Ένας ευρύς συνασπισμός ασφαλιστών, εταιρειών leasing, συνεργείων αυτοκινήτων και άλλων καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει σύντομα κανόνες για δίκαιη πρόσβαση σε πολύτιμα δεδομένα οχημάτων, φοβούμενοι περαιτέρω καθυστερήσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν την πρωτοβουλία στο… ράφι μετά τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το 2024.
Εταιρείες στην Ευρώπη και σε άλλες ηπείρους συναγωνίζονται για τον έλεγχο πολύτιμων πληροφοριών στην εποχή των συνδεδεμένων αυτοκινήτων, καθώς τα δεδομένα των κατασκευαστών αυτοκινήτων καλύπτουν τα πάντα, από τις συνήθειες οδήγησης, την κατανάλωση καυσίμου και τη φθορά των ελαστικών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη στόχευση υπηρεσιών που θα τους αποφέρουν χρήματα.
Παρόλο που η ΕΕ διαπραγματεύεται επί του παρόντος το νόμο για τα δεδομένα και ένα σχέδιο νόμου που διέπει τη χρήση δεδομένων καταναλωτών και εταιρικών δεδομένων, οι ασφαλιστές και άλλοι πιέζουν για ειδική ρύθμιση στον τομέα αυτοκινήτων.
Ο Tim Albertsen, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας χρηματοδοτικής μίσθωσης ALD, η οποία βασίζεται σε δεδομένα οχημάτων για ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, είπε ότι εάν κατατεθεί τώρα νομοθεσία για τον κλάδο του αυτοκινήτου, θα μπορούσε να ψηφιστεί πριν από τις εκλογές του 2024.
Μετά από αυτό, υπάρχει ο κίνδυνος μια νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πιθανότατα με νέες προτεραιότητες, να μην την ψηφίσει, καθυστερώντας ενδεχομένως το θέμα για χρόνια.
«Αυτό που καταλαβαίνουμε είναι ότι στην πρόταση που υποτίθεται ότι θα κατατεθεί, δεν θα περιλαμβάνει ειδική ρύθμιση για τον κλάδου του αυτοκινήτου, η οποία πιστεύουμε ότι αποτελεί σημαντικό πρόβλημα», είπε ο Albertsen, ο οποίος νωρίτερα αυτό το μήνα απηύθυνε έκκληση απευθείας στην επικεφαλής της ΕΕ κ. Margrethe Vestager για την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία που αφορά στα δεδομένα εντός του οχήματος.
Δέκα βιομηχανικοί όμιλοι απηύθυναν επίσης επιστολή στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen τον Ιανουάριο ζητώντας να σταματήσουν οι «επαναλαμβανόμενες καθυστερήσεις».
Η Επιτροπή εργάζεται επί του παρόντος σε μια εκτίμηση επιπτώσεων για την πρότασή της, είπε ένας εκπρόσωπος. «Σε αυτό το στάδιο δεν μπορούμε να προδικάσουμε το περιεχόμενο της τελικής εκτίμησης επιπτώσεων και το επακόλουθο χρονοδιάγραμμα», πρόσθεσαν.
Ένας εκπρόσωπος του ACEA είπε ότι ο νόμος για τα δεδομένα θα εγγυηθεί δίκαιη πρόσβαση στα δεδομένα αυτοκινήτου, επομένως «η πρόσθετη νομοθεσία για την πρόσβαση στα δεδομένα εντός του οχήματος είναι απίθανο να επιτύχει περισσότερα».
Πρόσβαση σε δεδομένα
Μόλις η θυγατρική της Societe Generale, που δεν είναι άλλη από την ALD ολοκληρώσει την αγορά της ολλανδικής ανταγωνιστικής LeasePlan, θα έχει στόλο 3,3 εκατομμυρίων οχημάτων. Η πλατφόρμα κοινής χρήσης αυτοκινήτου της εταιρείας συλλέγει δεδομένα μέσω ασύρματων συσκευών για τις βλάβες, την ανάγνωση χιλιομετρητών, τον έλεγχο των μετρητών καυσίμου και την εναλλαγή αυτοκινήτων μεταξύ χρηστών.
Η εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης διαθέτει επίσης ένα ασφαλιστικό προϊόν “pay-how-you-drive” που ανταμείβει την καλή συμπεριφορά των οδηγών, όπως και η ανταγωνιστική Arval, μονάδα της BNP Paribas.
«Θέλουμε απλώς τα δεδομένα να είναι διαθέσιμα με οικονομικά βιώσιμο τρόπο», δήλωσε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Arval, Bart Beckers, προσθέτοντας ότι εταιρείες σαν τη δική του είναι στην ευχάριστη θέση να πληρώσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες για αυτό.
Η γαλλική εταιρεία τεχνολογίας Munic είναι μια άλλη που προσαρμόζει ασύρματες συσκευές σε οχήματα στόλου για τη συλλογή δεδομένων.
«Εάν δεν υπάρχει πλέον πρόσβαση στα δεδομένα», είπε ο CEO Aaron Solomon, «θα πρέπει να βρούμε ένα διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας».
Ωστόσο, ένας εκπρόσωπος της BMW είπε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία διαθέτει ένα σύστημα από το 2018 που επιτρέπει στους πελάτες να μοιράζονται δεδομένα με οποιοδήποτε τρίτο μέρος.
«Δυστυχώς, πολλοί παίκτες που υποστηρίζουν δημόσια ότι χρειάζονται πρόσβαση σε δεδομένα εντός του οχήματος δεν προσπάθησαν ποτέ να χρησιμοποιήσουν το σύστημα», είπε.
Εν τω μεταξύ, αυτοκινητοβιομηχανίες όπως ο Stellantis έχουν τα δικά τους σχέδια για δεδομένα. Μάλιστα ο όμιλος αναμένει να εισπράξει 20 δισεκατομμύρια ευρώ (21,4 δισεκατομμύρια δολάρια) ετησίως έως το 2030 από προϊόντα λογισμικού και συνδρομητικές υπηρεσίες.
Το να αφήνουμε δεδομένα στα χέρια των μεγάλων κατασκευαστών οχημάτων “δεν ενισχύει κανέναν ανταγωνισμό”, δήλωσε ο Christoph Lauterwasser, διευθύνων σύμβουλος του Allianz Center for Technology.
Η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Michelin, Lorraine Frega, δήλωσε ότι μια μεγάλη ποικιλία νεοφυών επιχειρήσεων έχουν εμφανιστεί για να προσφέρουν υπηρεσίες χρησιμοποιώντας δεδομένα αυτοκινήτου, αλλά αυτές οι μικρές εταιρείες δεν μπορούν να αντλήσουν κεφάλαια μέχρι να υπάρξει σαφήνεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Ανησυχούμε πολύ», είπε η Frega. «Η καθυστέρηση από μόνη της είναι πραγματικά επιβλαβής και για τη συνολική οικονομία».