Αυτοί είναι οι κανόνες για τα ποδήλατα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς!

    Την εφαρμογή ενημέρωσης για τους κανόνες χρήσης του ποδηλάτου στα Μέσα Μεταφοράς που πραγματοποιεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τη ΣΤΑΣΥ, εγκαινίασε το 4 Ιουνίου 2022, στον τερματικό σταθμό του Τραμ στο Σύνταγμα ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, με τον Πρόεδρο των Σταθερών Συγκοινωνιών (ΣΤΑΣΥ) κ. Χάρη Δαμάσκο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΣΤΑΣΥ, Αθανάσιο Κοττάρα.

    Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πραγματοποιεί ενημερωτική καμπάνια με σκοπό την ενθάρρυνση της χρήσης του ποδηλάτου,  κωδικοποιώντας τους κανονισμούς που αφορούν στη χρήση του ποδηλάτου.

    Η συγκεκριμένη πληροφορία έχει αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου στα Ελληνικά και στα Αγγλικά στον σύνδεσμο:  https://www.yme.gov.gr/metafores/podilata

    Στο περιεχόμενο της ιστοσελίδας υπάρχουν διαθέσιμες οι εξής θεματικές ενότητες όπου ο επισκέπτης μπορεί να ενημερωθεί για τα εξής:

    • Κανόνες για τη χρήση του ποδηλάτου σε ΜΕΤΡΟ – ΤΡΑΜ – ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ – ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ
    • Ευρωπαϊκές ποδηλατικές διαδρομές στην Ελλάδα: Το δίκτυο Eurovelo
    • Με ποδήλατο στον δρόμο – Τι ισχύει στον ΚΟΚ
    • Δράσεις για την προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου

    Ο επιβάτης που θα «σκανάρει» με το κινητό του τηλέφωνο τον QR κώδικα που αναγράφεται στο αυτοκόλλητο θα «μεταφέρεται» στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Μεταφορών, όπου και θα ενημερώνεται για τη συνδυασμένη χρήση ποδηλάτων με ΜΕΤΡΟ και ΤΡΑΜ, καθώς και για τα δικαιώματά του ως επιβάτης – ποδηλάτης.

    Τα αυτοκόλλητα θα τοποθετηθούν εσωτερικά και εξωτερικά στις πόρτες των τελευταίων οχημάτων των συρμών στις Γραμμές 1, 2 & 3 του Μετρό και του Τραμ.

    Παράλληλα, από τις 2 Ιουνίου προβάλλεται στις οθόνες εντός των συρμών, αλλά και στις οθόνες στις αποβάθρες των σταθμών των μέσων σταθερής τροχιάς το σποτ της καμπάνιας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη χρήση των ποδηλάτων.

    Με αφορμή τα εγκαίνια λειτουργίας της εφαρμογής ο Υφυπουργός Μεταφορών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος δήλωσε: «Το ποδήλατο μπορεί να γίνει πρωταγωνιστής στη μετάβαση στις ήπιες μορφές αστικής κινητικότητας. Είναι ένα οικονομικό μέσο, φιλικό προς το περιβάλλον και ιδανικό για την κάλυψη μικρών αποστάσεων μέσα στις πόλεις, με πολλά οφέλη ακόμη και στην υγεία.

    Η καμπάνια «Με το ποδήλατο πάω παντού», που υλοποιεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τη ΣΤΑΣΥ, εντάσσεται σε μια γενικότερη στρατηγική που ακολουθούμε με σκοπό την ενίσχυση της χρήσης του ποδηλάτου.

    Συνδέουμε τις ποδηλατικές διαδρομές με τα Μέσα Μεταφοράς, βελτιώνουμε τις υποδομές υπέρ της ασφαλούς χρήσης του ποδηλάτου παρέχουμε κίνητρα για την καθημερινή χρήση του ποδηλάτου και προωθούμε τον ποδηλατικό τουρισμό.

    Διαμορφώνουμε ένα φιλικότερο περιβάλλον για το ποδήλατο, με σχέδιο, όραμα και συγκεκριμένες δράσεις.»

