Τρεις χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις του πίνακα πανευρωπαϊκής έρευνας που περιλαμβάνει τα κράτη-μέλη στα οποία καταγράφηκε η υψηλότερη μείωση εκπομπών CO2.
Ειδικότερα σε σχετική έρευνα της Jato αναλύεται για ποιους λόγους αυτές οι χώρες δεν θα καταφέρουν να μεταβούν εύκολα στην ηλεκτροκίνηση καθώς η έλλειψη αγοραστικής δύναμης αλλά και η αθρόα εισαγωγή των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αποτελούν τα βασικά εμπόδια στο δρόμο για την «καθαρή» αυτοκίνηση.
Ωστόσο στην ΕΕ παρά τις αξιοσημείωτες διαφορές, σημειώθηκε πρόοδος και στις 17 αγορές που αναλύθηκαν από την Jato. Οι μέσες εκπομπές μειώθηκαν μεταξύ 5% στη Σλοβενία, μέχρι και 49% στη Νορβηγία, η οποία συνέχισε να προηγείται και στους δύο χαμηλότερους μέσους όρους εκπομπών και μεριδίου αγοράς αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το 2021, οι μέσες εκπομπές CO2 που παράγονται από καινούρια αυτοκίνητα στη Νορβηγία ανήλθαν συνολικά σε μόλις 16,9 g/km επίδοση που είναι και η καλύτερη σε όλη την Ευρώπη. Αυτό οφείλεται στη δημοτικότητα των οχημάτων χαμηλών εκπομπών ρύπων, με σχεδόν δύο στα τρία επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομημένα το 2021 να είναι αμιγώς ηλεκτρικά, ή plug-in υβριδικά σε ποσοστό 85%.
Ωστόσο, η Νορβηγία αποτελεί κορυφαία εξαίρεση. Ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι επίσης πολύ δημοφιλή στη Σουηδία, η συγκεκριμένη χώρα δεν καταφέρνει να έχει ανάλογα αποτελέσματα όσον αφορά στη μείωση των εκπομπών CO2 που σημείωσε πτώση 27% κάτι που σε καμία περίπτωση δεν προσεγγίζει τις επιδόσεις της γειτονικής Νορβηγίας.
Είναι ίσως αξιοσημείωτο ότι τα SUV είναι επίσης ιδιαίτερα δημοφιλή σε αυτές τις αγορές, με μερίδιο 65% Νορβηγία και 49% στη Σουηδία – πολύ πάνω από τον μέσο όρο της περιοχής 45%.
Ωστόσο, οι μέσες εκπομπές σε ορισμένες χώρες παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα. Σε αγορές όπως η Σλοβενία, η Κροατία και η Ελλάδα – όπου το μέσο κατά κεφαλήν εισόδημα είναι χαμηλότερο από πολλές χώρες της Βόρειας Ευρώπης – η έλλειψη αγοραστικής δύναμης σημαίνει ότι πολλοί δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τα πιο ακριβά μοντέλα χαμηλών εκπομπών ρύπων. Αυτό εντείνει το πρόβλημα καθώς συνδυάζεται με την έλλειψη υποδομών αλλά και τα χαμηλά κίνητρα που προσφέρουν τα συγκεκριμένα κράτη στους καταναλωτές τους.
Ως αποτέλεσμα, η διείσδυση οχημάτων χαμηλών εκπομπών σε αυτές τις αγορές παραμένει πολύ χαμηλή με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να καταλαμβάνουν μεταξύ 2,2% και 3,3%, και τα PHEV μεταξύ 4,2% και 7%. Ενώ ο μέσος όρος της περιοχής ήταν 10,3% για τα BEV και 8,8% για PHEV.
Παράλληλα η αθρόα εισαγωγή των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στις τρεις χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα αυξάνουν όχι μόνο τον μέσο όρο ηλικίας του στόλου των οχημάτων αλλά και τις μέσες εκπομπές CO2!