Στο στόχαστρο των ελέγχων ΚΤΕΟ αλλά και των κλιμακίων ελέγχων στο δρόμο εισέρχονται και επίσημα οι εκπομπές μικροσωματιδίων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων αλλά και όσοι έχουν τοποθετήσει παράνομες συσκευές ή λογισμικό παραποίησης των καταγραφών του συστήματος Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής (Selective Catalytic Reduction – SCR).
Ειδικότερα στη νομοθετική πρωτοβουλία που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση έως και τις 28 Φεβρουαρίου με τίτλο: «Εκσυγχρονισμός των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών – Διατάξεις για την εύρυθμη λειτουργία των εποπτευόμενων φορέων και άλλες διατάξεις της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών» προβλέπονται οι έλεγχοι εκπομπής μικροσωματιδίων αλλά και της σωστής λειτουργίας του συστήματος Selective Catalytic Reduction.
Με τη πρώτη ρύθμιση καθίσταται δυνατό να εκκινήσει ο έλεγχος των εκπεμπόμενων μικροσωματιδίων με προηγμένους-τελευταίας γενιάς αναλυτές καυσαερίων, από τα ΚΤΕΟ της χώρας και από τα μικτά κλιμάκια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, των πετρελαιοκίνητων οχημάτων (diesel), κατηγοριών Euro 5, Euro 6, Euro V και Euro VI.
Ο έλεγχος αυτός συμβάλει στην αντιμετώπιση του πανευρωπαϊκού φαινομένου των τελευταίων ετών, παραποίησης ή και αφαίρεσης του φίλτρου κατακράτησης μικροσωματιδίων (DPF) και κατ’ επέκταση στον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, από την ανεξέλεγκτη εκπομπή μικροσωματιδίων – ειδικότερα από τα επαγγελματικής χρήσης ελαφρά ή βαρέα οχήματα – που σύμφωνα με δημοσιευμένες μελέτες επιβαρύνει την υγεία των κατοίκων των πόλεων.
Με την δεύτερη ρύθμιση ρυθμίζεται ο έλεγχος της παράνομης επέμβασης (παραποίησης – παράκαμψης) επί του συστήματος Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής (SCR). Συγκεκριμένα, προβλέπεται η επιβολή κυρώσεων στα φορτηγά που αφαιρούν ή παραποιούν το σύστημα Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής με αποτέλεσμα να εκπέμπουν περισσότερα καυσαέρια.
Επίσης προβλέπεται πως αν εντοπιστεί συσκευή ή διάταξη ή λογισμικό παραποίησης του συστήματος Selective Catalytic Reduction επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ στον ιδιοκτήτη του οχήματος και 300 ευρώ στον οδηγό του οχήματος. Η κυκλοφορία του οχήματος επιτρέπεται μόνο μετά την αποκατάσταση της ορθής λειτουργίας του συστήματος Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής.
Ειδικότερα όπως αναγράφεται στο νομοσχέδιο: «Διενεργείται τόσο κατά τον περιοδικό έλεγχο σε δημόσια και ιδιωτικά ΚΤΕΟ, όσο και κατά τον οδικό έλεγχο από τις κινητές μονάδες ελέγχου καυσαερίων, έλεγχος των εκπεμπόμενων μικροσωματιδίων πετρελαιοκίνητων οχημάτων (diesel), κατηγοριών Euro 5, Euro 6, Euro V και Euro VI, και με όριο τα ένα εκατομμύριο (1.000.000) μικροσωματίδια/ανά κυβικό εκατοστό (cm3). Ο έλεγχος αυτός αντικαθιστά τη μέτρηση του συντελεστή θολερότητας “Κ” των εκπεμπόμενων καυσαερίων των συγκεκριμένων οχημάτων.»
Άρθρο 42 Παραποίηση συστήματος Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής
Αν, μετά τη διεξαγωγή ελέγχου σε όχημα καθ’ οδόν, προκύπτουν στοιχεία που δημιουργούν εύλογες υποψίες για την ύπαρξη συσκευής ή διάταξης ή λογισμικού παραποίησης των καταγραφών του συστήματος Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής (Selective Catalytic Reduction – SCR), οι αρχές ελέγχου του ν. 3446/2006 (Α΄ 49) κατευθύνουν το όχημα σε συνεργείο επισκευής οχημάτων του π.δ. 78/1988 (Α΄ 34), το οποίο διαθέτει διαγνωστική συσκευή της κατασκευάστριας εταιρείας του οχήματος για τη διεξαγωγή ελέγχου, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν το σύστημα Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής λειτουργεί κανονικά, καθώς και για τη διεξαγωγή ελέγχων για ανίχνευση παρουσίας συσκευής ή διάταξης ή λογισμικού παραποίησης.
Αν εντοπιστεί συσκευή ή διάταξη ή λογισμικό παραποίησης, είτε έχει χρησιμοποιηθεί από τον οδηγό είτε όχι, α) ο εξοπλισμός, συμπεριλαμβανομένης της ίδιας της συσκευής ή διάταξης, β) η μονάδα επί του οχήματος ή τα δομικά της στοιχεία, γ) το λογισμικό, κατάσχονται από το όχημα με εντολή της αρχής ελέγχου για τη διαπίστωση της παράβασης και επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων (1000) ευρώ στον ιδιοκτήτη του οχήματος και τριακοσίων (300) ευρώ στον οδηγό του οχήματος. Η κυκλοφορία του οχήματος επιτρέπεται μόνο μετά την αποκατάσταση της ορθής λειτουργίας του συστήματος Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής.
Το συνεργείο, το οποίο διαπίστωσε την παραποίηση, μετά την αποκατάσταση της λειτουργίας του συστήματος Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής, εκδίδει βεβαίωση ελέγχου, στην οποία περιγράφονται αναλυτικά το εύρημα της μη ορθής λειτουργίας του συστήματος Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής και οι ενέργειες αποκατάστασής του. To κόστος ελέγχου της παρ. 1 και αποκατάστασης της λειτουργίας του συστήματος Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής βαρύνει τον κάτοχο του οχήματος.
Ο έλεγχος διενεργείται χωρίς την καταβολή αντιτίμου στα συνεργεία της παρ. 1.»