Αντιμέτωποι με ένα αυστηρό πρότυπο ρύπων Euro 7 θα βρεθούν όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων καθώς όπως αποδείχθηκε η Κομισιόν θέλει να διατηρήσει την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία για μηδενική ρύπανση διατηρώντας παράλληλα τα οχήματα προσιτά για τους καταναλωτές μέσω της ανταγωνιστικότητας.
Βέβαια οι αυτοκινητοβιομηχανίες προειδοποιούν την Κομισιόν ότι το νέο πρότυπο Euro 7 είναι πολύ πιθανό να «τινάξει στον αέρα» τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και βέβαια θα οδηγήσει σε μεγάλη άνοδο των τιμών!
Ειδικότερα σύμφωνα με την πρόταση που κατέθεσε η Κομισιόν για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης οι οδικές μεταφορές προκαλούν τη μεγαλύτερη πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις. Τα νέα πρότυπα Euro 7 θα εξασφαλίσουν καθαρότερα οχήματα στους δρόμους και βελτιωμένη ποιότητα αέρα, προστατεύοντας την υγεία των πολιτών και το περιβάλλον.
Τα πρότυπα Euro 7 και τα νέα όρια εκπομπών CO2 στα οχήματα θα συμβαδίσουν για να προσφέρουν καλύτερη ποιότητα αέρα στους πολίτες, καθώς ιδίως η αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων δημιουργεί επίσης ορισμένα οφέλη στην ποιότητα του αέρα.
Οι δύο κανονισμοί θα δώσουν στην εφοδιαστική αλυσίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας μια σαφή κατεύθυνση για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών.
Τα νέα πρότυπα εκπομπών Euro 7 θα εξασφαλίσουν ότι τα αυτοκίνητα, τα ελαφρά και βαρέα φορτηγά και τα λεωφορεία θα είναι πολύ πιο «καθαρά» σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης και θα διατηρούν την «καθαρότητά» τους για πολλά χρόνια.
Επίσης, η πρόταση αντιμετωπίζει τις εκπομπές από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων, καθώς και από τα φρένα και τα ελαστικά.
Συμβάλλει παράλληλα, στην επίτευξη των νέων αυστηρότερων προτύπων ποιότητας του αέρα που πρότεινε η Κομισιόν στα τέλη Οκτωβρίου.
Ενώ οι κανόνες εκπομπών CO2 θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη οχημάτων μηδενικών εκπομπών, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι όλα τα οχήματα στους δρόμους είναι πολύ πιο «καθαρά».
Το 2035, όλα τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά που πωλούνται στην ΕΕ θα έχουν μηδενικές εκπομπές CO2. Ωστόσο, το 2050, περισσότερο από το 20% των αυτοκινήτων και των φορτηγών και περισσότερα από τα μισά βαρύτερα οχήματα στους δρόμους αναμένεται να συνεχίσουν να εκπέμπουν ρύπους από τις εξατμίσεις τους. Τα ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν επίσης να προκαλούν ρύπανση από τα φρένα και τα μικροπλαστικά από τα ελαστικά.
Οπότε, οι κανόνες για τους κινητήρες Euro 7 θα μειώσουν όλες αυτές τις εκπομπές και θα διατηρήσουν τα οχήματα προσιτά στους καταναλωτές.
Οι νέες απαιτήσεις με βάση το πρότυπο Euro 7
Η πρόταση αντικαθιστά και απλοποιεί τους προηγούμενους χωριστούς κανόνες εκπομπών για αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά (Euro 6) και φορτηγά και λεωφορεία (Euro VI).
Οι κανόνες Euro 7 θέτουν όρια εκπομπών για όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα, δηλ. αυτοκίνητα, ελαφρά φορτηγά, λεωφορεία και φορτηγά υπό ένα ενιαίο σύνολο κανόνων.
Οι νέοι κανόνες είναι ουδέτεροι ως προς τα καύσιμα και την τεχνολογία, θέτοντας τα ίδια όρια ανεξάρτητα από το αν το όχημα χρησιμοποιεί βενζίνη, diesel, ηλεκτρικά συστήματα μετάδοσης κίνησης ή εναλλακτικά καύσιμα.
Σύμφωνα με την Κομισιόν το νέο πρότυπο Euro 7 θα βοηθήσει σε:
–Καλύτερο έλεγχο των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων από όλα τα νέα οχήματα: διευρύνοντας το φάσμα των συνθηκών οδήγησης που καλύπτονται από τις δοκιμές εκπομπών στο δρόμο. Αυτά θα αντικατοπτρίζουν πλέον καλύτερα το εύρος των συνθηκών που μπορούν να αντιμετωπίσουν τα οχήματα σε ολόκληρη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων θερμοκρασιών έως 45°C ή σύντομων ταξιδιών τυπικών καθημερινών μετακινήσεων.
