Καθώς οι κυβερνήσεις ανακοινώνουν έκτακτα μέτρα για τη μείωση της βιομηχανικής χρήσης φυσικού αερίου και την αύξηση των επιπέδων φυσικού αερίου στην αποθήκευση, οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλη την Ευρώπη εντείνουν τις προσπάθειές τους να μειώσουν τη χρήση ενέργειας. Ο ACEA έχει κάνει μια επισκόπηση ορισμένων από τις βασικές δράσεις που έχουν αναλάβει τα μέλη της βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα.
Αυτές οι τρέχουσες δράσεις θα πρέπει να ενταχθούν στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων προσπαθειών για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης της παραγωγής αυτοκινήτων τα τελευταία 15 χρόνια. Πράγματι – παρά την αυξημένη πολυπλοκότητα της παραγωγής οχημάτων – η συνολική κατανάλωση ενέργειας από την παραγωγή αυτοκινήτων έχει μειωθεί κατά 23% τα τελευταία 15 χρόνια, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ACEA.
Πιθανές απώλειες παραγωγής
Ενώ οι ελλείψεις της εφοδιαστικής αλυσίδας, ιδιαίτερα εκείνες που επηρεάζουν τους ημιαγωγούς, συνεχίζουν να διαταράσσουν τις παγκόσμιες μεταποιητικές δραστηριότητες και να περιορίζουν την παραγωγή, η εστίαση στην Ευρώπη στρέφεται στις επιπτώσεις της διακοπής της παροχής φυσικού αερίου από τη Ρωσία.
Σύμφωνα με την τελευταία πρόβλεψη της S&P Global Mobility, οι πιθανές απώλειες παραγωγής από εργοστάσια παραγωγής στην Ευρώπη θα μπορούσαν να ξεπεράσουν το 1 εκατομμύριο μονάδες ανά τρίμηνο, ξεκινώντας από το τέταρτο τρίμηνο του 2022 έως ολόκληρο το 2023.
Η τριμηνιαία ευρωπαϊκή παραγωγή ελαφρών οχημάτων είχε προβλεφθεί να κυμανθεί μεταξύ 4 και 4,5 εκατομμυρίων μονάδων, με την αναμενόμενη μέτρια ανάπτυξη. Ωστόσο, με πιθανούς περιορισμούς λόγω του ενεργειακού δελτίου, η παραγωγή θα μπορούσε να μειωθεί σε 2,75-3 εκατομμύρια μονάδες ανά τρίμηνο.
Οι βραχυπρόθεσμες ενέργειες αυτοκινητοβιομηχανιών περιλαμβάνουν τεχνικές εναλλακτικές λύσεις όπως:
-Αντικατάσταση σταθμών συνδυασμένης παραγωγής θερμότητας και ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια (π.χ. πιλοτικοί σταθμοί θέρμανσης που λειτουργούν με ηλεκτρική ενέργεια για την τήξη αλουμινίου)
-Ανάπτυξη σχεδίων για τη μεταφορά υδρογόνου σε μονάδες παραγωγής
-Τοποθέτηση νέων ηλιακών συλλεκτών
Η αύξηση της ενεργειακής απόδοσης με ταυτόχρονη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου μπορεί να επιτευχθεί με:
-Μείωση του ρυθμού απορρόφησης αέρα
-Αλλαγή της λειτουργίας μετατροπής airlock από καθαρό αέρα σε ανακυκλωμένο αέρα
-Μείωση της θερμοκρασίας περιβάλλοντος
–Μείωση του χρόνου που η βαφή διατηρείται ζεστή – μια διαδικασία που μπορεί να αντιπροσωπεύει έως και το 40% της ζήτησης αερίου
Οι μεσοπρόθεσμες ενέργειες αυτοκινητοβιομηχανιών περιλαμβάνουν εναλλακτικές λύσεις όπως:
-Επενδύσεις σε ηλιακή, γεωθερμική και υδρογόνο ενέργεια για μείωση της εξάρτησης από το φυσικό αέριο
-Επενδύσεις για την παραγωγή ενέργειας
-Μετάβαση από το φυσικό αέριο στην ηλεκτρική ενέργεια και άλλες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Τέλος η μετατόπιση της παραγωγικής ικανότητας περιλαμβάνει:
-Ανακατανομή της παραγωγής οχημάτων σε παράκτιες ζώνες της Ευρώπης που έχουν πρόσβαση σε προμήθειες αερίου που μεταφέρονται μέσω θαλάσσης
-Αποκέντρωση των διαδικασιών θέρμανσης.