Αποθαρρυντικά για τους Έλληνες καταναλωτές είναι τα στοιχεία του τελευταίου εβδομαδιαίου δελτίου (21 Νοεμβρίου) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εικόνα της αγοράς των καυσίμων στα κράτη μέλη τόσο της ΕΕ όσο και της Ευρωζώνης.
Τα στοιχεία αυτά αποκαλύπτουν δε, για άλλη μια φορά την πολύ σοβαρή επιβάρυνση που προκύπτει για τις τιμές τόσο της αμόλυβδης βενζίνης όσο και του πετρελαίου κίνησης στη χώρα μας από τους πολύ υψηλούς φόρους.
Μετά φόρων
Σύμφωνα με τα νέα στοιχεία της Κομισιόν, ο μέσος όρος για την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα, μετά φόρων, διαμορφώνεται στα 2,052 ευρώ, επίπεδα πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Για την ΕΕ των 27 ο μέσος όρος τιμής, μετά φόρων, βρίσκεται στα 1,729 ευρώ και για τους 19 της Ευρωζώνης στο 1,780 ευρώ.
Η χώρα μας πλησιάζει το… ταβάνι σε ακρίβεια. Μόνο οι πλούσιες χώρες του σκανδιναβικού βορρά, όπως είναι η Φινλανδία (1,993) και η Δανία (1,981) τιμές που πλησιάζουν εκείνες της Ελλάδας.
Αυτό σημαίνει πως η Ελλάδα έχει τη υψηλότερη τιμή στην αμόλυβδη βενζίνη, μετά φόρων, στην ΕΕ, παρά το γεγονός ότι το κατά κεφαλήν εισόδημα και οι μισθοί είναι πολύ χαμηλότεροι και μόνο στη χώρα μας η τιμή της αμόλυβδης ξεπερνά το όριο των 2 ευρώ.
Στο πετρέλαιο κίνησης, η εικόνα της χώρας μας είναι κατά πολύ καλύτερη. Σύμφωνα με την Κομισιόν, ο μέσος όρος της ελληνικής τιμής για το πετρέλαιο κίνησης, μετά φόρων, διαμορφώνεται στα 1,994 ευρώ, κατατάσσοντας την Ελλάδα στην τρίτη θέση μεταξύ των κρατών-μελών με την υψηλότερη τιμή ενώ η Σουηδία στέφθηκε πρωταθλήτρια στην ΕΕ με την τιμή ανά λίτρο να κυμαίνεται σε 2,236 ευρώ το λίτρο.
Ο μέσος όρος στην ΕΕ, ανέρχεται στα 1,851 ευρώ όσο και της Ευρωζώνης, που είναι στα 1,876 ευρώ.
Χωρίς φόρους
Ο υπολογισμός της τιμής δίχως φόρους, παρά την συνολική διαφορά, δεν αλλάζει ιδιαίτερα την κατάταξη της χώρας μας, που παραμένει ανάμεσα στις πιο ακριβές ευρωπαϊκές χώρες, όσον αφορά το πετρέλαιο κίνησης.
Για την Ελλάδα η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης, δίχως φόρους, υπολογίζεται στα 1,183 ευρώ. Στα επίπεδα αυτά παραμένει και πάλι ανάμεσα στις πιο ακριβές χώρες, καθώς ψηλότερα βρίσκεται μόνο η Σουηδία (1,387) όπως επίσης και πάλι η Φινλανδία (1,250) και η Πολωνία (1.224).
Στα επίπεδα αυτά για το πετρέλαιο κίνησης άνευ φόρων, η χώρα μας βρίσκεται κοντά από τον μέσο όρο για την ΕΕ, που είναι στα 1,116 ευρώ και πολύ υψηλότερα από τον μέσο όρο για τις χώρες της Ευρωζώνης, που είναι στα 1,099 ευρώ.
Στην αμόλυβδη βενζίνη, η επιβάρυνση που προκύπτει από τους φόρους είναι εντυπωσιακή, αν λάβουμε υπόψη πως η μέση τιμή για την ελληνική αγορά κατεβαίνει μόλις στα 0,939 ευρώ.
Στα επίπεδα αυτά η ελληνική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης άνευ φόρων είναι πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που για την ΕΕ εκτιμάται στα 0,885 ευρώ και για την Ευρωζώνη στα 0,883 ευρώ.