Αύξηση 50% θα σημειώσουν παγκοσμίως οι πωλήσεις των βαρέων ηλεκτρικών φορτηγών το 2022, σε σχέση με την περυσινή χρονιά, ποσοστό που αντιστοιχεί σε πάνω από 22.000 ηλεκτρικά φορτηγά έναντι 15.171 που πουλήθηκαν το 2021, ενώ περίπου ανάλογη στο 46,8% θα είναι και η αύξηση των ηλεκτρικών van, οι πωλήσεις των οποίων θα εκτοξευθούν σε πάνω από 120.000 μονάδες έναντι 95.000 πωλήσεων το 2021. Το ρεκόρ σε απόλυτους αριθμούς θα έχουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία με πωλήσεις σχεδόν 200.000 μονάδων έναντι 165.551 πωλήσεων το 2021, δηλαδή αύξηση 19,8% για το 2022.
Ωστόσο η χρονιά που καταγράφηκε έκρηξη στις πωλήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων και ηλεκτρικών βαρέων φορτηγών (HDT) ήταν το 2021 τόσο στην Κίνα, όσο και στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ όποτε και οι πωλήσεις διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2020. Το παγκόσμιο απόθεμα ηλεκτρικών λεωφορείων ήταν 670.000 μονάδες το 2021 και το απόθεμα ηλεκτρικών φορτηγών ήταν 66.000 οχήματα.
Πάντως οι πωλήσεις ηλεκτρικών μεσαίων και βαρέων φορτηγών ανήλθαν συνολικά σε περισσότερες αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 0,3% του συνολικού αριθμού ταξινομήσεων για μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα παγκοσμίως.
Πωλήσεις λεωφορείων
Η Κίνα εξακολουθεί να κυριαρχεί στην αγορά ηλεκτρικών λεωφορείων, με την πώληση 86.000 νέων οχημάτων το 2021, καταγράφοντας αύξηση 15% σε ετήσια βάση και μερίδιο πωλήσεων 27%. Οι τοπικές πολιτικές για τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι η κινητήρια δύναμη.
Οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ευρώπη ήταν 5.160, αύξηση περίπου 19%, πολύ κάτω από το διπλασιασμό των ταξινομήσεων που σημειώθηκαν το 2019. Τα ηλεκτρικά λεωφορεία αποτελούν πλέον το 6% όλων των νέων ταξινομήσεων λεωφορείων στην Ευρώπη. Είναι πολύ νωρίς για να δούμε την επίδραση της μη δεσμευτικής ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας καθαρών λεωφορείων και η ζήτηση ενδέχεται να εξακολουθεί να οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε πολιτικές για το επίπεδο του δημοσίου.
Στις ΗΠΑ, υπήρχαν 800 νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων το 2021, μειωμένες κατά σχεδόν 15% από το προηγούμενο έτος. Η ανάπτυξη ηλεκτρικών λεωφορείων αντανακλά κατά κύριο λόγο τις πολιτικές στην Καλιφόρνια, όπου βρίσκεται το μεγαλύτερο μέρος του στόλου κυκλοφορούντων ηλεκτρικών λεωφορείων. Στη Νότια Αμερική, η Χιλή πρωτοπορεί καταγράφοντας 500 ηλεκτρικά λεωφορεία το 2021 για συνολικό απόθεμα άνω των 800. Η Ινδία αύξησε τις ταξινομήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων σε 5.500 μονάδες το 2021 από 600 οχήματα το 2020.
Πωλήσεις βαρέων ηλεκτρικών φορτηγών
Οι παγκόσμιες πωλήσεις βαρέων ηλεκτρικών φορτηγών ήταν πάνω από τις 15.000 μονάδες το 2021, αυξημένες κατά 46,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ο συνολικός αριθμός του στόλου των κυκλοφορούντων ηλεκτρικών φορτηγών ανέρχεται σε 75.000 μονάδες. Η Κίνα συνεχίζει να κυριαρχεί στην κατηγορία, με 13.000 μονάδες από 6.700 πωλήσεις το 2020, καταγράφοντας αύξηση 94% αν και πολύ χαμηλότερη από την τετραπλάσια αύξηση το 2019.