-Ενημέρωση και αυστηροποίηση των ορίων για τις εκπομπές ρύπων: τα όρια θα γίνουν αυστηρότερα για φορτηγά και λεωφορεία, ενώ τα κατώτατα υφιστάμενα όρια για αυτοκίνητα και ημιφορτηγά θα ισχύουν πλέον ανεξάρτητα από το καύσιμο που χρησιμοποιεί το όχημα. Οι νέοι κανόνες θέτουν επίσης όρια εκπομπών για ρύπους που δεν είχαν ρυθμιστεί στο παρελθόν, όπως οι εκπομπές υποξειδίου του αζώτου από βαρέα οχήματα.
-Ρύθμιση εκπομπών από φρένα και ελαστικά: οι κανόνες προτύπων Euro 7 θα είναι τα πρώτα παγκόσμια πρότυπα εκπομπών που θα υπερβούν τη ρύθμιση των εκπομπών της εξάτμισης και θα θέτουν πρόσθετα όρια για τις εκπομπές σωματιδίων από τα φρένα και κανόνες για τις εκπομπές μικροπλαστικών από ελαστικά. Αυτοί οι κανόνες θα ισχύουν για όλα τα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών.
-Βεβαίωση ότι τα νέα αυτοκίνητα παραμένουν «καθαρά» για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα: όλα τα οχήματα θα πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ό,τι μέχρι τώρα. Η συμμόρφωση για αυτοκίνητα και φορτηγά θα ελέγχεται έως ότου τα οχήματα αυτά φτάσουν τα 200.000 χλμ. και την ηλικία των 10 ετών. Αυτό διπλασιάζει τις απαιτήσεις ανθεκτικότητας που ισχύουν σύμφωνα με τους κανόνες Euro 6/VI (100.000 χλμ. και ηλικία 5 ετών). Ανάλογες αυξήσεις θα υπάρξουν και για λεωφορεία και φορτηγά.
-Υποστήριξη της ανάπτυξης ηλεκτρικών οχημάτων: οι νέοι κανόνες θα ρυθμίζουν την ανθεκτικότητα των μπαταριών σε αυτοκίνητα και φορτηγά, προκειμένου να αυξηθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στα ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό θα μειώσει επίσης την ανάγκη για αντικατάσταση μπαταριών νωρίς στη ζωή ενός οχήματος, μειώνοντας έτσι την ανάγκη για νέες κρίσιμες πρώτες ύλες που απαιτούνται για την παραγωγή μπαταριών.
-Αξιοποίηση πλήρως των ψηφιακών δυνατοτήτων: Οι κανόνες Euro 7 θα διασφαλίσουν ότι τα οχήματα δεν παραβιάζονται και οι εκπομπές μπορούν να ελεγχθούν από τις αρχές με εύκολο τρόπο, χρησιμοποιώντας αισθητήρες μέσα στο όχημα για τη μέτρηση των εκπομπών καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής ενός οχήματος.
Επίσης σύμφωνα με τις προτάσεις, οι εκπομπές οξειδίου του αζώτου για τους βενζινοκινητήρες θα παραμείνουν οι ίδιες (60 mg/km). Ωστόσο, οι κινητήρες diesel οι αντίστοιχες εκπομπές θα μειωθούν από τα 80 mg/km στα 60 mg/km.
Στην αντεπίθεση οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) εκφράζει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για νέα πρότυπα εκπομπών ρύπων για αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά (Euro 7) και φορτηγά και λεωφορεία (Euro VII), που δημοσιεύτηκε.
Με τους ισχύοντες κανόνες Euro 6/VI, η ΕΕ διαθέτει τα πιο ολοκληρωμένα και αυστηρά πρότυπα για τις εκπομπές ρύπων (όπως NOx και PM) στον κόσμο. Οι εκπομπές καυσαερίων βρίσκονται ήδη σε μόλις μετρήσιμο επίπεδο χάρη στην τεχνολογία αιχμής των οχημάτων.
«Η αυτοκινητοβιομηχανία αναλαμβάνει πολύ σοβαρά τον ρόλο της να μειώσει τόσο τις εκπομπές CO2 όσο και τις εκπομπές ρύπων. Πράγματι, πέρυσι κάναμε μια πολύ εποικοδομητική πρόταση για ένα νέο Euro 7 που θα έφερνε σημαντική μείωση των ρύπων με κριτήρια, βελτιώνοντας έτσι την ποιότητα του αέρα», εξήγησε ο Oliver Zipse, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ACEA και της BMW. «Δυστυχώς, το περιβαλλοντικό όφελος της πρότασης της Επιτροπής είναι πολύ περιορισμένο, ενώ αυξάνει σημαντικά το κόστος των οχημάτων. Εστιάζει σε ακραίες συνθήκες οδήγησης που δεν έχουν σχεδόν καμία σχέση με την πραγματική ζωή.»
Η πρόταση Euro VII είναι ιδιαίτερα σκληρή για τα φορτηγά. Παραβλέπει εντελώς την ταχέως επιταχυνόμενη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών και επίσης αγνοεί την επίδραση των μελλοντικών στόχων CO2 για βαρέα επαγγελματικά οχήματα.
