Οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε ότι τα σχέδια μείωσης των ορίων ατμοσφαιρικής ρύπανσης θα τους κοστίσει πάρα πολύ, αλλά νέα ανάλυση της Transport & Environment δείχνει ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων αποκομίζουν κέρδη ρεκόρ και πληρώνουν πρωτοφανή ποσά σε διευθύνοντες συμβούλους και μετόχους. Μαζί, οι πέντε μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης έχουν υπερδιπλασιάσει τα ετήσια κέρδη τους από το 2019 στα 64 δισ. ευρώ. Η T&E επισημαίνει ότι ο αγώνας της αυτοκινητοβιομηχανίας ενάντια στους αυστηρότερους κανόνες για τη ρύπανση θέτει την εταιρική απληστία πάνω από τη δημόσια υγεία!
Οι τρέχουσες προτάσεις της ΕΕ για αυστηρότερους κανόνες για την ατμοσφαιρική ρύπανση θα καστίσουν το πολύ 150 ευρώ ανά αυτοκίνητο. Οι νομοθέτες συζητούν τα νέα όρια «Euro 7» για τις τοξικές εκπομπές από τις οδικές μεταφορές που προκαλούν 70.000 πρόωρους θανάτους κάθε χρόνο.
Η T&E υποστηρίζει ότι τα πιο φιλόδοξα όρια ρύπανσης θα κοστίσουν στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, τη Volkswagen, 5,7 δισ. ευρώ καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος του κανονισμού – ποσό το οποίο αφορά στο 37% των κερδών της το 2022, σύμφωνα με την ανάλυση.
Η Κομισιόν έχει προτείνει αδύναμους κανόνες που υπολείπονται κατά πολύ των συστάσεων των δικών της ειδικών και διατηρούν τα ίδια όρια εκπομπών που καθορίστηκαν για τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα πριν από μια δεκαετία. Αλλά ακόμη και αυτή η πρόταση αντιτίθεται από την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία ισχυρίζεται ότι θα ήταν πολύ ακριβό να συμμορφωθεί.
Οι πέντε μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αύξησαν όλα τα περιθώρια κέρδους τους από πριν από την πανδημία, παρά το γεγονός ότι πουλούσαν συνολικά 25% λιγότερα αυτοκίνητα. Η BMW σχεδόν τριπλασίασε το περιθώριο κέρδους της το 2022 σε σύγκριση με το 2019, ενώ η Stellantis υπερδιπλασίασε το περιθώριο κέρδους της – ως μέρος μιας αλλαγής σε ολόκληρη τη βιομηχανία από την πώληση περισσότερων αυτοκινήτων μαζικής αγοράς στην πώληση λιγότερων αλλά ακριβών οχημάτων premium.
Η T&E ξεκαθαρίζει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες καταργούν πιο προσιτά αυτοκίνητα πόλης για χάρη των κερδών, αλλά εξακολουθούν να υποστηρίζουν ότι οι κανόνες της ΕΕ για την ατμοσφαιρική ρύπανση θα κάνουν τα οχήματα πολύ ακριβά για τους απλούς οδηγούς.
Η Anna Krajinska, διευθύντρια στην T&E, δήλωσε: «Δεν αμφισβητούμε τις αυτοκινητοβιομηχανίες για τα κέρδη ρεκόρ τους, αλλά οι ισχυρισμοί ότι δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τις φθηνές επιδιορθώσεις ρύπανσης είναι απλώς εταιρική απληστία. Η αυτοκινητοβιομηχανία μεγιστοποιεί τα κέρδη πουλώντας ακριβότερα οχήματα premium, ενώ ταυτόχρονα προσποιείται ότι οι κανόνες ρύπανσης θα καθιστούσαν τα αυτοκίνητα απρόσιτα. Οι νομοθέτες της ΕΕ πρέπει να θέσουν τη δημόσια υγεία πριν από την αρπαγή των χρημάτων του κλάδου».
Οι πέντε εταιρείες πληρώνουν επίσης 19,7 δισεκατομμύρια ευρώ σε μερίσματα μετόχων και 7,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε επαναγορές μετοχών φέτος, με στόχο την ενίσχυση της τιμής της μετοχής τους. Η Stellantis σχεδιάζει να δαπανήσει 5,7 δισ. ευρώ για μερίσματα και επαναγορά μετοχών – περισσότερο από το συνολικό κόστος για την αυτοκινητοβιομηχανία για να συμμορφωθεί με τους αυστηρότερους κανόνες για την ατμοσφαιρική ρύπανση. Η T&E αποκάλυψε ότι είναι ψευδείς οι ισχυρισμοί των αυτοκινητοβιομηχανιών ότι δεν έχουν την πολυτέλεια να επενδύσουν σε αναβαθμίσεις ελέγχου της ρύπανσης, επειδή θα απομάκρυνε τις επενδύσεις από την ηλεκτροκίνηση.
Ενώ οι εταιρείες αυτοκινήτων έχουν δώσει προτεραιότητα στην πώληση πιο κερδοφόρων οχημάτων, η αμοιβή των στελεχών έχει αυξηθεί κατά 50% κατά μέσο όρο από το έτος πριν από τον κορωνοϊό. Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, έλαβε 14,9 εκατομμύρια ευρώ πέρυσι – σχεδόν διπλάσια από ό,τι όταν ήταν επικεφαλής της πρόδρομης εταιρείας της, PSA, το 2019. Το αφεντικό της Mercedes, Ola Källenius, έλαβε 75% περισσότερα χρήματα πέρυσι από ό,τι το 2019. Μόνο ο επικεφαλής της Volkswagen, Oliver Blume, έλαβε λιγότερα χρήματα το 2022 από τον προκάτοχό του σε σχέση με το 2019, αλλά η εταιρεία σχεδιάζει να αυξήσει τη μέγιστη αμοιβή του κατά ένα τέταρτο.
Η T&E κάλεσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τις κυβερνήσεις της ΕΕ, οι οποίες συζητούν τους προτεινόμενους κανόνες ρύπανσης Euro 7, να αυξήσουν τη φιλοδοξία τους να είναι τουλάχιστον σύμφωνες με την εκτίμηση επιπτώσεων της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι κανόνες θα ρυθμίσουν την τοξική ρύπανση των 100 εκατομμυρίων αυτοκινήτων που αναμένεται να πουληθούν πριν από τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην ΕΕ το 2035 – και ίσως ακόμη αργότερα εάν πωληθούν αυτοκίνητα με ηλεκτροκίνηση.
Η Anna Krajinska επισήμανε ότι: «Οι εταιρείες αυτοκινήτων με την αυξημένη ρευστότητα και θετικά οικονομικά στοιχεία δεν θα πρέπει να επιτρέπεται να θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία ενώ πληρώνουν δισεκατομμύρια στους μετόχους. Αυτοί είναι οι τελευταίοι κανόνες ρύπανσης με τους οποίους θα πρέπει να συμμορφωθούν ποτέ οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Είναι η μόνη μας ευκαιρία να μειώσουμε τις τοξικές εκπομπές από τα 100 εκατομμύρια αυτοκίνητα που ρυπαίνουν ακόμα».