Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ) “Πάνος Μυλωνάς” είναι και αυτό το καλοκαίρι δίπλα στους οδηγούς με καλοκαιρινή καμπάνια, για την ορθή ενημέρωση και ευαισθητοποίησή τους που έχει καθοριστικό ρόλο στην πρόληψη των τροχαίων συμβάντων.
Δεδομένου ότι στη διάρκεια της θερινής περιόδου που έχουμε αύξηση των οδικών μετακινήσεων, παρατηρείται η μεγαλύτερη αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων.
Ιδιαίτερα στην παρούσα περίοδο, με την άρση των περιοριστικών μέτρων μετά μια μακρά περίοδο εγκλεισμού, παρατηρούνται ανησυχητικά επικίνδυνες συμπεριφορές κατά την οδήγηση και αύξηση των τροχαίων συμβάντων.
Το Ι.Ο.ΑΣ. “Πάνος Μυλωνάς” επισημαίνει την επικινδυνότητα που συνιστούν οι ανωτέρω παράγοντες, ενδεικτικά αναφέρουμε ότι, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) για το έτος 2021, την καλοκαιρινή περίοδο (Ιούνιος-Ιούλιος-Αύγουστος), χάθηκαν στο δρόμο 190 ζωές και 219 χρήστες του οδικού δικτύου τραυματίστηκαν σοβαρά.
Για τους λόγους αυτούς:
- Σε εξέλιξη είναι η διάδοση κοινωνικών μηνυμάτων με τις καμπάνιες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του Ι.Ο.ΑΣ., οι οποίες προβάλλονται ως τηλεοπτικά σποτ βάσει της σχετικής απόφασης του Εθνικού Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου (ΕΣΡ) για τη μετάδοσή τους από όλα τα κανάλια της χώρας. Τα κοινωνικά αυτά μηνύματα αφορούν σε βασικά αίτια πρόκλησης τροχαίων συμβάντων, όπως η επιθετική συμπεριφορά στο δρόμο και τα γονεϊκά πρότυπα σε σχέση με τη μελλοντική οδηγική συμπεριφορά των παιδιών, η υπερβολική ταχύτητα, η απόσπαση προσοχής καθώς και η σημαντικότητα της χρήσης ζώνης ασφαλείας στα μπροστινά και στα πίσω καθίσματα.
- Παράλληλα, από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς της χώρας ομοίως με έγκριση του ΕΣΡ μεταδίδεται καμπάνια του Ινστιτούτου για την υπεύθυνη συμπεριφορά των οδηγών ακόμη και στους σύγχρονους αυτοκινητόδρομους με τίτλο: “Οδήγησε σωστά για να φτάσουν όλοι καλά”. Η εκστρατεία αυτή αποτελεί συνεργασία του Ινστιτούτου με τους Ελληνικούς Αυτοκινητόδρομους και τη Hellastron.
- Επίσης σε εξέλιξη βρίσκεται η εκστρατεία ενημέρωσης του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» σε συνεργασία με το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (Δ.Α.Α.) «Ελευθέριος Βενιζέλος» και την υποστήριξη της Interbus, για την Οδική Ασφάλεια Ελλήνων και ξένων οδηγών που επισκέπτονται τη χώρα μας.
Η εν λόγω καμπάνια πραγματοποιείται και αυτό το καλοκαίρι, με την ανάρτηση αφισών στις προθήκες του αεροδρομίου για όλο το μήνα Αύγουστο, καθώς είναι η περίοδος με τις περισσότερες αφίξεις στο Δ.Α.Α. «Ελευθέριος Βενιζέλος» αλλά και η εποχή με ιδιαίτερα αυξημένες μετακινήσεις στο οδικό δίκτυο της χώρας γενικότερα.
Έρευνα για την οδική συμπεριφορά σε μοτοσυκλετιστές
Να σας ενημερώσουμε επίσης πως έρευνα διεξήχθη από το Ι.Ο.ΑΣ. “Πάνος Μυλωνάς”, Παράρτημα Κύπρου, και τον Κυπριακό Σύνδεσμο Αυτοκινήτου (CAA) με σκοπό να συγκεντρωθούν αναλυτικά δεδομένα για την οδική συμπεριφορά των νέων σε ηλικία δικυκλιστών (18 – 35 ετών) σε Ελλάδα και Κύπρο, με σκοπό τη χάραξη στρατηγικών πρόληψης τροχαίων συμβάντων. Η έρευνα έχει την υποστήριξη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) και βρίσκεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της Ελλάδας.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας το 65.1% των συμμετεχόντων δήλωσαν πως χρησιμοποιούν τη μοτοσικλέτα για όλες τις μετακινήσεις τους, δηλαδή στο δείγμα της έρευνας, παραπάνω από το ήμισυ χρησιμοποιεί τη μοτοσυκλέτα ως ένα κύριο μέσο μετακίνησης.
Το μεγαλύτερο ποσοστό (88.7%) των συμμετεχόντων δήλωσε ότι χρησιμοποιεί κράνος σε καθημερινή βάση ενώ ένας μικρός αριθμός (10.2%) δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν κράνος λιγότερο συχνά (4-6 ή 1-3 ημέρες την εβδομάδα).
Ως προς τους λόγους για τη χρήση κράνους, η πλειοψηφία (92.3%) των συμμετεχόντων ανέφεραν ότι την αναγνώριση του κινδύνου που ενέχει η κυκλοφορία με τη μοτοσυκλέτα.
Εντούτοις, ένας μικρός αριθμός συμμετεχόντων (15%) που δεν χρησιμοποιεί σε καθολική βάση το κράνος. Οι εν λόγω συμμετέχοντες δήλωσαν σε μεγάλο βαθμό (62.1%) ότι θα άλλαζαν τη στάση τους ως προς τη χρήση κράνους, εάν αναγνώριζαν τον κίνδυνο.
Συμπερασματικά, φαίνεται ότι η χρήση κράνους είναι υψίστης σημασίας για τους μοτοσικλετιστές, όμως ένας αριθμός συμμετεχόντων δεν χρησιμοποιεί κράνος σε κάθε διαδρομή. Όπως φαίνεται, στις περιπτώσεις που το κράνος δεν χρησιμοποιείται, ενδέχεται να προκύψει σοβαρός τραυματισμός ακόμη και θάνατος.