    Σε δηλώσεις του, ο Πρόεδρος Δ.Σ. της ΣΤΑ.ΣΥ  κ. Χάρης Δαμάσκος στάθηκε στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των δράσεων που υλοποιεί η Εταιρεία, αλλά και την επιβατοκεντρική φιλοσοφία της, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Στις Σταθερές Συγκοινωνίες στηρίζουμε και προωθούμε τις συνδυαστικές και φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορές. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε δράσεις, έχοντας ως στόχο τη συνεχή βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών μας. Στο πλαίσιο αυτό, δίνεται η δυνατότητα στους ποδηλάτες, χρήστες των μέσων σταθερής τροχιάς να μεταφέρουν τα ποδήλατά τους στο τελευταίο βαγόνι των συρμών, ακολουθώντας τους ισχύοντες κανόνες ασφάλειας. Η συνεργασία μας με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι διαρκής, έχοντας πάντα στο επίκεντρο τον επιβάτη και τη συνεχή βελτίωση των παρεχόμενων προς αυτόν υπηρεσιών».

    Συνδυασμένη χρήση ποδηλάτων με Μετρό (Γραμμές 1-2-3) – Τραμ

    Στις τακτικές αστικές γραμμές με μέσα σταθερής τροχιάς επιτρέπεται, με ευθύνη του επιβάτη και κατά την κρίση του οδηγού ή άλλου εντεταλμένου προσωπικού του μεταφορέα ανάλογα με τις συνθήκες πληρότητας του οχήματος/ συρμού και την ασφάλεια των επιβατών, η μεταφορά ποδηλάτων, ως εξής:

    -Στο Μετρό, τον Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο (Μετρό Γραμμή 1) και το Τραμ επιτρέπεται η μεταφορά και συμβατικών ποδηλάτων, έως δύο (2) ανά συρμό. Οι ποδηλατιστές οφείλουν, κατά τη μετακίνησή τους στις αποβάθρες και γενικότερα σε όλους τους χώρους των σταθμών, να κυκλοφορούν πεζοί, να μη χρησιμοποιούν τις κυλιόμενες κλίμακες των σταθμών ενώ δύνανται να κάνουν χρήση των ανελκυστήρων. Η είσοδος αυτών στο συρμό γίνεται από την τελευταία θύρα.

    -Εάν οι συνθήκες μεταφοράς εντός του συρμού δεν το επιτρέπουν, ο οδηγός δύναται όπως αρνηθεί την επιβίβαση ενός επιβάτη με ποδήλατο.

    -Κατά τις ημέρες και ώρες διεξαγωγής αθλητικών και άλλων εκδηλώσεων που λαμβάνουν χώρα πλησίον των γραμμών του Μετρό, του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου και του Τραμ δεν επιτρέπεται η μεταφορά ποδηλάτων λόγω της μεγάλης επιβατικής κίνησης στους συρμούς και τις αποβάθρες.

    -Σε κάθε περίπτωση, οι κάτοχοι των μεταφερόμενων ποδηλάτων (αναδιπλούμενων και μη) οφείλουν: Να βρίσκονται πλησίον αυτών και να μεριμνούν για τη μη πρόκληση τραυματισμού ή όχλησης άλλων επιβατών.

    -Να τα τοποθετούν στους ελεύθερους χώρους των οχημάτων/ συρμών, εκτός των διαδρόμων, των σημείων εισόδου – εξόδου των επιβατών και επικύρωσης των εισιτηρίων ούτως ώστε να μη διακυβεύεται η ασφαλής μετακίνηση των υπόλοιπων επιβατών.

    -Να δίνουν προτεραιότητα στα άτομα με αναπηρίες και άτομα με μειωμένη κινητικότητα, τους ηλικιωμένους και γενικά στα άτομα που έχουν ανάγκη ιδιαίτερης προσοχής και να μην παρεμποδίζουν την πρόσβασή αυτών στους σταθμούς και τους συρμούς.

