Η μικροκινητικότητα σίγουρα αποτελεί μια λύση έναντι του κυκλοφοριακού προβλήματος στις μεγαλουπόλεις ενώ παράλληλα μειώνει την ατμοσφαρική ρύπανση.
Ωστόσο παρά το γεγονός πως υπάρχει σχετική νομοθεσία και πρόστιμα για τα οχήματα της μικροκινητικότητας κάποιοι εισάγουν και πουλάνε στους ανυποψίαστους καταναλωτές παράνομα προϊόντα τα οποία είναι άκρως επικίνδυνα για την οδική ασφάλεια αλλά και για την ζωή των αναβατών τους.
Ο λόγος αυτή τη φορά εστιάζεται στα ηλεκτρικά πατίνια τα οποία έχουν εισέλθει για τα καλά στη ζωή μας ωστόσο οι επίδοξοι αναβάτες παράνομων e-scooters δεν διστάζουν να κοινοποιούν ακόμη και video στα social media στα οποία αναγράφεται η ταχύτητα κίνησης που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα 80 χλμ./ώρα!
Επίσης το παράδοξο σε ένα video που υπάρχει στα social media είναι πως κάποιοι αστυνομικοί σταμάτησαν έναν αναβάτη e-scooter ο οποίος τους διαβεβαίωσε ότι κινείται με ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα ενώ κατά την διάρκεια του video φαίνεται ξεκάθαρα ότι η μέγιστη ταχύτητα κίνησής του άγγιξε έως και τα 50 χλμ./ώρα.
Μάλιστα ο αναβάτης του συγκεκριμένου e-scooter θα πρέπει να τονίσουμε ότι φορούσε κράνος και ειδικό μπουφάν για μοτοσυκλέτες ενώ δεν παρέλειπε να κάνει παρατήρηση σε άλλους αναβάτες ηλεκτρικών πατινιών που κινούνται χωρίς κράνος…
Σε άλλο video ο αναβάτης ενός ηλεκτρικού πατινιού διαπληκτίστηκε με έναν οδηγό δίκυκλου ο οποίος κάλεσε την αστυνομία καθώς πίστευε ότι παρανόμως κινείται χωρίς ασφάλεια.
Στο άλλο video ο αναβάτης «διαφημίζει» το κορυφαίο ηλεκτρικό πατίνι που κινείται με ταχύτητες ακόμη και πάνω από τα 80 χλμ./ώρα!
Το κορυφαίο video δείχνει αναβάτες με ηλεκτρικά πατίνια να κινούνται με ταχύτητες άνω των 120 χλμ./ώρα!
Σε άλλο video ο ιδιοκτήτης του ηλεκτρικού πατινιού φαίνεται να προσπερνά τα αυτοκίνητα στο δρόμο σα να είναι σταματημένα ενώ σε οδηγό δίκυκλου παραδέχεται ότι το πατίνι έχει τελική ταχύτητα 80 χλμ./ώρα!
Τι προβλέπει ο νόμος
Όριο στην ταχύτητα κίνησης των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ) θέτει το άρθρο 16 που περιλαμβάνεται στο νόμο για την Μικροκινητικότητα στο οποίο επίσης προβλέπονται και τσουχτερά πρόστιμα από 40 έως και 200 ευρώ σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι κινείται κάποιος με υπερβολική ταχύτητα με κάποιο ηλεκτρικό πατίνι ή άλλο αντίστοιχο ηλεκτρικό μέσο…
Ειδικότερα στο άρθρο 16 του νόμου επισημαίνεται ότι: «Όρια ταχύτητας των Ε.Π.Η.Ο. – Τροποποίηση του άρθρου 20 του Κ.Ο.Κ.
Στο άρθρο 20 του ν. 2696/1999 (Α’ 57), α) αντικαθίσταται η παρ. 5, β) προστίθενται παρ. 5Α και 15 και το άρθρο διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 20
Όρια ταχύτητας
1.Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκινήτων οχημάτων, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε 50 χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.
