Στα προβλήματα της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου αλλά και στο έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που καταγράφεται στις μεγαλουπόλεις αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) κ. Γιώργος Βασιλάκης στο πλαίσιο του 5ου Auto Forum.
Ο κ. Βασιλάκης ξεκίνησε την ομιλία του επισημαίνοντας πως η τοποθέτηση έξυπνων φαναριών θα δώσει μια ανάσα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής ενώ δεν παρέλειψε να αναλύσει τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου η οποία διαθέτει τον γηραιότερο στόλο οχημάτων στην ΕΕ και όπως φαίνεται θέλει να διατηρήσει την πρωτιά!
Ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ τόνισε μεταξύ άλλων ότι: «Τα έξυπνα φανάρια στα οδικά δίκτυα της Αθήνας θα βοηθήσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα και θα αποφέρει εντυπωσιακά αποτελέσματα. Οπότε θα πρέπει να συγχαρώ την Περιφέρεια Αττικής για την πρωτοβουλία.
Το κυκλοφοριακό και η ρύπανση του Περιβάλλοντος είναι αποτελέσματα της μοναδικότητας της Ελλάδας καθώς δεν υπάρχουν αντικίνητρα στην κυκλοφορία παλαιών ρυπογόνων αυτοκινήτων και φορτηγών. Κάθε χρόνο εισέρχονται νέα οχήματα στην αγορά αλλά δυστυχώς δεν αποσύρονται παλαιά. Στο κέντρο της Αθήνας δεν κατοικούν άνθρωποι με υψηλά εισοδήματα οπότε τα αντικίνητρα στην κίνηση παλαιών οχημάτων θα έθιγε τα συγκεκριμένα οικονομικά στρώματα. Άλλωστε αυτός είναι και ο λόγος που δεν επιβάλλεται η «βινιέτα» που τοποθετείται στο παρμπρίζ των αυτοκινήτων σε άλλα κράτη-μέλη και ο ιδιοκτήτης τους καταβάλλει ένα ετήσιο ποσό ανάλογα με την οδηγία ρύπων που πληροί το όχημά του για να κινείται ελεύθερα σε μεγαλουπόλεις. Βέβαια εξαιτίας της οικονομικής κρίσης κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό να εφαρμοστεί στην Ελλάδα. Ωστόσο η χώρα μας διαθέτει τον γηραιότερο στόλο οχημάτων στην ΕΕ ακόμη και από άλλα κράτη-μέλη πολύ φτωχότερα από την Ελλάδα.
Πρέπει να κάνουμε κάτι! Μην γελιόμαστε όμως. Δεν είναι όλοι οι ιδιοκτήτες παλαιών οχημάτων φτωχοί. Απλά δεν υπάρχουν έλεγχοι!
Η αύξηση του στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων οφείλεται και στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα. Πετύχαμε τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα να αλλάξουμε την φορολογία η οποία κυμαίνεται ανάλογα με την παλαιότητα του οχήματος. Όσο πιο παλαιό το εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα, τόσο υψηλότερη η φορολογία. Το αποτέλεσμα ήταν ιδιαίτερο θετικό καθώς η μέση ηλικία στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από τα 11,5 έτη μειώθηκε σε 6,6 έτη. Ωστόσο δεν έχει μειωθεί η ποσότητά τους αλλά τουλάχιστον εισάγονται πιο καθαρά αυτοκίνητα.
Το πρόβλημα της Ελλάδας εστιάζεται στους ανεπαρκείς ελέγχους. Πετύχαμε να αναγράφονται τα χιλιόμετρα στα ΚΤΕΟ ώστε να μην εξαπατώνται οι καταναλωτές ενώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα απαιτείται η κατάθεση του τελευταίου ελέγχου που πραγματοποιήθηκε σε ΚΤΕΟ κάποιου άλλου κράτους – μέλους.
Είναι θεμιτό το γεγονός να δεχθούμε ότι δεν θα επιβληθούν αντικίνητρα στα παλαιά αυτοκίνητα αφού δεν αντέχει η κοινωνία αλλά δεν είναι εφικτό να συνεχίσουμε να δεχόμαστε ότι δεν ελέγχονται. Από την στιγμή μάλιστα που δεν υπάρχει υποχρεωτική απόσυρση θα πρέπει να επιτρέψουμε την φυσική απόσυρση.
Όταν λέμε φυσική απόσυρση εννοούμε ότι τα παλαιά οχήματα για να συντηρηθούν σωστά χρειάζονται πολλά χρήματα οπότε οι ιδιοκτήτες τους για να γλιτώσουν από τις δαπανηρές επισκευές συντήρησης τουλάχιστον στο εξωτερικό τα αποσύρουν από μόνοι τους.
Στην Ελλάδα αντίθετα για κάθε τρία καινούρια αυτοκίνητα που εισέρχονται στην κυκλοφορία αποσύρεται μόλις ένα παλαιό με ανυπολόγιστες συνέπειες στην οδική ασφάλεια, στην επιβάρυνση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και βέβαια του κυκλοφοριακού προβλήματος.
Η ελλιπής συντήρηση των παλαιών οχημάτων προκαλεί αύξηση των επικίνδυνων ρύπων που επιβαρύνουν την υγεία των πολιτών και ιδίως των παιδιών.»