Με την αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ να αναμένεται να συρρικνωθεί κατά περισσότερο από ένα τέταρτο φέτος σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία του 2019, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ζητά ένα πλαίσιο πολιτικής που θα επιτρέπει στην αγορά να ανακάμψει και να γίνει η στροφή προς τις μηδενικές εκπομπές.
«Για να διασφαλίσουμε την επιστροφή στην ανάπτυξη – με ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, ώστε να μπορούν να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι – χρειαζόμαστε επειγόντως τη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών», δήλωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse.
«Αυτά περιλαμβάνουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού της Ευρώπης, έναν νόμο της ΕΕ για τις κρίσιμες πρώτες ύλες που διασφαλίζει στρατηγική πρόσβαση στις πρώτες ύλες που απαιτούνται για την ηλεκτροκίνηση και μια ταχεία ανάπτυξη της υποδομής φόρτισης. Τα τελευταία χρόνια σημαδεύτηκαν από σημαντικά γεγονότα όπως το Brexit, η πανδημία του κορωνοϊού, τα σημεία συμφόρησης στον εφοδιασμό ημιαγωγών και ο πόλεμος στην Ουκρανία, με τον αντίκτυπό του στις τιμές και τη διαθεσιμότητα της ενέργειας. Όλα αυτά υπογραμμίζουν πόσο γρήγορα, πόσο βαθιά και πόσο απρόβλεπτα αλλάζει ο κόσμος μας. Αυτό ισχύει κυρίως στο γεωπολιτικό πλαίσιο – όπου υπάρχουν άμεσες συνέπειες για τη διασυνδεδεμένη παγκοσμίως βιομηχανία μας και τις στενές αλυσίδες αξίας της».
Ο αντίκτυπος αυτών των προκλήσεων αντικατοπτρίζεται στα πρόσφατα στοιχεία για τις πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ. Οκτώ μήνες έως το 2022 , οι συνολικοί όγκοι συρρικνώθηκαν κατά σχεδόν 12% για να φτάσουν τα 6 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν. Μέχρι στιγμής, η αγορά περιοριζόταν μόνο από την πλευρά της προσφοράς, καθώς οι συνεχιζόμενες ελλείψεις εξαρτημάτων περιόρισαν τον όγκο παραγωγής. Ωστόσο, η ζήτηση μπορεί επίσης να υποφέρει τους επόμενους μήνες λόγω του πληθωρισμού και των φόβων για ύφεση.
Έχοντας υπόψη όλους αυτούς τους παράγοντες, ο ACEA αναθεώρησε τώρα την αρχική της πρόβλεψη ότι η αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ θα επιστρέψει σε ανάπτυξη το 2022 . Αντίθετα, αναμένει ότι θα συρρικνωθεί και πάλι φέτος κατά 1% και θα ανέλθει σε 9,6 εκατομμύρια μονάδες. Σε σύγκριση με τα στοιχεία πριν από την πανδημία του 2019, αυτό αντιπροσωπεύει πτώση 26% στις πωλήσεις αυτοκινήτων σε διάστημα μόλις τριών ετών.
«Παρά τη συρρικνούμενη αγορά και την πίεση από τον πληθωρισμό και το ενεργειακό κόστος, η αυτοκινητοβιομηχανία συνεχίζει να επενδύει μαζικά στην Ε&Α και στις δεξιότητες και τις τεχνολογίες που οδηγούν την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση», εξήγησε η νέα Γενική Διευθύντρια του ACEA, Sigrid de Vries.
«Ένας τέτοιος τεράστιος μετασχηματισμός μπορεί να επιτευχθεί με επιτυχία μόνο από έναν κλάδο που παραμένει ανταγωνιστικός και στο μέλλον. Αυτό εξαρτάται επίσης σε μεγάλο βαθμό από τις σωστές συνθήκες πολιτικού πλαισίου», πρόσθεσε η de Vries.