2.Εκτός κατοικημένων περιοχών τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας, για τις διάφορες κατηγορίες αυτοκίνητων οχημάτων και των συνδυασμών αυτών, ορίζονται στον παρακάτω πίνακα:
Πίνακας ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων ταχύτητας
Κατηγορία | Αυτοκινητόδρομοι | Οδοί ταχείας
κυκλοφορίας |
Άλλο οδικό Δίκτυο |
οχήματος | |||
Επιβατηγά | 130 | 110 | 90 |
Επιβατηγά με
ελαφρό ρυμουλκούμενο |
100 | 90 | 80 |
Επιβατηγά με ρυμουλκούμενο | 90 | 80 | 80 |
Λεωφορεία | 100 | 90 | 80 |
Λεωφορεία με
ελαφρό ρυμουλκούμενο |
80 | 80 | 80 |
Αρθρωτά λεωφορεία | 70 | 70 | 70 |
Διώροφα λεωφορεία | 80 | 80 | 70 |
Λεωφορεία μεταφοράς μαθητών | 80 | 80 | 60 |
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους μέχρι 3.500 χλγ. | 100 | 90 | 80 |
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους μέχρι 3.500 χλγ. με ελαφρό ρυμουλκούμενο | 85 | 85 | 80 |
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους μέχρι 3.500 χλγ. με ρυμουλκούμενο | 80 | 80 | 70 |
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους μεγαλύτερου των 3.500 χλγ. | 85 | 80 | 80 |
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους μεγαλύτερου των 3.500 χλγ. με ελαφρό ρυμουλκούμενο ή ρυμουλκούμενο | 80 | 70 | 70 |
Συνδυασμός φορτηγών | 80 | 70 | 70 |
Μοτοσικλέτες πάνω από 125 κ.ε. | 130 | 110 | 90 |
Μοτοσικλέτες μέχρι 125 κ.ε. | 80 | 80 | 70 |
Μοτοσικλέτες με καλάθι | 70 | 70 | 60 |
3.Για τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν πρόσωπα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 40 χλμ/ώρα μέσα σε κατοικημένες περιοχές και σε 50 χλμ/ώρα έξω από αυτές.
4.Για τα φορτηγά αυτοκίνητα και τους συνδυασμούς αυτών, που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία, με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, καθορίζονται ανώτατα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας, χαμηλότερα των πιο πάνω οριζομένων, αναλόγως της επικινδυνότητας του μεταφερομένου φορτίου και των τεχνικών προδιαγραφών του μεταφορικού μέσου.
5.Για τα μοτοποδήλατα το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 45 χλμ/ώρα. Για τα αγροτικά μηχανήματα και τα μηχανήματα έργων, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 40 χλμ/ώρα, αν δε τα αγροτικά μηχανήματα, τα μηχανήματα έργων ή τα υπ’ αυτών ρυμουλκούμενα στερούνται ελαστικών με αεροθάλαμο, σε 15 χλμ/ώρα.
5Α. Για τα Ε.Π.Η.Ο.:
α) Ορίζεται ως ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας τα 25 χλμ/ώρα.
β) Απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.
6.Με βάση μελέτες που έχουν εκπονηθεί ή εγκριθεί από τις αρμόδιες Τεχνικές Υπηρεσίες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και με απόφαση του οικείου Περιφερειακού, Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου, δύνανται να καθορίζονται και μεταβάλλονται τα ανώτατα όρια ταχύτητας στις οδούς για τις οποίες έχουν την αρμοδιότητα επίβλεψης και συντήρησης, τα οποία πρέπει να είναι κατώτερα των ανωτάτων ορίων που προβλέπονται από το άρθρο αυτό.
7.Ειδικά για τους αυτοκινητοδρόμους, τους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας και το πρωτεύον εθνικό οδικό δίκτυο, όπως αυτό ορίζεται με τις σχετικές αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, τα όρια ταχύτητας, εκτός των ανωτάτων επιτρεπόμενων ορίων, που προβλέπονται από το άρθρο αυτό, καθορίζονται και μεταβάλλονται ύστερα από μελέτη και μόνο με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Οι κατά την προηγούμενη και την παράγραφο αυτή αποφάσεις τίθενται σε ισχύ από την τοποθέτηση των οικείων πινακίδων στις ανωτέρω οδούς.
8.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών μπορούν να μεταβάλλονται τα υπό του άρθρου αυτού οριζόμενα όρια ταχύτητας.
9.Στα φορτηγά αυτοκίνητα και στα ρυμουλκούμενα από αυτά ως και στα λεωφορεία αυτοκίνητα πρέπει να αναγράφεται στο πίσω μέρος του αμαξώματός τους, με στοιχεία ύψους 0,15 μ. μαύρου χρώματος σε άσπρη κυκλική επιφάνεια, ο αριθμός των χιλιομέτρων την ώρα του επιτρεπόμενου ανώτατου ορίου ταχύτητάς τους.
