Τη διαρκή σύγχυση και την υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ ανέδειξε κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου «Διατάξεις για τις δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών. Αναδιοργάνωση των εταιρειών ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και λοιπές διατάξεις» στη Βουλή ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.
Ο κ. Καραμανλής κάλεσε μάλιστα τον κ. Παππά να καταθέσει επίκαιρη ερώτηση ώστε να έρθει αντιμέτωπος με την αλήθεια. «Φοβάστε κ. Παππά. Δεν μπορείτε να κάνετε πολιτική αντιπαράθεση σοβαρή», εκτίμησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κλείνοντας με ένα πολιτικό σχόλιο: «Καταλαβαίνω την αγωνία του ΣΥΡΙΖΑ. Σας καταλαβαίνω. Τρεισήμισι χρόνια κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες η Κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει τα ηνία της χώρας, τρεισήμισι χρόνια ο λαός ακόμη και τώρα δεν σας έχει συγχωρέσει. Για αυτό και σε όλες τις έρευνες κοινής γνώμης είστε οκτώ μονάδες πίσω. Καταλαβαίνω το άγχος και την αγωνία σας, αν μπορέσετε αυτό να το ξεπεράσετε και να είστε λίγο ψύχραιμοι. Γιατί το μόνο πράγμα που δεν επιδείξατε σε αυτή την αίθουσα ήταν ψυχραιμία. Σας καλώ, σας παρακαλώ και σας προσκαλώ. Περιμένω την άλλη εβδομάδα την ερώτησή σας. Και εύχομαι όταν θα έρθετε εδώ να κάνουμε μία σοβαρή συζήτηση».
Ο κ. Καραμανλής απάντησε και στον κ. Γιαννούλη: «Τον άκουσα να λέει ότι εμείς είμαστε λαϊκιστές και δημαγωγοί. Πραγματικά κ. Γιαννούλη μία αναδρομή στο τι κάνατε το 2015 νομίζω ότι σας διαψεύδει».
Τα ΚΤΕΛ, τα τουριστικά λεωφορεία και η υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε αναλυτικά στην εφαρμογή, με τα άρθρα 1 έως 35 του νομοσχεδίου, από την πλευρά της χώρας μας του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1370, ο οποίος σχετίζεται με την παραχώρηση του έργου των αστικών και υπεραστικών μεταφορών με διαγωνιστικές διαδικασίες. Και κατέρριψε τους ισχυρισμούς της Αντιπολίτευσης περί φωτογραφικού διαγωνισμού.
Υπενθύμισε μάλιστα τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018 με το νόμο για τα αστικά ΚΤΕΛ, ένα μήνα πριν πέσει η Κυβέρνηση του. «Γιατί αυτός είναι ο ΣΥΡΙΖΑ, αυτή εδώ είναι η δήθεν αριστερά, αυτή είναι η πολιτική εξαπάτηση. Βλέπουν ότι φεύγουν και έρχονται ένα μήνα πριν και κάνουν ένα νομοσχέδιο, που στην ουσία νομιμοποιεί το μονοπώλιο των ΚΤΕΛ, σε πλήρη αντίθεση με τον 1370», είπε και πρόσθεσε απευθυνόμενος στην αξιωματική Αντιπολίτευση: «Θα πρέπει να αποφασίσετε: Τότε είχατε δίκιο ή τώρα;»
Ο κ. Καραμανλής απάντησε στη συνέχεια για τον ισχυρισμό ότι με το νομοσχέδιο αποκόπτονται από τους διαγωνισμούς τα τουριστικά λεωφορεία. Επανέλαβε ότι «άλλο πράγμα είναι η μεταφορά τουριστών και άλλο πράγμα το συγκοινωνιακό έργο». Σημείωσε ότι το Υπουργείο θέλει όσοι μετέχουν στους διαγωνισμούς να έχουν εμπειρία, αλλά διευκρίνισε ότι δεν αποκλείονται τα τουριστικά λεωφορεία, θα μπορούν να συμμετάσχουν ως κοινοπραξίες.
«Γιατί αυτός ο νόμος ευνοεί τις κοινοπραξίες και θα κατέβουν στο διαγωνισμό και το επιδιώκουμε αυτό. Επιδιώκουμε τον ανταγωνισμό, επιδιώκουμε το άνοιγμα της αγοράς. Διότι σε αντίθεση με σας πιστεύουμε ότι το άνοιγμα της αγοράς θα φέρει στο τέλος καλύτερες υπηρεσίες» δήλωσε ο κ. Καραμανλής.
Επισήμανε μάλιστα ότι είναι η πρώτη φορά που βάσει του κανονισμού 1370 θα δίνονται επιδοτήσεις PSO (Παροχή Δημόσιας Υπηρεσίας) για τις άγονες γραμμές.
«Αλλά ας είμαστε ειλικρινείς. Τι θέλουμε τελικά; Θέλουμε να δούμε τη μεγάλη ή τη μικρή εικόνα; Γιατί η μικρή εικόνα είναι να εξυπηρετούμε συντεχνίες όταν ήμασταν Κυβέρνηση, αγαπητοί συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ. Γιατί χαϊδεύατε την πλάτη των ΚΤΕΛ, ό,τι θέλανε τα ΚΤΕΛ, τους λέγατε πράγματα που δεν είχαν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Τους εξαπατούσατε όταν τους λέγατε πως αυτοί οι νόμοι ήταν συμβατοί με τον 1370 όταν ξέρατε ότι δεν είναι. Διότι οι ίδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες ήταν στο Υπουργείο Μεταφορών και τότε και τώρα. Τώρα που είστε στα έδρανα της αντιπολίτευσης, σηκώνετε τη σημαία των τουριστικών λεωφορείων. Ε, αποφασίστε ποιο από τα δύο συμβαίνει», τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, συνεπώς, κατέληξε: «Δεν είναι αυτός ο διαγωνισμός φωτογραφικός. Το αντίθετο. Αυτός ο διαγωνισμός ανοίγει τις διαδικασίες, ανοίγει τη διαγωνιστική διαδικασία. Όπως και στον κλάδο των αστικών μεταφορών δώσαμε την ευκαιρία σε ιδιώτες στον ΟΑΣΑ και στον ΟΑΣΘ, κάτι που έκανε πρώτα ο ΣΥΡΙΖΑ μετά την αποτυχία της κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ».
«Ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε το μεγαλύτερο ξεπούλημα της Μεταπολίτευσης με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ»
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι: «Η δήθεν αριστερή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ιδιωτικοποίησε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για 45 εκατομμύρια ευρώ. Έκανε το μεγαλύτερο ξεπούλημα της Μεταπολίτευσης, πήρε μία εταιρεία και την έδωσε για 45 εκατομμύρια, τα οποία είναι τα χρήματα τα οποία έδινε η Ελληνική Δημοκρατία για Public Service Obligations, δηλαδή για τις άγονες γραμμές».
Σημείωσε πως: «Οι Ιταλοί ξεχρέωσαν την επένδυση τους μέσα σε ένα χρόνο και έρχεστε τώρα και μιλάτε για κάθαρση εσείς».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπενθύμισε επίσης ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, που θα χόρευε πεντοζάλη τις αγορές, ξεπούλησε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να κλείσει τη διαπραγμάτευση και δεν φρόντισε καν να υπάρχει ένας μηχανισμός που θα ήλεγχε εάν όντως πραγματοποιούνται τα δρομολόγια στις άγονες γραμμές.
«Προκαλώ να έρθετε στο Κοινοβούλιο να ανοίξουμε όλα τα χαρτιά μας για να δείξουμε πλέον σε όλους πραγματικά ποιος είναι υπεύθυνος για ένα από τα μεγαλύτερα ξεπουλήματα που έχουν γίνει. Δεν έχουμε όλοι μνήμη χρυσόψαρου. Και να σας πω και κάτι: Πολύ σωστά το είπατε στο τέλος της τετραετίας θα μας κρίνουν όλοι. Θα κρίνουν και εμάς και εσάς και κοντός ψαλμός αλληλούια».
