Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών χαιρέτισε τις νέες συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς τις τοπικές, περιφερειακές και εθνικές αρχές για μείωση των ορίων ταχυτήτων τόσο στους αυτοκινητόδρομους όσο και στις αστικές περιοχές.
Οι πρόσφατες ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποτελούν μέρος μιας ευρείας δέσμης μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας που έχουν σχεδιαστεί για να συμβάλουν στη μείωση της εξάρτησης από το ρωσικό πετρέλαιο και το φυσικό αέριο αλλά και για να υποστηρίξουν τις υπάρχουσες πολιτικές της ΕΕ για την κλιματική αλλαγή.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) υποστηρίζει τις παραπάνω προτάσεις δηλώνοντας ότι οι χαμηλότερες ταχύτητες κίνησης πάντοτε μειώνουν τον κίνδυνο συγκρούσεων, καθώς και τη σοβαρότητά τους.
Η Ellen Townsend, Διευθύντρια Πολιτικής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών είπε: «Η μείωση της ταχύτητας κίνησης στους δρόμους μας θα βοηθήσει την Ευρώπη να απομακρυνθεί από το ρωσικό πετρέλαιο, θα σώσει ζωές και θα μειώσει τη ρύπανση. Χαιρετίζουμε θερμά αυτές τις συστάσεις. Αλλά τώρα εναπόκειται σε περισσότερες κυβερνήσεις, περιφέρειες και πόλεις να αναλάβουν γρήγορα δράση.»
Να υπενθυμίσουμε πως το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, μαζί με άλλους οργανισμούς, απέστειλε επιστολή στους Ευρωπαίους Επιτρόπους που είναι αρμόδιοι για τη Δράση για το Κλίμα, την Ενέργεια, το Περιβάλλον και τις Μεταφορές τον περασμένο μήνα, ζητώντας συστάσεις για χαμηλότερα όρια ταχύτητας ως τρόπο αντιμετώπισης της εξάρτησης από το ρωσικό πετρέλαιο, καθώς και των εκπομπών ρύπων και των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.
Άλλωστε πολλά κράτη-μέλη έχουν θεσπίσει χαμηλότερα όρια ταχύτητας. Πριν από δύο χρόνια, η Ολλανδία μείωσε το όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους στα 100 χλμ./ώρα κατά τη διάρκεια της ημέρας, προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων. Ένα αυτοκίνητο που κινείται με 120 χλμ./ώρα καταναλώνει περίπου 20% περισσότερα καύσιμα από ότι στα 100 χλμ./ώρα, υποστηρίζει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών.
Τα μειωμένα όρια ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους μπορούν να συμπληρωθούν με χαμηλότερες ταχύτητες κίνησης σε επαρχιακούς και αστικούς δρόμους για να επιτευχθούν παρόμοια οφέλη. Όταν η Σουηδία επανεξέτασε τα όρια ταχύτητας στο επαρχιακό οδικό της δίκτυο θέτοντας στο επίκεντρο της συγκεκριμένης δράσης την ασφάλεια, το περιβάλλον, η Σουηδική Υπηρεσία Μεταφορών υπολόγισε ότι η πλήρης συμμόρφωση σώζει περίπου 150 ζωές ετησίως και μειώνει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 700.000 τόνους – που ισοδυναμεί με εκπομπές από 240.000 επιβατικά αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας, επισημαίνει το ETSC.
Οι Βρυξέλλες και το Παρίσι μείωσαν πρόσφατα το όριο ταχύτητας στην πόλη στα 30 χλμ./ώρα. Η ανάλυση από την περιοχή των Βρυξελλών έδειξε ότι οι τοξικές εκπομπές, ο θόρυβος και τα ατυχήματα μειώθηκαν από τότε που εισήχθη το κατώτατο όριο και οι χρόνοι ταξιδιού δεν επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό. Την ίδια στιγμή, έρευνα που διεξήχθη στο Ηνωμένο Βασίλειο, έδειξε ότι αυτές οι χαμηλότερες ταχύτητες κίνησης μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές CO2 και επομένως την κατανάλωση καυσίμου κατά 25% στα συμβατικά αυτοκίνητα.
H ασφάλεια παραμένει επιτακτική ανάγκη για μείωση της ταχύτητας καθώς είναι ένας βασικός παράγοντας που συμβάλλει στα περισσότερα ατυχήματα. Η μείωση των μέσων ταχυτήτων κίνησης σε ολόκληρη την ΕΕ κατά μόλις 1% θα μπορούσε να σώσει 2.100 ζωές ετησίως».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσια των συστάσεών της, προτρέπει στα κράτη-μέλη τη θέσπιση κινήτρων για χρήση ποδηλάτων καθώς και των μέσων μαζικής μεταφοράς αλλά και επενδύσεις σε υποδομές ποδηλασίας για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα.