Όλα όσα έχουν αποκαλυφθεί για τον τρόπο που η εγκληματική οργάνωση κατόρθωνε να εξασφαλίσει τα ακριβοπληρωμένα παράνομα διπλώματα οδήγησης σε υποψήφιους οδηγούς καταδεικνύουν και τα αντίμετρα που η συντεταγμένη Πολιτεία ετοιμάζεται να θεσπίσει. Οι απίστευτοι, και ορισμένες φορές, τραγελαφικοί διάλογοι μεταξύ των μελών της σπείρας που αποκαλύψαμε, υποδεικνύουν με σαφήνεια ποιες είναι οι «τρύπες» που πρέπει θεσμικά να «σφραγιστούν» ώστε το σύστημα των εξετάσεων να καταστεί πραγματικά αδιάβλητο.
Οι «πρόβες νυφικού»
Η εγκληματική οργάνωση είχε επιλέξει διαφορετική «πρακτική» από το κύκλωμα που έστηνε «μαϊμού» αίθουσες, χωρίς την εμφάνιση των υποψηφίων οδηγών, και εξαρθρώθηκε το 2019 στο Μπραχάμι. Η νέα σπείρα αφού «εντόπιζε» τους υποψήφιους, κυρίως αλλοδαπούς, και συμφωνούσε για την «ταρίφα», τους «έντυνε» με τα «δουλεμένα» μηχανήματα (ψείρες, πομπούς κ.ά.) και τους καθοδηγούσε πως πρέπει να «στηθούν» στις αίθουσες. Στη συνέχεια διαβίβαζε τις «καλωδιωμένες» λίστες στους επίορκους υπαλλήλους, ενεργοποιούσε τις κεραίες εκπομπής και έδινε τις ορθές απαντήσεις. Οι «πρόβες νυφικού», όπως σαρκαστικά έλεγαν, ήταν καθημερινές με το «πελατολόγιο» συνεχώς να αυξάνεται και τα ποσοστά επιτυχίας να «πιάνουν ταβάνι». Η «αξιοζήλευτη» αυτή υπεροχή διεύρυνε και τα «πλοκάμια» της οργάνωσης, καθώς δεν ήταν λίγοι όσοι κατέφυγαν σ΄ αυτήν, ενστερνιζόμενοι την «ποιότητα και τις εγγυημένες υπηρεσίες» της!
Αλλοδαπούς αφορούσαν τα 46 από τα 53 περιστατικά νόθευσης
Αρχικά η δράση της εμβέλειας του κυκλώματος γίνεται προσεκτικά και με μέτρο σε μια προσπάθεια να αποφύγει να δώσει «στίγμα». Οι «διεισδύσεις» στις Διευθύνσεις Μεταφορών είναι επιλεκτικές, αλλά στην πορεία αυξάνονται με εκπληκτική γεωμετρική πρόοδο. Γρήγορα, όμως, οι «επιδόσεις» άρχισαν να διαδίδονται και να κυκλοφορούν οι πρώτες «φήμες» ότι κάτι «τρέχει» στις εξετάσεις για την απόκτηση επαγγελματικής άδειας οδήγησης. Το επαγγελματικό δίπλωμα είναι το πολυπόθητο «διαβατήριο» εργασίας για εκατοντάδες νόμιμους αλλοδαπούς που γίνονται «εύκολη» λεία στα χέρια του κυκλώματος. Από τα 53 εξακριβωμένα περιστατικά νόθευσης των εξετάσεων, τα 46 αφορούν σε αλλοδαπούς και τα 7 σε ημεδαπούς. Τα «μαύρα ή κίτρινα σκυλιά», όπως η σπείρα τα αποκαλούσε, είχαν καταγωγή από το Πακιστάν (21), την Κίνα (2), την Αίγυπτο (1), την Ινδία (1), το Μαρόκο (1), το Μπαγκλαντές (1), την Τουρκία (1). Η λίστα περιλαμβάνει ακόμα 12 άγνωστους αλλοδαπούς άνδρες χρήστες αδήλωτων κινητών, αλλά και 6 με καταγωγή από την Αλβανία.
Οι εξεταστές έκλειναν τους ανιχνευτές!
Από τον Νοέμβριο του 2020 η Γενική Διεύθυνση Μεταφορών είχε ζητήσει εγγράφως τη συνδρομή της Ασφάλειας επισημαίνοντας χαρακτηριστικά: «Το τελευταίο διάστημα έχει οξυνθεί το φαινόμενο έξωθεν παρεμβάσεων με σκοπό την υποβοήθηση ορισμένων εξεταζόμενων και την αλλοίωση του αποτελέσματος της εξέτασης… Παρακαλούμε για τη συνδρομή σας στο πλαίσιο λήψης περαιτέρω μέτρων για τη διασφάλιση της ομαλής και αδιάβλητης διεξαγωγής των θεωρητικών εξετάσεων…».
Αντίστοιχο επείγον έγγραφο αποστέλλεται και μετά την επίθεση με πυροβόλο όπλο κατά του οχήματος υψηλόβαθμου υπηρεσιακού στελέχους στο Μαρούσι, τον Απρίλιο του 2022 που αποκάλυψε το Newsauto.gr. Η αιφνιδιαστική εμφάνιση αστυνομικών στις εξετάσεις είναι «φόβητρο» για όλους, καθώς μόνο αυτοί έχουν δικαίωμα να ελέγξουν το ανθρώπινο σώμα για πιθανή ύπαρξη κοριών και άλλων οπτικοακουστικών μέσων. Το θεσμικό «όπλο» για υποχρέωση της χρήσης ανιχνευτή στην πράξη αποδείχτηκε ανεπαρκές μέτρο, καθώς πανεύκολα τίθεται σε «σιγή» όταν στο «κόλπο» συμμετέχουν επίορκοι υπάλληλοι, όπως κατέδειξε η δράση του κυκλώματος.
Χωρίς σήμα, ήχο και εικόνα
Το ξέφρενο πάρτι, το οποίο επί μήνες είχε στηθεί από ιδιοκτήτες Σχολών Οδηγών, εκπαιδευτές, επίορκους υπαλλήλους, γιατρούς και λοιπούς επιτηδευματίες, δεν θα είχε ξεκινήσει εάν το εγχειρίδιο εξετάσεων διαβαζόταν και σε άλλες γλώσσες και κοβόταν το σήμα, ο ήχος και η εικόνα από κεραίες, κοριούς, μικροκάμερες, ρολόγια χειρός κ.ο.κ.
Οι σχετικές προτάσεις νομοθετικών ρυθμίσεων έχουν προ πολλού κατατεθεί και φέρουν την υπογραφή του ίδιου του Περιφερειάρχη, Γ. Πατούλη. Απλό και κατανοητό εγχειρίδιο εξετάσεων σε πολλές γλώσσες, ενσωμάτωση διαδραστικών ερωτήσεων-video, και πρωτίστως, χρήση ραδιοεξοπλισμού απενεργοποίησης κινητών και ασύρματων ηλεκτρονικών επικοινωνιών (κλωβοί, jammers κ.α.).
«Μπλόκο» από την ΕΕΤΤ
Όμως η νομοθέτηση πλαισίου «για χρήση των συσκευών αυτών αποκλειστικά για σκοπούς που αφορούν τη δημόσια ασφάλεια παραμένει εκκρεμής», σύμφωνα με έγγραφο της ΕΕΤΤ, όπως επίσης είχε αποκαλύψει το Newsauto.gr. Και η οδήγηση με πλήρη γνώση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας εμπίπτει στη δημόσια ασφάλεια. Μάλιστα στο ίδιο έγγραφο η Ανεξάρτητη Αρχή, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών, σημείωνε με νόημα ότι όσο δεν υφίσταται θεσμικό πλαίσιο, «η πώληση και η χρήση jammers δεν επιτρέπεται σύμφωνα με την Οδηγίες 2014/30 και 2014/53 της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Τα απόλυτα «όπλα»
Η ψηφιοποίηση του δελτίου εξέτασης εκπαιδευομένου, αλλά και αυστηρότατες κυρώσεις σε ιδιοκτήτες Σχολών Οδηγών και Εξεταστών, οι οποίοι ακόμα και με το μισό ποινικό κώδικα «στην πλάτη τους», εξακολουθούν να ασκούν εκπαιδευτικό λειτούργημα μέχρι να υπάρξει τελεσίδικη καταδίκη. Η υποχρεωτική τοποθέτηση καμερών στις αίθουσες και στα οχήματα εξέτασης, που εξαιτίας των ελλείψεων σε τσιπ συνεχώς αναβάλλεται, προκρίθηκε ως κυρίαρχη λύση για την πάταξη φαινομένων διαφθοράς, αλλά δεν μπορεί να υποκαταστήσει την απόλυτη «φραγή» που επιφέρουν οι «κλωβοί» διακοπής κάθε μορφής ασύρματης ηλεκτρονικής επικοινωνίας. Η πολιτική «χημεία», η κοινή στόχευση και η συνεργασία των προσώπων που προΐστανται τόσο στην Περιφέρεια Αττικής, όσο και στα συναρμόδια Υπουργεία Μεταφορών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης έχει ήδη αποδώσει καρπούς. Μένει να αποδειχθεί ότι μπορεί να αποδώσει περισσότερους, καθιστώντας αδιαπέραστους «τοίχους και ήχους».
Μετακινήσεις με ενοικιασμένα αυτοκίνητα
Εάν οι προαναφερόμενες προτάσεις ενταχθούν στο θεσμικό πλαίσιο της χώρας, τότε κανένα «τανγκό» διαφθοράς δεν θα ευδοκιμούσε, ούτε αλλοδαποί υποψήφιοι θα καλωδιώνονταν, ούτε θα υπήρχαν πυροβολισμοί και δολιοφθορές σε αυτοκίνητα αδιάφθορων υπαλλήλων.
Η περιγραφή του Αντιπεριφερειάρχη Μεταφορών, Β. Γιαννακόπουλου, ενώπιον του Περιφερειακού Συμβουλίου ήταν συγκλονιστική: «…Σκασμένα λάστιχα, πειραγμένες βίδες που συγκρατούν τον άξονα του τιμονιού, ξεβιδωμένα ή λειψά μπουλόνια στις ρόδες. Πριν φτάσουν στην υπηρεσία επισκέπτονταν για προληπτικούς ελέγχους τα συνεργεία αυτοκινήτων! Κάποιοι μετακινούνται επί εβδομάδες με ενοικιασμένα ΙΧ…».
Για την ιστορία καταγράφεται ότι καθ΄ όλη τη διάρκεια των ερευνών και της συνεργασίας των εισαγγελικών και διωκτικών αρχών με τη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών είχαν εντοπιστεί πλέον των 240 υποθέσεων νόθευσης των εξετάσεων, στοιχεία που σε συνδυασμό με τις «παγιδευμένες» ομολογίες των εμπλεκομένων οδήγησε στην εξάρθρωση της εγκληματικής οργάνωσης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