Ο Σύνδεσμος της Αυτοκινητοβιομηχανίας στη Γερμανία (VDA) επέκρινε δριμύτατα τα σχέδια του υπουργού Οικονομικών Robert Habeck να τερματίσει τις κρατικές επιδοτήσεις για plug-in υβριδικά οχήματα στα τέλη του 2022.
Η πρόεδρος της VDA, Hildegard Müller, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι: «Οι σκέψεις για τη σταδιακή κατάργηση της χρηματοδότησης στα plug-in υβριδικά οχήματα θέτουν σε κίνδυνο την αύξηση της ηλεκτροκίνησης σε έναν ήδη τεταμένο χρόνο και αγνοούν την καθημερινή πραγματικότητα των καταναλωτών στη Γερμανία. Λαμβάνοντας υπόψη την ακόμη εντελώς ανεπαρκώς ανεπτυγμένη υποδομή φόρτισης, τα plug-in υβριδικά λειτουργούν ως πρωτοπόροι και αποτελούν ένα κεντρικό δομικό στοιχείο για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης κατά τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση καθώς δεν υπάρχει φόβος για την αυτονομία όταν οδηγεί κανείς για μεγάλες αποστάσεις .”
Η αυτοκινητοβιομηχανία κατέθεσε εποικοδομητικές εισηγήσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη των επιδοτήσεων. «Η εφαρμογή των τρεχουσών σκέψεων θα ήταν μια απόφαση κατά των καταναλωτών, κατά της αύξησης της ηλεκτροκίνησης και, τελικά, κατά της Γερμανίας ως επιχειρηματικής τοποθεσίας».
Οι κρατικές επιδοτήσεις αποτελούν σημαντικό κίνητρο για να παρακινήσουν τους ανθρώπους να ξεκινήσουν με την ηλεκτροκίνηση και να τη διευκολύνουν. «Το premium για τα ηλεκτρονικά αυτοκίνητα λειτουργεί, όπως φαίνεται στα στοιχεία των πωλήσεων».
«Η εμπιστοσύνη χάθηκε»
Η κ. Müller επέκρινε επίσης το γεγονός ότι η πληρωμή των επιδοτήσεων θα πρέπει να συνεχίσει να συνδέεται με την ημερομηνία ταξινόμησης του οχήματος. Αν δεν συνδεθεί αυτή θα είναι μια «περαιτέρω απόφαση» κατά των καταναλωτών. Με ένα τόσο θεμελιώδες ζήτημα της επενδυτικής απόφασης, η ασφάλεια σχεδιασμού είναι ζωτικής σημασίας. «Δεν είναι λογικό λόγω μιας πιθανής μεταγενέστερης παράδοσης -και ως αποτέλεσμα των εξελίξεων που προκλήθηκαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία– να πρέπει να γίνει αποδεκτός ο κίνδυνος να χρειαστεί να πληρώσουν οι καταναλωτές πολλές επιπλέον χιλιάδες ευρώ. Πολλά άτομα εμποδίζονται να εισέλθουν στην ηλεκτροκίνηση. Η καθαρή κινητικότητα αποτρέπεται, η εμπιστοσύνη χάνεται».
Οι κατασκευαστές χορήγησαν επίσης εκπτώσεις κατά τη στιγμή της υπογραφής της σύμβασης. «Ως εκ τούτου, θα ήταν καλό για την ασφάλεια του σχεδιασμού εάν το κράτος έκανε επίσης τη δική του υποσχεθείσα συνεισφορά και επιτρέψει μεταβατικές περιόδους για συμβάσεις που έχουν ήδη συναφθεί».
Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών θέλει να λήξουν στο τέλος του 2022 οι επιδοτήσεις για τα plug-in υβριδικά οχήματα, τα οποία συνδυάζουν έναν ηλεκτροκινητήρα και έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Οι προτάσεις από το υπουργείο του Robert Habeck δεν έχουν ακόμη συμφωνηθεί από την κυβέρνηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση συνασπισμού αναφέρει ότι η χρηματοδότηση για τα ηλεκτρικά οχήματα και τα plug-in υβριδικά πρέπει να μεταρρυθμιστεί ριζικά, έτσι ώστε από την 1η Ιανουαρίου 2023 να εκδίδεται μόνο για οχήματα που έχουν αποδεδειγμένα θετική επίδραση στην προστασία του κλίματος – τα οποία κινούνται μόνο ηλεκτρικά και ορίζεται μια ελάχιστη αυτονομία.
Κατά της κατάργησης και η Κοινοβουλευτική ομάδα του FDP
Η κοινοβουλευτική ομάδα του FDP τάχθηκε κατά των σχεδίων του υπουργείου Οικονομικών. Ο εκπρόσωπος για την πολιτική μεταφορών της κοινοβουλευτικής ομάδας, Bernd Reuther, δήλωσε στο Γερμανικό Πρακτορείο Τύπου στο Βερολίνο ότι: «Στη συμφωνία συνασπισμού, τα κόμματα συμφώνησαν να συνεχίσουν την καταβολή επιδότησης και για τα plug-in υβριδικά οχήματα. Δεν υπάρχει λόγος να ακυρωθεί αυτή τη συμφωνία. Κάθε όχημα που μπορεί να κινηθεί και ηλεκτρικά συμβάλλει στην επίτευξη των κλιματικών στόχων. Πρέπει να κάνουμε τη μετάβαση σε τέτοια οχήματα όσο το δυνατόν πιο ελκυστική και να προωθήσουμε ανάλογα αυτά τα οχήματα.»
Ο πρόεδρος της VDIK Reinhard Zirpel επικρίνει επίσης τα σχέδια επισημαίνοντας ότι: «Ο τερματισμός της χρηματοδότησης στα plug-in υβριδικά θα επιβραδύνει την αύξηση της ηλεκτροκίνησης και θα δυσκολεύει την επίτευξη των κλιματικών στόχων. Επιπλέον, η εμπιστοσύνη που δημιουργήθηκε στον κυβερνητικό συνασπισμό θα ήταν βιώσιμη. Χρειάζεται ακόμη δημόσια χρηματοδότηση για να διατηρηθούν τα plug-in υβριδικά ανταγωνιστικά με τα θερμικά οχήματα».
Η ZDK επικρίνει την πρακτική απονομής
Η Κεντρική Ένωση του Γερμανικού Εμπορίου Αυτοκινήτων (ZDK) άσκησε επίσης έντονη κριτική στα σχέδια επανασχεδιασμού του περιβαλλοντικού μπόνους. «Με αυτές τις προτάσεις, το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών κάνει κακό στην προστασία του κλίματος», λέει ο αντιπρόεδρος της ZDK Thomas Peckruhn.
Οι αγοραστές λαμβάνουν την επιδότηση μόνο όταν παραδίδονται τα οχήματα. Ωστόσο, υπάρχουν μεγάλοι χρόνοι παράδοσης για αμιγώς ηλεκτρονικά αυτοκίνητα και πρόσθετα, έτσι πολλοί καταναλωτές που έχουν ήδη υπογράψει σύμβαση αγοράς πιθανότατα δεν θα λάβουν την κρατική επιδότηση καθώς θα παραλάβουν τα οχήματά τους εντός του 2023…