    Συνδυασμένη χρήση ποδηλάτων με Αστικά Λεωφορεία – ΚΤΕΛ

    Στις τακτικές αστικές γραμμές με οδικά μέσα επιτρέπεται, με ευθύνη του επιβάτη και κατά την κρίση του οδηγού ή άλλου εντεταλμένου προσωπικού του μεταφορέα ανάλογα με τις συνθήκες πληρότητας του οχήματος και την ασφάλεια των επιβατών, η μεταφορά ποδηλάτων, ως εξής:

    -Στα λεωφορεία επιτρέπεται, αποκλειστικώς, η μεταφορά αναδιπλούμενων (σπαστών) ποδηλάτων μεγέθους έως 20’’. Για τη διασφάλιση της ασφαλούς μεταφοράς των επιβατών και για την αποφυγή οποιουδήποτε τραυματισμού αυτών, τα εν λόγω ποδήλατα μεταφέρονται απαραιτήτως εντός ειδικής αποθηκευτικής τσάντας μεταφοράς/ χειραποσκευής (μέγιστων διαστάσεων 33 x 66 x 80εκατ., με ιμάντες ασφάλισης) από όπου δεν εξέχουν μηχανικά μέρη αυτών.

    -Εάν οι συνθήκες μεταφοράς εντός του οχήματος δεν το επιτρέπουν, ο οδηγός δύναται όπως αρνηθεί την επιβίβαση ενός επιβάτη με ποδήλατο.

    -Σε κάθε περίπτωση, οι κάτοχοι των μεταφερόμενων ποδηλάτων (αναδιπλούμενων και μη) οφείλουν: Να βρίσκονται πλησίον αυτών και να μεριμνούν για τη μη πρόκληση τραυματισμού ή όχλησης άλλων επιβατών.

    -Να τα τοποθετούν στους ελεύθερους χώρους των οχημάτων, εκτός των διαδρόμων, των σημείων εισόδου – εξόδου των επιβατών και επικύρωσης των εισιτηρίων ούτως ώστε να μη διακυβεύεται η ασφαλής μετακίνηση των υπόλοιπων επιβατών.

    -Να δίνουν προτεραιότητα στα άτομα με αναπηρίες και άτομα με μειωμένη κινητικότητα, τους ηλικιωμένους και γενικά στα άτομα που έχουν ανάγκη ιδιαίτερης προσοχής και να μην παρεμποδίζουν την πρόσβασή αυτών στους σταθμούς και τους συρμούς.

    Συνδυασμένη χρήση ποδηλάτων με Υπεραστικά Λεωφορεία

    Στις υπεραστικές και ενδοκοινοτικές τακτικές και έκτακτες γραμμές επιτρέπεται, η μεταφορά ποδηλάτων στο χώρο των αποσκευών.

    Συνδυασμένη χρήση ποδηλάτων με Σιδηρόδρομο

    Η μεταφορά των ποδηλάτων με σιδηρόδρομο γίνεται ως εξής:

    Α) Με τις αμαξοστοιχίες μεγάλων αποστάσεων που διαθέτουν τον κατάλληλο χώρο αποσκευών:

    -Στους σιδηροδρομικούς άξονες Αθήνα-Θεσσαλονίκη στις αμαξοστοιχίες IC (52, 54, 56, 58, 62, 53, 55, 57, 59, 63)

    -Στο σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας – Καλαμπάκας – Αθήνας (συγκεκριμένα πρόκειται για τις αμαξοστοιχίες 882/887)

    Η μεταφορά ποδηλάτων στη σκευοφόρο των αμαξοστοιχιών μεγάλων αποστάσεων παρέχεται προς το επιβατικό κοινό, σύμφωνα με τις Κανονιστικές Διατάξεις που ισχύουν για τις εγγεγραμμένες αποσκευές του Τιμολογίου Επιβατών και Αποσκευών της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης και καταβάλλεται το αντίστοιχο κόμιστρο αξίας 5€ ανά ποδήλατο.

