Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) “Πάνος Μυλωνάς”, στο πλαίσιο ανάληψης δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την οδική ασφάλεια διενεργεί έρευνα για τη χρήση κράνους σε νέους σε ηλικία οδηγούς μοτοσικλέτας. Η έρευνα διεξάγεται διαδικτυακά και απευθύνεται σε μοτοσικλετιστές έως 35 ετών σε Ελλάδα και Κύπρο, δύο χώρες που σημειώνουν τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων μοτοσικλετιστών στην Ευρώπη.
Σημειώνεται ότι, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η αναλογία των θανάτων μοτοσικλετιστών επί του συνόλου των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις ήταν για την Ελλάδα 32.2%. τοποθετώντας την στην πρώτη θέση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ακολουθούμενη από την Κύπρο με αντίστοιχό ποσοστό 29.2% επί του συνόλου των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις. Το 2020, στην Ελλάδα οι θάνατοι μοτοσικλετιστών ανήλθαν στους 17,5 ανά 1.000 κατοίκους και στην Κύπρο σε 15,8 ανά 1.000 κατοίκους, αριθμοί ιδιαίτερα αυξημένοι σε σχέση με τον ευρωπαϊκό δείκτη των 6,7 θανάτων μοτοσικλετιστών ανά 1.000 κατοίκους (EUROSTAT, 2022). Μάλιστα, για την Ελλάδα, στην ηλικιακή ομάδα των 25 έως 49 ετών εμφανίζονται περίπου οι μισοί θάνατοι για τους οδηγούς δίτροχων οχημάτων (ΕΛΣΤΑΤ, 2022).
Οι αριθμοί είναι ενδεικτικοί της αναγκαιότητας παρεμβάσεων, παρόλα αυτά για το θέμα δεν έχει δοθεί η σημασία που θα έπρεπε. Σημειώνεται ότι το 2021 υπήρξε αύξηση των παραβάσεων για μη χρήση κράνους στην Ελλάδα η οποία αποτελεί και τη χώρα με τους περισσότερους θανάτους νέων μοτοσικλετιστών. Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών στην Ελλάδα, το 37% όλων των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις που αφορούν νεαρό οδηγό ή αναβάτη είναι νέοι αναβάτες μοτοσυκλέτας. Στην Κύπρο το 34%. Αυτά είναι και τα υψηλότερα ποσοστά όλων των χωρών στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα το 2018 το 66% των νεκρών μοτοσικλετιστών δεν φορούσε το κράνος του, ενώ Στην Κύπρο μεταξύ 2018 – 2020, το ήμισυ των νεαρών αναβατών που σκοτώθηκαν δεν φορούσαν κράνος. Οι αριθμοί αυτοί μας καλούν όλους να αναλάβουμε δράση για την πρόληψη και την προστασία των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου όπως είναι οι νέοι μοτοσικλετιστές.
Έτσι, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) “Πάνος Μυλωνάς”, το Παράρτημα του στην Κύπρο, και ο Κυπριακός Σύνδεσμος Αυτοκινήτου (CAA) διεξάγουν την έρευνα αυτή για τη χρήση κράνους και άλλα ζητήματα οδικής ασφάλειας, ώστε να συγκεντρωθούν αναλυτικά δεδομένα για την οδική συμπεριφορά των νέων, σε ηλικία, δικυκλιστών σε Ελλάδα και Κύπρο. Στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε τα δεδομένα που θα προκύψουν για τη χάραξη στρατηγικών πρόληψης και ενημέρωσης για τα τροχαία συμβάντα. Στόχος είναι η μείωση στους θανάτους νέων ανθρώπων που οδηγούν μοτοσικλέτα.