Τα ηλεκτρικά μοντέλα βαρέων οχημάτων διευρύνονται
Η διαθεσιμότητα μοντέλων ηλεκτρικών βαρέων οχημάτων (HDV) επεκτείνεται στις κορυφαίες παγκόσμιες αγορές. Τα λεωφορεία ήταν η πρώτη και πιο επιτυχημένη περίπτωση ηλεκτροκίνησης στην αγορά φορτηγών, αλλά η αυξανόμενη ζήτηση για ηλεκτρικά φορτηγά ωθεί τους κατασκευαστές να διευρύνουν τις σειρές προϊόντων. Ωστόσο, η διαθεσιμότητα μοντέλων δεν είναι ο μόνος δείκτης μιας υγιούς αγοράς – λιγότερα συνολικά μοντέλα μπορεί να αντικατοπτρίζουν την αξιοπιστία και την ευρεία εφαρμογή των υφιστάμενων σχεδίων, ενώ μεγαλύτερη ποικιλία μοντέλων μπορεί να αντικατοπτρίζει την ανάγκη προσαρμογής προϊόντων για συγκεκριμένες ανάγκες και λειτουργίες.
Η αύξηση της διαθεσιμότητας ηλεκτρικών μοντέλων από το 2020 έως το 2023 σε όλα τα τμήματα – λεωφορεία, μεσαία φορτηγά (MFT), βαρέα φορτηγά (HFT) και άλλα – καταδεικνύει τις δεσμεύσεις των κατασκευαστών για ηλεκτροκίνηση. Οι κατασκευαστές φορτηγών όπως η Daimler, η MAN, η Renault, η Scania και η Volvo ανέφεραν ότι βλέπουν ένα πλήρως ηλεκτρικό μέλλον. Το ευρύτερο φάσμα των διαθέσιμων HDV μηδενικών εκπομπών, ιδιαίτερα στο τμήμα HFT, καταδεικνύει τη δέσμευση να παρέχει στους στόλους την ευελιξία για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών.
Το τμήμα HDV περιλαμβάνει μια μεγάλη ποικιλία τύπων οχημάτων, π.χ. από μεταφορές μεγάλων αποστάσεων έως φορτηγά συλλογής απορριμμάτων. Η Κίνα έχει τη μεγαλύτερη ποικιλία σε διαθέσιμα μοντέλα ηλεκτρικών λεωφορείων. Η διαθεσιμότητα των μοντέλων MFT είναι ευρύτερη στις Ηνωμένες Πολιτείες. Για τα HFT – το τμήμα όπου η προσφορά μοντέλου EV αναμένεται να αναπτυχθεί περισσότερο – η Ευρώπη προσφέρει τη μεγαλύτερη ποικιλία μοντέλων.
Αλλάζουν οι εταιρικοί στόλοι
H Amazon έχει ήδη παραγγείλει 100.000 ηλεκτρικά φορτηγάκια από την Rivian με στόχο το 2040 τα οχήματά της να μην εκπέμπουν ρύπους.
Η Anheuser-Busch έχει παραγγείλει 800 φορτηγά fuel cell.
Ο όμιλος DHL έχει ήδη ξεκινήσει την παράδοση δεμάτων και αλληλογραφίας με ηλεκτρικά οχήματα με στόχο το 2050 να έχει μηδενικό αποτύπωμα ρύπων.
Η FedEx αλλάζει το στόλο των οχημάτων σε ηλεκτρικά με στόχο το 2040 να έχει και εκείνη μηδενικό αποτύπωμα ρύπων.
Η H2 Mobility Association, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στη Σουηδία, έχει επενδύσει στην Hyundai και ειδικότερα στα φορτηγά υδρογόνου που παράγουν μηδενικούς ρύπους και θα αποκτήσει περίπου 1.600 τέτοιου τύπου οχήματα.
Η Japan Post έχει ήδη 1.200 ηλεκτρικά βανάκια και έως το 2050 θα έχει μηδενικό αποτύπωμα ρύπων.
H κινεζική JD θα αντικαταστήσει περίπου 10.000 οχήματα με ηλεκτρικά έως τα τέλη του 2022.
Η SF Express στην Κίνα έχει ήδη 10.000 ηλεκτρικά οχήματα.
H Suning επίσης στην Κίνα θα αποκτήσει πάνω από 5.000 ηλεκτρικά οχήματα.
Ο όμιλος UPS έχει ήδη παραγγείλει 10.000 ελαφρά φορτηγάκια και ετοιμάζεται να κάνει και νέα παραγγελία με επιπλέον οχήματα.
Ο όμιλος Walmart έως το 2040 θα έχει μόνο ηλεκτρικά εταιρικά οχήματα.