Ξεχάστε ότι γνωρίζατε για τις τιμές των καυσίμων στα πρατήρια! Από την 1η Οκτωβρίου η τιμή του diesel κίνησης θα είναι ακριβότερη από την αντίστοιχη τιμή της αμόλυβδης καθώς το κράτος σταματά να επιδοτεί την τιμή του πετρελαίου κίνησης στην αντλία με 0,15 ευρώ.
Αποτέλεσμα της κατάργησης της επιδότησης θα είναι η τιμή ανά λίτρο diesel να κοστίζει περισσότερο από την αντίστοιχη τιμή για κάθε λίτρο αμόλυβδης βενζίνης.
Ωστόσο η πορεία των τιμών μεταξύ των δύο καυσίμων είναι πραγματικά αξιοπερίεργη καθώς στην Ελλάδα η τιμή του diesel ήταν πάντα πιο φθηνή από την αντίστοιχη τιμή της αμόλυβδης βενζίνης αλλά τους τελευταίους μήνες η «ψαλίδα» στην τιμή των δύο καυσίμων έχει ελαχιστοποιηθεί και μάλιστα σε κάποιες εταιρείες περιορίζεται σε μόλις 0,07 ευρώ.
Άλλωστε από τις αρχές του καλοκαιριού έως τα τέλη Σεπτεμβρίου οι διεθνείς τιμές στο diesel κίνησης υποχώρησαν κατά 30% αλλά η μείωση που είδαν οι κάτοχοι πετρελαιοκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα περιορίστηκε σε μόλις 7%.
Σήμερα η μέση τιμή για κάθε λίτρο αμόλυβδης βενζίνης κυμαίνεται σε 1,950 ευρώ και του diesel κίνησης σε 1,825 ευρώ. Δηλαδή η διαφορά στην τιμή μεταξύ των δύο καυσίμων ανέρχεται σε 0,125 ευρώ, δηλαδή όση είναι περίπου και η κρατική επιδότηση η οποία να υπενθυμίσουμε ότι σταματά την 1η Οκτωβρίου όποτε και η τιμή για κάθε λίτρο diesel κίνησης αναμένεται να κυμανθεί σε 1,975 ευρώ! Δηλαδή 0,025 ευρώ πιο ακριβή από την αμόλυβδη βενζίνη.
Στα «ύψη» το κόστος χρήσης και οι μεταφορές
Η μεγάλη αύξηση στην τιμή του diesel κίνησης έχει ήδη προκαλέσει μεγάλες αυξήσεις στις μεταφορές και είναι εύκολο τι πρόκειται να γίνει σε περίπτωση που η τιμή του πετρελαίου κίνησης εξισωθεί ή ξεπεράσει την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης.
Ήδη όλες οι μεταφορικές εταιρείες στα συμβόλαια που υπογράφουν έχουν συμπεριλάβει και ρήτρες καυσίμου ώστε μια ενδεχόμενη αύξηση της τιμής του λίτρου diesel να μετακυλίονται στις εταιρείες παραγωγής και κατ’ επέκταση και στην τσέπη των καταναλωτών.
Η άνοδος της τιμής του diesel κίνησης στα επίπεδα της αμόλυβδης βενζίνης θα επηρεάσει επίσης το κόστος χρήσης των Ταξί αλλά και των εταιρικών στόλων οχημάτων diesel όπως επίσης και των ιδιωτών καταναλωτών που έχουν επιλέξει κάποιο πετρελαιοκίνητο μοντέλο καθώς η επιβάρυνση θα είναι πραγματικά υπέρογκη.
Να υπενθυμίσουμε πως στη Γερμανία μετά το τέλος της επιδότησης των καυσίμων η τιμή του diesel κίνησης ανήλθε σε 2,150 ευρώ ξεπερνώντας κατά 0,17 ευρώ την αντίστοιχη τιμή της αμόλυβδης βενζίνης που κυμάνθηκε σε 1,980 ευρώ!
Πάντως τα κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν ότι σταδιακά θα επιστρέψει η ισορροπία στην αγορά και η τιμή του diesel θα διαμορφωθεί σε κανονικά επίπεδα έναντι της αμόλυβδης βενζίνης και θα είναι φθηνότερο κατά 0,30 ευρώ το λίτρο.
Στα ύψη το κόστος χρήσης – Αναλυτικά οι επιβαρύνσεις
Οι ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από την 1η Οκτωβρίου για να φουλάρουν ένα ρεζερβουάρ 50 λίτρων θα χρειάζονται 98,75 ευρώ ενώ με την παλαιά τιμή θα χρειάζονταν 91,25 ευρώ. Δηλαδή το κάθε φουλάρισμα του ρεζερβουάρ θα τους κοστίζει επιπλέον 7 ευρώ.
Στα φορτηγά τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα καθώς υπάρχουν φορτηγά με δεξαμενές 500 ή 800 λίτρων οπότε το κόστος αυξάνεται περισσότερο. Ειδικότερα σε ένα φορτηγό με δεξαμενή 500 λίτρων το φουλάρισμα από την 1η Οκτωβρίου αναμένεται να κοστίζει 987,5 ευρώ ενώ παλαιότερα κόστιζε 912,5 ευρώ. Δηλαδή η επιβάρυνση σε έναν ιδιοκτήτη φορτηγού με δεξαμενή 500 λίτρων ανέρχεται σε 75 ευρώ.
Αντίστοιχα σε ένα φορτηγό με δεξαμενή 800 λίτρα το φουλάρισμα από την 1η Οκτωρβίου θα κοστίζει 1.580 ευρώ ενώ παλαιότερα κόστιζε 1.460 ευρώ. Δηλαδή το ποσό της επιβάρυνσης σε κάθε φουλάρισμα ανέρχεται σε 120 ευρώ!