Οι φτωχοί και οι μεσαίες τάξεις σε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και τα στελέχη και τα πιο πλούσια νοικοκυριά σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο υψηλής ποιότητας; Η εξίσωση είναι εξαιρετικά δύσκολη, αλλά παρόλα αυτά δείχνει τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των ανεπτυγμένων και μάλλον πλούσιων αγορών όπως η Γερμανία ή η Γαλλία, ποου είναι οι δύο μεγαλύτερες στη Γηραιά Ήπειρο.
Μια μελέτη από μια γερμανική θυγατρική της BNP Paribas κρούει τον κώδωνα του κινδύνου καθώς είναι μία από τις τρεις πηγές χρηματοδότησης για την αγορά καινούριων αυτοκινήτων με αποτέλεσμα να ασχολείται ενεργά με τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή με αποτέλεσμα να μπορεί να κατανοήσει καλύτερα την κατάσταση της αγοράς, η οποία προφανώς δεν είναι και η καλύτερη.
Υπάρχει τώρα ένα τεράστιο χάσμα μεταξύ της αντίληψης του κοινού για το όλο και πιο ακριβό νέο αυτοκίνητο και κερδών-μαμούθ που κατέγραψαν οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες το 2022.
Η μελέτη, που διεξήχθη σε 18 χώρες και συμμετείχαν πάνω από 17.000 οδηγοί οδήγησε σε σπουδαία αποτελέσματα.
Τρεις στους τέσσερις αυτοκινητιστές «δεν μπορούσαν να ζήσουν χωρίς το αυτοκίνητό τους», αλλά η πρόσβαση σε ένα καινούριο όχημα φαίνεται όλο και πιο δύσκολη.
Στη Γερμανία, όπου η αγοραστική δύναμη είναι αρκετά υψηλή, το 20% των καταναλωτών πιστεύει τώρα ότι ένα αυτοκίνητο αποτελεί «κτήμα των πλουσιότερων». Αυτό είναι ένα άκρως εντυπωσιακό ποσοστό σε μια χώρα που επικεντρώνεται σε αυτοκίνητα υψηλής ποιότητας! Ειδικά αφού η μέση τιμή αγοράς ενός νέου οχήματος είναι λίγο πάνω από 42.000 ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη τις αγορές καινούριων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, η μέση τιμή είναι η υψηλότερη στην Κίνα (27.794 ευρώ), έναντι 20.084 ευρώ στη Γερμανία και 16.553 ευρώ στη Γαλλία.
Σε αδιέξοδο;
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μόλις το 13% των ερωτηθέντων λέει ότι η κατοχή αυτοκινήτου είναι «οικονομικά εφικτή για όλους». Τότε θα έπρεπε να επιστρέψουμε στην αγορά μεταχειρισμένων, αλλά προκύπτουν δύο προβλήματα. Το πρώτο αφορά στο γεγονός ότι τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα είναι όλο και πιο ακριβά και το δεύτερο πρόβλημα αφορά στο γεγονός ότι αυτή η αγορά τροφοδοτείται από νέα αυτοκίνητα, τα οποία δεν πρέπει επομένως να επιβραδύνουν για να αποτρέψουν την άνοδο των τιμών των μεταχειρισμένων. Ωστόσο, οι αγοραστές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων φαίνεται ότι είναι λιγότερο πικραμένοι σε σχέση με τους πελάτες των καινούριων ΙΧ καθώς το 77% των πελατών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων δήλωσαν ότι ήταν «ικανοποιημένοι» με την τιμή αγοράς του οχήματός τους, σε σύγκριση με το 57% για ένα καινούργιο…
Γενικότερα, όλη η κατάσταση στην Ευρώπη φαντάζει ζοφερή. Οι περισσότερες από τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα δείχνουν ένα χαμηλό ποσοστό αυτοκινητιστών που πιστεύουν ότι το αυτοκίνητο είναι οικονομικά προσβάσιμο σε όλους. Ξεχωρίζουν μόνο η Κίνα (44%) και οι Ηνωμένες Πολιτείες (27%).
Ακόμη πιο σημαντικό είναι το εύρημα στην ερώτηση «θα ήσασταν έτοιμοι να μην αποκτήσετε ποτέ ξανά αυτοκίνητο;». Το 14% των Γερμανών απάντησε «ναι, απολύτως» και το 17% «ναι, μάλλον»! Μάλλον ανησυχητικό για την μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στην ΕΕ. Στη Γαλλία, τα ποσοστά είναι αντίστοιχα 7% και 14%. Οι Γερμανοί λοιπόν φαίνονται σαφώς πιο απαισιόδοξοι και ανήσυχοι από τους Γάλλους. Ένα σχεδόν εξωπραγματικό συμπέρασμα. Και αυτή την εντύπωση ενισχύει η εξής ερώτηση: «Φοβάστε μήπως δεν μπορείτε να αγοράσετε αυτοκίνητο στο μέλλον;». Το 61% των Γερμανών απάντησε «ναι», έναντι του 59% των Γάλλων!
Η αύξηση του κόστους του αυτοκινήτου είναι τελικά αποκύημα της φαντασίας ή πραγματικότητα; Σύμφωνα με την μελέτη οι τιμές των αυτοκινήτων ξεκάθαρα άρχισαν να αυξάνονται απότομα το 2012. Πολύ περισσότερο από τον πληθωρισμό και τα μεσαία εισοδήματα. Ως εκ τούτου, η συνέπεια θα μπορούσε να είναι μια διαρκής μείωση των παραγγελιών για νέα οχήματα από ιδιώτες και πολύ μικρές επιχειρήσεις, που αντιπροσωπεύουν περισσότερους από έναν στους δύο νέους αγοραστές οχημάτων. Επιπλέον, ορισμένα προειδοποιητικά σημάδια εμφανίζονται ήδη το 2023 σχετικά με την πτώση των παραγγελιών στην Ευρώπη…