Η διαρροή εκατοντάδων χιλιάδων εμπιστευτικών αρχείων από τη βρετανική εφημερίδα Guardian αποκάλυψε πως ο τεχνολογικός γίγαντας Uber αψήφησε τους νόμους, εξαπατούσε την αστυνομία, εκμεταλλεύτηκε τη βία κατά των οδηγών και άσκησε κρυφά πιέσεις στις κυβερνήσεις κατά τη διάρκεια της επιθετικής παγκόσμιας επέκτασής του.
Η άνευ προηγουμένου διαρροή περισσότερων από 124.000 εγγράφων –γνωστών ως αρχεία Uber– στην βρετανική εφημερίδα Guardian αποκαλύπτει τις ηθικά αμφισβητήσιμες πρακτικές που τροφοδότησαν τη μετατροπή της εταιρείας σε μια από τις πιο διάσημες εξαγωγές της Silicon Valley.
Η διαρροή εκτείνεται σε μια πενταετία όταν η Uber διοικούνταν από τον συνιδρυτή της Travis Kalanick, ο οποίος προσπάθησε να επιβάλλει την υπηρεσία ταξί σε πόλεις σε όλο τον κόσμο, ακόμα κι αν αυτό σήμαινε παραβίαση των νόμων και των κανονισμών για τα ταξί.
Κατά τη διάρκεια της σφοδρής παγκόσμιας αντίδρασης, τα δεδομένα δείχνουν πώς η Uber προσπάθησε να κερδίσει την υποστήριξη πρωθυπουργών, υπουργών, προέδρων, δισεκατομμυριούχων αλλά και βαρόνων των Μέσων Ενημέρωσης.
Τα μηνύματα που διέρρευσαν υποδηλώνουν ότι τα στελέχη της Uber δεν είχαν αυταπάτες για την παραβίαση του νόμου της εταιρείας, με ένα στέλεχος να αστειεύεται ότι έγιναν «πειρατές» και ένα άλλο να παραδέχεται: «Είμαστε παράνομοι».
Τα αρχεία προσδιορίζονται χρονικά από το 2013 έως το 2017 και περιλαμβάνουν περισσότερα από 83.000 μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μηνύματα iMessages και WhatsApp, συμπεριλαμβανομένων συχνά επικοινωνιών μεταξύ του Kalanick και κορυφαίων στελεχών του.
Ο Kalanick σε μήνυμά του απέρριψε τις ανησυχίες άλλων στελεχών ότι η αποστολή οδηγών της Uber σε μια διαμαρτυρία στη Γαλλία τους έθετε σε κίνδυνο βίας από εξαγριωμένους αντιπάλους στη βιομηχανία ταξί. «Νομίζω ότι αξίζει τον κόπο», απάντησε. «Η βία εγγυάται την επιτυχία».
Εκπρόσωπος του Kalanick είπε ότι: «Ποτέ δεν πρότεινε ότι η Uber θα έπρεπε να εκμεταλλευτεί τη βία σε βάρος της ασφάλειας του οδηγού» και οποιαδήποτε υπόδειξη ότι συμμετείχε σε μια τέτοια δραστηριότητα θα ήταν εντελώς ψευδής.
Η διαρροή περιέχει επίσης μηνύματα μεταξύ του Kalanick και του Emmanuel Macron , οι οποίοι βοήθησαν κρυφά την εταιρεία στη Γαλλία όταν ήταν υπουργός Οικονομίας, επιτρέποντας στην Uber συχνή και άμεση πρόσβαση σε αυτόν και το προσωπικό του.
Ο Γερμανός καγκελάριος, Olaf Scholz, ο οποίος ήταν δήμαρχος του Αμβούργου εκείνη την εποχή, απώθησε τους ανταγωνιστές της Uber και επέμεινε να πληρώνουν στους οδηγούς έναν κατώτατο μισθό.
Ο πρώην αντιπρόεδρος και τωρινός Πρόεδρος των ΗΠΑ, Joe Biden, υποστηρικτής της Uber εκείνη την εποχή, καθυστέρησε σε μια συνάντηση με την εταιρεία στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός, ο Kalanick έστειλε μήνυμα σε έναν συνάδελφό μου επισημαίνοντας για την καθυστέρηση ότι: «Έχω βάλει τους ανθρώπους μου να τον ενημερώσουν. Κάθε λεπτό που αργεί, είναι ένα λεπτό που θα έχει μαζί μου».
Ο Guardian ηγήθηκε μιας παγκόσμιας έρευνας για τα αρχεία της Uber που διέρρευσαν, μοιράζοντας τα δεδομένα με οργανισμούς μέσων ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο μέσω της Διεθνούς Κοινοπραξίας Ερευνητικών Δημοσιογράφων (ICIJ). Περισσότεροι από 180 δημοσιογράφοι σε 40 μέσα ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων των Le Monde, Washington Post και BBC, θα δημοσιεύσουν τις επόμενες ημέρες μια σειρά από ερευνητικά ρεπορτάζ για τον τεχνολογικό γίγαντα.
Η Uber παραδέχτηκε «λάθη και λάθη», αλλά είπε ότι είχε μεταμορφωθεί από το 2017 υπό την ηγεσία του σημερινού διευθύνοντος συμβούλου της, Dara Khosrowshahi.
«Δεν θα πούμε δικαιολογίες για συμπεριφορά του παρελθόντος που σαφώς δεν συνάδει με τις σημερινές μας αξίες. Αντίθετα, ζητάμε από το κοινό να μας κρίνει με βάση το τι κάναμε τα τελευταία πέντε χρόνια και τι θα κάνουμε τα επόμενα χρόνια».