Η αλήθεια για τις προσλήψεις
Ο κ. Καραμανλής απάντησε επίσης στους ανακριβείς ισχυρισμούς της αντιπολίτευσης για προσλήψεις εκτός ΑΣΕΠ. «Που το γράφει αυτό; Είναι ποτέ δυνατόν να κάνουμε προσλήψεις χωρίς την έγκριση του ΑΣΕΠ;» διερωτήθηκε ρητορικά ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, εξηγώντας ότι δίνεται η δυνατότητα στους εργαζόμενους να αυξήσουν τα εισοδήματα τους, διότι εισάγεται – όπως έχει γίνει και στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας – το πριμ παραγωγικότητας.
Υπενθύμισε ότι το μέτρο αυτό απέδωσε στα ελληνικά αεροδρόμια και εκτίμησε ότι πλέον και το προσωπικό της ΕΡΓΟΣΕ θα έχει κίνητρα να αυξήσει την παραγωγικότητα του. «Δηλαδή εισάγουμε ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, όπως συμβαίνει σε όλη την αγορά. Θα πληρωθείς περισσότερο, θα αποδόσεις περισσότερο», σημείωσε.
Ο κ. Καραμανλής σχολίασε δε ότι: «Το αστείο της υπόθεσης είναι ότι στο νόμο που ψηφίστηκε πριν λίγες ημέρες για τις ΔΕΚΟ και είχαμε βάλει τροπολογία για τις προσλήψεις ήρθατε και τις καταψηφίσατε». Τόνισε ότι οι προσλήψεις αυτές θα γίνονται βάσει του νόμου των ΔΕΚΟ, όπως έγιναν και 1.400 προσλήψεις στις αστικές συγκοινωνίες. «Αυτό που λέτε στην ουσία είναι εναντίον των εργαζομένων. Επομένως αυτά τα συνδικαλιστικά που κάνετε να τα κάνετε στα δικά σας κομματικά ακροατήρια», πρόσθεσε, απευθυνόμενος στο ΣΥΡΙΖΑ.
Η Ελλάδα μπορεί να γίνει κόμβος ενέργειας και μεταφορών
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα και την ευκαιρία να καταστεί κόμβος ενέργειας και μεταφορών, υπογραμμίζοντας ότι «δεν πρέπει να χάσουμε αυτό το τραίνο» και αναλύοντας πως πλέον τα σιδηροδρομικά έργα δεν θα καθυστερούν μέχρι και 16 χρόνια, όπως συνέβαινε στο παρελθόν.
Ο κ. Καραμανλής εξήγησε ειδικότερα ότι τα άρθρα 36 και 50 του νομοσχεδίου επιδιώκουν να αλλάξουν τη διαδικασία κατασκευής σιδηροδρομικών έργων, υπενθυμίζοντας την τεράστια υπέρβαση (overshooting) που παρατηρείται επί πολλά χρόνια τόσο στους προϋπολογισμούς, όσο και στα χρονοδιαγράμματα των σιδηροδρομικών έργων.
Σημείωσε συγκεκριμένα ότι στα σιδηροδρομικά έργα έχουν καταγραφεί «εκτινάξεις» κατά 314,18% σε σχέση με το αρχικό συμβατικό κόστος κι επεκτάσεις των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης κατά 335,53% επιπλέον του αρχικώς προβλεπόμενου.
«Κάναμε δύο χρόνια για τη διαγωνιστική διαδικασία. Μετά τουλάχιστον τέσσερα χρόνια για να ωριμάσει η μελέτη. Μετά κάναμε άλλα δύο χρόνια για περιβαλλοντική αδειοδότηση. Δηλαδή το ελληνικό Δημόσιο έκανε εννέα χρόνια για να ωριμάσει ένα έργο.
