερη αντιπροσωπεία της Ρωσίας, σύμφωνα με την διευθύνουσα σύμβουλο Svetlana Vinogradova. Προβλέπει ότι η ζήτηση θα μειωθεί κατά το ήμισυ φέτος και θα κυμανθεί στο ίδιο επίπεδο με την Ισπανία, η οποία έχει το ένα τρίτο του πληθυσμού της Ρωσίας.
Η κατάρρευση των πωλήσεων αυτοκινήτων έρχεται με τους καταναλωτές να μετατοπίζουν τις δαπάνες τους σε βασικά προϊόντα καθώς προετοιμάζονται για μια ύφεση που προκάλεσε ο πόλεμος. Οι τιμές των οχημάτων αυξήθηκαν 40% τον Μάρτιο σύμφωνα με το Bloomberg, ενώ πάρα πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες σταμάτησαν την παραγωγή τους στη Ρωσία ως μέρος ενός άνευ προηγουμένου διεθνούς μποϊκοτάζ.
Με τους αγοραστές να βρίσκονται αντιμέτωποι με πολύ υψηλότερες τιμές και εξαιρετικά λίγες επιλογές, η κυβέρνηση επιδιώκει να τονώσει την εγχώρια παραγωγή. Τα εισαγόμενα αυτοκίνητα από την Ευρώπη και την Ιαπωνία ενδέχεται να αντικατασταθούν με κινεζικά και ινδικά μοντέλα, σύμφωνα με τον Anton Shaparin, αντιπρόεδρο της Εθνικής Ένωσης Αυτοκινήτων.
«Πολλοί άνθρωποι λένε ότι οι Κινέζοι σύντροφοί μας δεν θα φύγουν από την αγορά μας. Φυσικά δεν θα το κάνουν, θα αρμέξουν την αγορά μέχρι το τελευταίο ρούβλι», είπε ο Shaparin, σημειώνοντας ότι οι τιμές για τα αυτοκίνητα Haval της Great Wall Motor Co. που συναρμολογούνται στη Ρωσία έχουν αυξηθεί κατά 50% από την εισβολή.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν αποστέλλουν πλέον οχήματα ή ανταλλακτικά στη Ρωσία. Η Renault ανέστειλε τις δραστηριότητές της στη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της και προειδοποίησε ότι ενδέχεται να υποτιμήσει την αξία της επιχείρησής της.
Η μεγάλη εξάρτηση των τοπικών κατασκευαστών αυτοκινήτων από εισαγόμενα εξαρτήματα έχει επίσης οδηγήσει σε σοκ την συγκεκριμένη αγορά. Ο μεγαλύτερος εγχώριος παραγωγός, η AvtoVaz που ανήκει στη Renault, αύξησε τις τιμές τρεις φορές μέχρι στιγμής φέτος.
Η Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία της Ρωσίας δήλωσε την περασμένη εβδομάδα, οι τιμές των ξένων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 29% από την αρχή του έτους.
Αυτοκίνητα από το Καζακστάν
Με νέα αυτοκίνητα που είναι δύσκολο να βρεθούν στη Ρωσία και τον επιταχυνόμενο πληθωρισμό που απειλεί να υποτιμήσει τις αποταμιεύσεις τους, ορισμένοι Ρώσοι έχουν στραφεί σε γειτονικές αγορές που παρέμειναν ανοιχτές σε αυτούς.
Οι Ρώσοι πελάτες αντιπροσώπευαν περίπου το 10% των πωλήσεων στο Autodom στην πόλη Kostanay του Καζακστάν, 180 χιλιόμετρα από τα σύνορα, σύμφωνα με τον Yevgeniy Biber, τον επικεφαλής πωλήσεων της αντιπροσωπείας. Προηγουμένως, αποτελούσαν περίπου το 1% των αγοραστών, είπε.
Ακόμη και πριν από την κρίση, η Ρωσία αντιμετώπιζε ήδη έλλειμμα νέων αυτοκινήτων λόγω διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας και καθυστερήσεων διανομής με τις οποίες αντιμετώπισε η αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως.
Οι πωλήσεις νέων ρωσικών αυτοκινήτων πέρυσι μειώθηκαν σχεδόν κατά 50% από την κορύφωσή τους το 2012, καθώς η οικονομία παρέμεινε στάσιμη μετά την προσάρτηση της Κριμαίας το 2014 από την Ουκρανία.
Εν μέσω έλλειψης ανταλλακτικών που απαιτούνται για να παραμείνουν ανοιχτά τα εργοστάσια, το Interfax ανέφερε ότι η AvtoVaz σχεδιάζει να παρουσιάσει ένα Lada με ελάχιστο εξοπλισμό που δεν θα περιλαμβάνει αερόσακους ή ABS.
Οι πωλήσεις οχημάτων τον Μάρτιο ήταν από τις χειρότερες των τελευταίων 15 ετών, σύμφωνα με τον Azat Timerkhanov της ρωσικής εταιρείας συμβούλων Autostat.
«Εάν η Ευρώπη δεν αποκαταστήσει τις παραδόσεις, η Κίνα θα είναι ο κύριος δικαιούχος, τουλάχιστον όσον αφορά το μερίδιο αγοράς. Αλλά οι όγκοι θα συνεχίσουν να μειώνονται.», δήλωσε ο Timerkhanov.