10.Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να επιβάλλεται για τον έλεγχο των στοιχείων πορείας (διανυόμενα χιλιόμετρα, διακοπές πορείας και χρόνος, ταχύτητα) των φορτηγών, λεωφορείων και άλλων κατηγοριών αυτοκινήτων, ο εφοδιασμός τους με αυτόματη συσκευή καταγραφής των στοιχείων αυτών και με μηχανισμό περιορισμού της ταχύτητας του οχήματος, ως και η υποχρέωση λειτουργίας αυτών.
Με την αυτή απόφαση καθορίζεται ο τύπος και οι τεχνικές προδιαγραφές των συσκευών, ως και κάθε άλλη λεπτομέρεια αναγκαία για την εφαρμογή των πιο πάνω διατάξεων.
11.Ο έλεγχος της ταχύτητας των οδικών οχημάτων μπορεί να γίνεται από τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές και με ειδικές συσκευές. Με κοινή απόφαση των υπουργών Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι τεχνικές προδιαγραφές των ειδικών αυτών συσκευών ως και κάθε άλλη λεπτομέρεια αναγκαία για την εφαρμογή της διάταξης αυτής.
12.Σε αυτόν που υπερβαίνει το ανώτατο όριο ταχύτητας έως 20 χλμ/ώρα, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο σαράντα (40,00) ευρώ. Για υπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από 20 χλμ/ώρα, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο εκατό (100,00) ευρώ. Για υπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από 30 χλμ/ώρα, καθώς και για κίνηση οχημάτων στους αυτοκινητόδρομους με ταχύτητα πάνω από 150 χλμ/ώρα, στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα πάνω από 130 χλμ/ώρα και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο με ταχύτητα πάνω από 120 χλμ/ώρα, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο τριακοσίων πενήντα (350,00) ευρώ και επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης, από αυτόν που βεβαιώνει την παράβαση, για εξήντα (60) ημέρες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 103 του παρόντος. Σε αυτόν που οδηγεί με ταχύτητα κατώτερη του ελάχιστου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας και σε αυτόν που παραβαίνει τη διάταξη της παρ. 9, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80,00) ευρώ.
13.Αυτός που θέτει σε κυκλοφορία και αυτός που οδηγεί αυτοκίνητο όχημα χωρίς να είναι εφοδιασμένο με τις συσκευές που προβλέπονται από την παράγραφο 10 του άρθρου αυτού, καθώς και αυτός που παραλείπει να τοποθετήσει το φύλλο ή άλλο σύστημα καταγραφής ταχογράφου, τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο επτακοσίων (700,00) ευρώ, καθώς και με αφαίρεση επιτόπου της άδειας ικανότητας οδηγού για τριάντα (30) ημέρες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 103 του παρόντος Κώδικα. Οι ίδιες διοικητικές κυρώσεις επιβάλλονται και σε όποιον επενεργεί με οποιονδήποτε τρόπο στο μηχανισμό της ανωτέρω συσκευής, με σκοπό να τον καταστήσει ανενεργό ή να αλλοιώσει τις καταγραφόμενες ενδείξεις και σε περίπτωση που ο οδηγός αμφισβητεί την παράβαση, το όχημα μεταφέρεται, συνοδεία αστυνομικού, στην αρμόδια για τη διενέργεια ελέγχου υπηρεσία της οικείας Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.
14.Αυτός που οδηγεί μηχανοκίνητο όχημα με εξοπλισμό εντοπισμού συσκευών μέτρησης ταχύτητας χωρίς να διαθέτει για τον εξοπλισμό αυτόν την κατά νόμο άδεια, καθώς και όποιος οδηγεί μηχανοκίνητο όχημα με εξοπλισμό παρεμπόδισης συσκευών μέτρησης ταχύτητας, τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000,00) ευρώ, με αφαίρεση επιτόπου της άδειας ικανότητας οδηγού για τριάντα (30) ημέρες και επιτόπου αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για εξήντα (60) ημέρες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 103 του παρόντος Κώδικα.
15.Ειδικά για τα Ε.Π.Η.Ο.:
α)όποιος οδηγεί Ε.Π.Η.Ο. κατά παράβαση της περ. α’ της παρ. 5Α τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο σαράντα (40,00) ευρώ και σε όποιον το θέτει σε κυκλοφορία επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο εκατό (100,00) ευρώ.
β) όποιος οδηγεί Ε.Π.Η.Ο. και υπερβαίνει τα 35 χλμ/ώρα και όποιος το θέτει σε κυκλοφορία τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο εκατό (100) και διακοσίων (200) ευρώ, αντίστοιχα.
γ) όποιος οδηγεί Ε.Π.Η.Ο. κατά παράβαση της περ. β’ της παρ. 5Α τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80,00) ευρώ.».