    Η παραλαβή των ποδηλάτων προς μεταφορά γίνεται εφόσον υπάρχει η ανάλογη χωρητικότητα  στη σκευοφόρο και γίνονται δεκτά έως 5 ποδήλατα ανά αμαξοστοιχία.

    Β) Εκτός των ανωτέρω, γίνονται δεκτά προς μεταφορά στις ακόλουθες γραμμές της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης μέχρι 3 ποδήλατα ανά αμαξοστοιχία, χωρίς την είσπραξη κομίστρου, εφόσον το επιτρέπει η χωρητικότητα της συγκεκριμένης αμαξοστοιχίας και δεν ενοχλούνται οι συνεπιβάτες:

    Γραμμή Αθήνας – Χαλκίδας

    Γραμμή Πειραιά – Αεροδρομίου – Κιάτο – Αίγιο

    Αθήνα-Λειανοκλάδι: αμαξοστοιχία 1520

    -Γραμμή Λειανοκλαδίου – Στυλίδας

    -Γραμμή Λάρισας – Βόλου

    -Γραμμή Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας

    -Γραμμή Λάρισας – Θεσσαλονίκης – Λάρισας στις αμαξοστοιχίες 1590,   2592, 2596, 1599, 2597, 2599

    -Γραμμή Θεσσαλονίκης – Πλατέος – Φλώρινας (έως 2 ποδήλατα γίνονται αποδεκτά λόγω αυξημένης επιβατικής κίνησης)

    -Γραμμή Θεσσαλονίκης-Σερρών

    -Γραμμή Θεσσαλονίκη-Δράμα

    -Γραμμή Αλεξανδρούπολης– Ορμενίου (με εξαίρεση ειδικές έκτακτες περιπτώσεις δρομολόγησης, λόγω αναγκών, τροχαίου υλικού στο οποίο δεν είναι δυνατή η τοποθέτηση ποδηλάτων)

    -Γραμμή Κατακόλου – Πύργου – Ολυμπίας

    -Προαστιακή γραμμή Πάτρας

    Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις  την ευθύνη για την ασφάλεια του ποδηλάτου και την ευθύνη για την μη πρόκληση φθορών ή ζημιών στο τροχαίο υλικό ή στους υπόλοιπους επιβάτες έχει αποκλειστικά ο κάτοχος του ποδηλάτου. Επισημαίνεται ότι η τοποθέτηση των ποδηλάτων ανάμεσα στα καθίσματα των αμαξοστοιχιών της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης δεν επιτρέπεται για λόγους ασφαλείας.

    Γ) Μεταφορά ποδηλάτων στα σιδηροδρομικά δρομολόγια που υποκαθιστούνται με λεωφορεία

    Επιτρέπεται με ευθύνη του επιβάτη η μεταφορά ΜΟΝΟ ΕΝΟΣ  πτυσσόμενου ποδηλάτου  διαστάσεων βαλίτσας, μέγιστες επιτρεπτές διαστάσεις:100 x 60 x 25 εκατ., στο χώρο αποσκευών του λεωφορείου. Το ποδήλατο θα πρέπει ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΩΣ να βρίσκεται σε αποθηκευτική θήκη (τσάντα μεταφοράς). Δεν καταβάλλεται κόμιστρο.

    Η μεταφορά ποδηλάτων δεν είναι δυνατή στις παρακάτω αμαξοστοιχίες.

    Γραμμή Άνω Λεχωνίων – Μηλεών (Τραινάκι Πηλίου)

    Γραμμή Διακοπτού – Καλαβρύτων  (Οδοντωτός σιδηρόδρομος)

    H υπηρεσία μεταφοράς ποδηλάτων στις αμαξοστοιχίες της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης ευθυγραμμίζεται με τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό 1371/2007 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τον οποίο οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις πρέπει να παρέχουν τη δυνατότητα στους επιβάτες να μεταφέρουν ποδήλατα, εφόσον αυτό δεν επηρεάζει αρνητικά τη συγκεκριμένη σιδηροδρομική υπηρεσία και ο συρμός μπορεί να τα δεχθεί.