Το νικέλιο είναι μια από τις πιο «καυτά» μέταλλα της αγοράς αυτή τη στιγμή ωστόσο θα μπορούσε να προκαλέσει πολλά προβλήματα στις αυτοκινητοβιομηχανίες που το χρησιμοποιούν στα ηλεκτρικά οχήματα.
Ειδικότερα η τιμή του μετρικού τόνου του νικελίου στο Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου εκτινάχθηκε πρόσφατα σε πάνω από 100.000 δολάρια προκαλώντας τη διακοπή των συναλλαγών ενώ τώρα κυμαίνεται σε περίπου 90.000 δολάρια. Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για την πρόσφατη άνοδο των τιμών σε πρώτες ύλες ωστόσο το συγκεκριμένο μέταλλο αυξήθηκε κατά 250% εξαιτίας της εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Η Ρωσία είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς νικελίου στον κόσμο, με τον ανθρακωρυχείο Norilsk Nickel να βρίσκεται στην πρώτη θέση παραγωγής νικελίου κορυφαίας ποιότητας παγκοσμίως. Εάν το μέταλλο προστεθεί στον κατάλογο κυρώσεων, θα μπορούσε να περιορίσει σοβαρά τη ροή του σε δυτικούς προμηθευτές και κατασκευαστές.
Το νικέλιο χρησιμοποιείται για διάφορους σκοπούς, ιδίως για την κατασκευή ανοξείδωτου χάλυβα αλλά και για τη χρήση του σε μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων — οι οποίες είναι ένα από τα μεγαλύτερα κόστη για την παραγωγή ενός ηλεκτρικού μοντέλου.
Σε σημείωμα προς πελάτες, αναλυτές της Morgan Stanley επισήμαναν ότι η ανοδική πορεία που καταγράφει το νικέλιο θα είχε ως αποτέλεσμα το κόστος εισροών για την κατασκευή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου να αυξηθεί κατά περίπου 1.000 δολάρια.
Η Morgan Stanley σημειώνει ότι η εταιρεία είχε προβλέψει έλλειμμα νικελίου έως το 2026 το οποίο θα επιδεινώνεται μέχρι το τέλος της δεκαετίας – και αυτή η εκτίμηση έγινε πριν από την κρίση Ρωσίας-Ουκρανίας!
Είναι εύκολο να αντιληφθεί τι πρόκειται να συμβεί στην αγορά αυτοκινήτου για την οποία οι αναλυτές προβλέπουν ότι η παγκόσμια ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα θα εξαπλασιαστεί μέχρι το 2030, ενώ κάθε χρόνο οι ετήσιες πωλήσεις μονάδων θα κυμαίνονται από 6,5 εκατομμύρια έως και περίπου 40 εκατομμύρια όσο πλησιάζουμε το έτος που θα απαγορευθούν οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με τους αναλυτές.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές είναι η δυσκολία στην προμήθεια αρκετών πρώτων υλών. Τα βασικά στοιχεία της μπαταρίας είναι δυσεύρετα και οι κατασκευαστές είναι αναγκασμένοι να κάνουν διαρκώς νέες συμφωνίες για να μπορέσουν να έχουν επάρκεια υλικών.
Οι κατασκευαστές μπαταριών θέλοντας να βγουν από το αδιέξοδο, αλλά και να κρατήσουν χαμηλά την τιμή της μπαταρίας, προσπαθούν να βρουν εναλλακτικές λύσεις αντικαθιστώντας ορισμένα στοιχεία (νικέλιο ή κοβάλτιο).
Λύση στο πρόβλημα αναμένεται να δώσει η αύξηση της αυτονομίας και η ταχύτητα φόρτισης. Υπάρχει η πεποίθηση ότι πολύ σύντομα θα υπάρξουν ταχυφορτιστές που θα γεμίζουν στο 10% της χωρητικότητα της μπαταρίας σε μόλις ένα λεπτό. Αυτό ουσιαστικά δίνει λύση στο πρόβλημα αλλά μέχρι να συμβεί αυτό δυστυχώς οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να περιμένουν τουλάχιστον μισή ώρα σε κάποιον ταχυφορτιστή στους αυτοκινητοδρόμους για να γεμίσουν τις… μπαταρίες τους σε ποσοστό 80%.