Εργοστασιακό όριο ταχύτητας 20 χλμ./ώρα, μεγαλύτεροι τροχοί, απαγόρευση συνεπιβατών και οδήγηση στο πεζοδρόμιο, υποχρεωτικά κράνη και ελάχιστη ηλικία 16 ετών είναι μερικές από τις συστάσεις που αναφέρονται σε μια νέα έκθεση για ασφαλέστερα τεχνικά πρότυπα για τα ηλεκτρικά πατίνια οι οποίες δημοσιεύθηκαν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) και το Κοινοβουλευτικό Συμβουλευτικό Συμβούλιο για την Ασφάλεια των Μεταφορών (PACTS).
Η έκθεση ανταποκρίνεται στην ταχεία ανάπτυξη της χρήσης των ηλεκτρικών πατινιών τα τελευταία πέντε χρόνια και στη σχετική αύξηση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών. Λαμβάνει υπόψη ένα ευρύ φάσμα διαθέσιμων δεδομένων, νοσοκομειακές μελέτες, δοκιμές ασφάλειας οχημάτων και έρευνα από όλη την Ευρώπη και πέρα από αυτήν.
Η ρυθμιστική εικόνα για τα ηλεκτρικά πατίνια επί του παρόντος σημειώνει σημαντικές διαφοροποιήσεις σε όλη την Ευρώπη σχετικά με την ελάχιστη ηλικία οδήγησης, τη μέγιστη ισχύ και ταχύτητα, τη χρήση κράνους και άλλες πτυχές. Οι συντάκτες της έκθεσης θα ήθελαν να εναρμονιστούν όσο το δυνατόν περισσότερο τα κοινά τεχνικά πρότυπα για τα ηλεκτρικά πατίνια και οι συστάσεις για τη χρήση τους.
Μεταξύ των συστάσεων του ETSC και του PACTS είναι:
Ελάχιστη ηλικία αναβάτη 16 ετών ή όριο ηλικίας ευθυγραμμισμένο με το ελάχιστο όριο ηλικίας για οδήγηση μοτοποδηλάτου.
Υποχρεωτικά κράνη, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες στη Δανία, τη Φινλανδία, την Ελλάδα και την Ισπανία. Επιπλέον επτά άλλες ευρωπαϊκές χώρες απαιτούν από τα παιδιά να φορούν κράνη.
Απαγόρευση οδήγησης με συνεπιβάτες, σε πεζοδρόμια, η χρήση κινητού τηλεφώνου και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών.
Εργοστασιακό όριο ταχύτητας 20 χλμ./ώρα, ευθυγραμμισμένο με τους ισχύοντες κανόνες στη Δανία, τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Νορβηγία, τη Σουηδία και την Ελβετία, καθώς και όριο ισχύος 250W.
Μέτρα κατά της παραβίασης για την αποφυγή χρήσης σε μη ασφαλείς ταχύτητες.
Ελάχιστο μέγεθος τροχού 30,5 εκατοστά.
Ανεξάρτητα εμπρός και πίσω φρένα, φώτα, ενδείξεις και ηχητική προειδοποιητική συσκευή.
Ενώ η ίδια η έκθεση περιορίζεται σε τεχνικές απαιτήσεις και κανόνες για τους αναβάτες, το ETSC επισημαίνει ότι πολλές από τις υπάρχουσες συστάσεις του για βελτιώσεις ασφάλειας για ευάλωτους χρήστες του δρόμου, όπως όρια ταχύτητας 30 χλμ./ώρα, διαχωρισμένα δίκτυα ποδηλατοδρόμων, ζώνες χαμηλής κυκλοφορίας και υψηλότερα πρόστιμα, θα ωφελήσουν όλους τους χρήστες του δρόμου, συμπεριλαμβανομένων των χρηστών ηλεκτρικών πατινιών.
Σχολιάζοντας τη δημοσίευση της έκθεσης, ο Antonio Avenoso, Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών δήλωσε: «Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι πλέον ένα κοινό θέαμα στις ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά δυστυχώς επίσης τραυματίζονται σοβαρά οι αναβάτες τους και καταλήγουν στα νοσοκομεία. Για να σπάσουμε τη σύνδεση μεταξύ του αυξημένου αριθμού αυτών των οχημάτων και του αυξημένου αριθμού τραυματισμών, χρειαζόμαστε ορισμένα λογικά μέτρα για να κρατήσουμε ασφαλείς τους αναβάτες και τους άλλους χρήστες του δρόμου. Τα ηλεκτρικά πατίνια μπορούν να διαδραματίσουν ρόλο σε βιώσιμες πόλεις του μέλλοντος, οι οποίες πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην ασφάλεια των ευάλωτων χρηστών του δρόμου, χρησιμοποιώντας μέσα μεταφοράς που είναι πολύ λιγότερο επικίνδυνα για άλλους χρήστες του δρόμου από τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά. Επομένως, ενώ πιστεύουμε ότι τα ηλεκτρικά πατίνια πρέπει να κινούνται με ασφαλή ταχύτητα και οι αναβάτες τους πρέπει να φορούν κράνη, είναι επίσης ευθύνη των πόλεων να δημιουργήσουν το είδος του ασφαλούς οδικού περιβάλλοντος, με ένα δίκτυο χωριστών ποδηλατοδρόμων και χαμηλών ορίων ταχύτητας, που είναι απαραίτητα για την υψηλότερη ασφάλεια όλων.»
Ο εκτελεστικός διευθυντής του PACTS, David Davies, δήλωσε: «Είμαστε πολύ χαρούμενοι που συνεργαζόμαστε με το ETSC για αυτήν την έκθεση. Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι μια νέα επιλογή μετακίνησης σε πόλεις σε όλη την Ευρώπη. Σε πολλές χώρες, οι κανονισμοί εξακολουθούν να είναι παρόμοιοι. Το PACTS και το ETSC έχουν καθορίσει τις κύριες συνέπειες για την ασφάλεια για τους αναβάτες και τους πεζούς και τους βασικούς κανονισμούς που απαιτούνται για την ασφαλή χρήση».