«Για να συμμορφωθούν με το Euro VII, οι κατασκευαστές φορτηγών θα πρέπει να μετακινήσουν σημαντικούς μηχανικούς και οικονομικούς πόρους από ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία και Fuel Cells πίσω στον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτό θα επηρεάσει σοβαρά τη μετάβασή μας σε οχήματα μηδενικών εκπομπών. Δεν είναι καλό για το κλίμα, δεν είναι καλό για την υγεία των ανθρώπων και δεν είναι καλό για τη βιομηχανία», δήλωσε ο Martin Lundstedt, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Volvo και Πρόεδρος του Συμβουλίου Εμπορικών Οχημάτων του ACEA.
«Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να επικεντρωθούν σε μέτρα που επιταχύνουν την ανανέωση του στόλου, δίνοντας προτεραιότητα στις επενδύσεις σε οχήματα μηδενικών εκπομπών, τα οποία θα έχουν πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο τόσο στην ποιότητα του αέρα όσο και στις μειωμένες εκπομπές CO2», συμπλήρωσε ο Lundstedt.
Το νομοθετικό πακέτο Euro 7/VII πιθανότατα δεν θα είναι έτοιμο πριν από τα μέσα του 2024, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη τη μακρά λίστα πρόσθετων δοκιμών που καλύπτει. Οι προτεινόμενες ημερομηνίες υλοποίησης – Ιούλιος 2025 για αυτοκίνητα και φορτηγά και Ιούλιος 2027 για βαρέα οχήματα – δεν είναι ρεαλιστικές, δεδομένου του τεράστιου αριθμού μοντέλων και παραλλαγών οχημάτων που πρέπει να αναπτυχθούν, να κατασκευαστούν, να δοκιμαστούν και να εγκριθούν προηγουμένως. Ως εκ τούτου, το Euro 7/VII κινδυνεύει να είναι πολύ περίπλοκο και δαπανηρό, προειδοποιεί ο ACEA.
Η συνεισφορά σωματιδίων από πηγές μη καυσαερίων, όπως η φθορά των φρένων και η τριβή των ελαστικών, θα ξεπεράσει τις εκπομπές σωματιδίων καυσαερίων. Τέτοιες εκπομπές (από όλα τα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών) θα πρέπει να είναι το επίκεντρο τόσο του Euro 7/VII όσο και του κανονισμού για την έγκριση τύπου ελαστικών, όταν είναι έτοιμες νέες ισχυρές διαδικασίες δοκιμών.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ έχει επενδύσει πολλά σε πολύπλοκη τεχνολογία ελέγχου των καυσαερίων για την παράδοση οχημάτων που υπερβαίνουν τα σημερινά αυστηρά πρότυπα εκπομπών επισημαίνει ο ACEA.
Από το 1992, η ΕΕ έχει θεσπίσει ολοένα και πιο αυστηρά όρια εκπομπών καυσαερίων για κάθε νέο όχημα που πωλείται στην ΕΕ (πρότυπα «Euro»). Σήμερα, οι εκπομπές που μετρώνται στο δρόμο με χρήση φορητών συστημάτων μέτρησης εκπομπών (PEMS) βρίσκονται σε ελάχιστα μετρήσιμα επίπεδα.
Το πιο πρόσφατο πρότυπο – Euro 6 – εισήχθη το 2014 και αντικαταστάθηκε το 2017 από το Euro 6d, ενημερώθηκε ξανά το 2020. Μια περαιτέρω ενημέρωση – Euro 6e – έρχεται το 2022.
Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι η ανανέωση του στόλου με τα πιο πρόσφατα οχήματα Euro 6/VI – παράλληλα με την ηλεκτροκίνηση νέων οχημάτων – θα επιφέρει μείωση 80% στις εκπομπές NOx στις οδικές μεταφορές έως το 2035 (σε σύγκριση με το 2020).
Στο ίδιο χρονικό πλαίσιο, τα πιο αυστηρά σενάρια Euro 7 (δηλαδή τα όρια για NOx και σωματίδια ορίζονται στο μηδέν) θα μείωναν τις εκπομπές NOx στις οδικές μεταφορές λιγότερο από 5% για αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά σε σύγκριση με τα επίπεδα Euro 6d και κατά περίπου 2% για φορτηγά.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον πρόσφατα συμφωνημένο κανονισμό CO2, έως το 2035 όλα τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά που πωλούνται στην ΕΕ θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Οποιοσδήποτε αντίκτυπος του Euro 7/VII θα χρειαστεί αρκετά χρόνια για να γίνει αντιληπτός – που σημαίνει ότι θα αρχίσει να γίνεται αισθητός κατά το διάστημα που αυξανόμενος αριθμός οχημάτων μηδενικών εκπομπών θα βγουν στην αγορά λόγω των κανονισμών CO2. Αυτό σημαίνει ότι, χωρίς την αντιμετώπιση του παλαιότερου στόλου, το Euro 7/VII θα έχει οριακό αντίκτυπο στις εκπομπές NOx στις οδικές μεταφορές.