Μετά, αν το έργο έβρισκε χρηματοδότηση, στο διαγωνισμό υπήρχε ο απόλυτος κατακερματισμός με σπάσιμο των εργολαβιών. Είχαμε ένα διαγωνισμό για τα έργα υποδομής, τα έργα πολιτικού μηχανικού, τη βαριά συντήρηση. Μετά άλλο διαγωνισμό για τα έργα επιδομής, δηλαδή τις ράγες. Μετά τη χαρά του εργολάβου, τα λεγόμενα έργα συστημάτων και ηλεκτροκίνησης. Όλη αυτή η διαδικασία έπαιρνε άλλα επτά χρόνια», υπενθύμισε ο κ. Καραμανλής, καταλήγοντας: «Εννέα χρόνια και επτά χρόνια, 16 χρόνια για να τελειώσει ένα σιδηροδρομικό έργο. Και μετά λέμε γιατί η χώρα δεν έχει παίξει το ρόλο που μπορεί να παίξει στη βιομηχανία των συνδυασμένων μεταφορών».
Ο κ. Καραμανλής τόνισε στη συνέχεια: «Εμείς λοιπόν αναγνωρίσαμε ότι αυτή η κατάσταση δεν πάει άλλο. Και αν θέλουμε επιτέλους να δούμε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να γίνεται λιμάνι εξόδου προϊόντων από τα Βαλκάνια, πρέπει επιτέλους να κάνουμε τη σιδηροδρομική σύνδεση. Αλλά όχι σε 15 χρόνια. Εμείς δημοπρατήσαμε αυτό το έργο και τέλος του 2028 θα είναι έτοιμο. Γιατί ερχόμαστε με τη διαδικασία της μελετοκατασκευής, με “το κλειδί στο χέρι”, για να το πούμε απλά».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε συνεπώς ότι πλέον τα σιδηροδρομικά έργα θα γίνονται στην ώρα τους, με βάση τους προϋπολογισμούς και τους διαγωνισμούς.
«Η χώρα λόγω της γεωγραφικής της θέσης έχει ένα πολύ μικρό παράθυρο ευκαιρίας για να παίξει το ρόλο κόμβου υποδομών και μεταφορών στη Βαλκανική. Κινηθήκαμε με μεγάλη ταχύτητα. Δημοπρατήσαμε με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου μέχρι τις 31/12/2021 σιδηροδρομικά έργα 4,5 δισ. ευρώ. Εάν αυτά τα έργα δε γίνουν μέσα στα επόμενα έξι χρόνια, η χώρα μας θα χάσει το πολύ σημαντικό τραίνο του να παίξει το ρόλο κέντρου υποδομών και μεταφορών της περιοχής», επισήμανε ο κ. Καραμανλής.
Αναφέρθηκε επίσης στην ενεργειακή διάσταση των σιδηροδρομικών έργων, που καθιστούν την Ελλάδα κόμβο. Υπενθύμισε πως έχει δημοπρατηθεί η πεδινή «σιδηροδρομική Εγνατία» για τη σύνδεση των λιμανιών Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης και μετά με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας. Επισήμανε ιδιαίτερα τον εθνικό ρόλο του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, που δίνει μάλιστα μία εναλλακτική στα Στενά δίοδο για τη μεταφορά προϊόντων.
Ο κ. Καραμανλής σχολίασε επίσης: «Αντί να τελειώσει όλο αυτό το πολύ σημαντικό έργο το λεγόμενο ‘‘sea to sea’’, δηλαδή η σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας μέσα σε 15 χρόνια, θα τελειώσει το 2028 και έτσι επιτέλους η χώρα θα παίζει ρόλο ως ενεργειακός κόμβος και ως κόμβος μεταφορών της ευρύτερης περιοχής. Αναρωτηθείτε, λοιπόν: Θα γινόταν αυτό ποτέ με το προβληματικό και πάγιο σύστημα που έχουμε;» και τόνισε: «Τα έργα αυτά δεν βρίσκονται στη σφαίρα της φαντασίας. Έχουν δημοπρατηθεί. Είναι πέντε μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, τα οποία το χρονοδιάγραμμα είναι να υλοποιηθούν το 2028. Στο τέλος αυτής της πορείας θα κριθούμε και εμείς που νομοθετούμε και κυβερνούμε για το κατά πόσον θα πετύχουμε τους στόχους αυτούς».