Οι διαδικασίες για την έκδοση άδειας οδήγησης, άδειας κυκλοφορίας, ανανέωσης διπλώματος, μεταβίβαση οχήματος αποτελούσαν πάντοτε ένα γραφειοκρατικό βάσανο για εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες. Η κυβέρνηση από το 2019 που ανέλαβε την εξουσία και ειιδκότερα τα συναρμόδια Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης είχαν βάλει στόχο να μπει ένα τέλος σε όλα τα παραπάνω. Άλλωστε καμία διαδικασία δεν μπορούσε να διεκπεραιωθεί ψηφιακά με αποτέλεσμα στα γκισέ των Διευθύνσεων Μεταφορών των 13 Περιφερειών να προκαλείται το αδιαχώρητο.
Σήμερα πάνω από 900.000 πολίτες έχουν, μεταξύ άλλων, λάβει μέσα σε λίγα λεπτά προσωρινή άδεια οδήγησης, έχουν ανανεώσει την άδεια οδήγησης τους και έχουν προβεί σε αγοραπωλησία οχήματος ενώ πάνω από 800.000 πολίτες έχουν “κατεβάσει” το δίπλωμα τους στο gov.gr wallet.
«Τον Ιανουάριο του 2020, ξεκινήσαμε το τεράστιο έργο του ψηφιακού μετασχηματισμού των διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την υπογραφή σχετικής προγραμματικής συμφωνίας. Η προγραμματική συμφωνία ήταν η πρώτη στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών (ΕΠΑΔ)» επισημαίνει στο Carandmotor.gr ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Ξιφαράς.
Η ψηφιοποίηση της προσωρινής άδειας οδήγησης ήταν το πρώτο έργο που υλοποιήθηκε το Μάιο του 2020, ενάμιση μόλις μήνα μετά τη λειτουργία του gov.gr. Πριν από το προσωρινό ψηφιακό δίπλωμα, η μέση διάρκεια αναμονής για να πάρει κάποιος το δίπλωμά του ήταν περίπου 4 μήνες και σε κάποιες περιπτώσεις άγγιζε και τους 6 μήνες. Με την προσωρινή άδεια οδήγησης, ο υποψήφιος οδηγός που πετυχαίνει και στην πρακτική δοκιμασία μπορεί μέσα σε διάστημα δύο ημερών να να οδηγεί νόμιμα. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί πάνω από 560.000 προσωρινές άδειες οδήγησης.
Το Νοέμβριο του 2020 το ΥΠΥΜΕ προχώρησε στην ενοποίηση όλων των e-pass, ύστερα από συμφωνία με όλους τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητοδρόμων. Με τη διαλειτουργικότητα των διοδίων δόθηκε η δυνατότητα διέλευσης από τα διόδια όλων των αυτοκινητοδρόμων, χρησιμοποιώντας οποιονδήποτε από τους υφιστάμενους πομποδέκτες.
«Με την προσωρινή άδεια οδήγησης και τα ενιαία διόδια μπήκε «το νερό στο αυλάκι» και δόθηκε το έναυσμα για μεγαλύτερη ταχύτητα» τονίζει ο κ. Ξιφαράς.
Το Δεκέμβριο του 2020 ξεκίνησαν πιλοτικά στην Περιφέρεια Κρήτης και τους επόμενους μήνες έγιναν διαθέσιμες και στις 13 Περιφέρειες της χώρας αλλάζοντας πλήρως το τοπίο στον τομέα των μεταφορών οι ψηφιακές υπηρεσίες.
Πάνω από 140.000 οι αιτήσεις που έχουν κατατεθεί για την ενημέρωση των στοιχείων των πολιτών στο μητρώο των αδειών οδήγησης προκειμένου να μπορούν να χρησιμοποιήσουν το gov.gr wallet.
Έχουν ήδη ξεπεράσει τις 48.000 οι αιτήσεις για την αντικατάσταση ή αντίγραφα των Αδειών Οδήγησης.
Πάνω από 40.000 οδηγοί έχουν ανανεώσει online τα διπλώματά τους.
Αντίγραφο άδειας κυκλοφορίας οχήματος έχουν αιτηθεί online πάνω από 20.000 ιδιοκτήτες.
Περίπου 22.000 ψηφιακές μεταβιβάσεις αυτοκινήτων και δίκυκλων έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα.
Παράλληλα ο online είναι πλέον ο υπολογισμός των Τελών για μεταβίβαση οχήματος και για την έκδοση κωδικών RF/QR, όπως επίσης και η πληρωμή τους μέσω web/mobile banking.
Πάνω από 2.000 είναι οι αιτήσεις για ανανέωση και αντικατάσταση της κάρτας Ψηφιακού Ταχογράφου.
Επίσης, σημαντικές διευκολύνσεις για οδηγούς και ιδιοκτήτες αποτέλεσαν οι πλατφόρμες για τα σήματα για την απαλλαγή από το τέλος στάθμευσης και για την ελεύθερη κυκλοφορία στο Δακτύλιο της Αθήνας των φιλικών προς το περιβάλλον οχήματα. Η δωρεάν στάθμευση για ηλεκτροκίνητα οχήματα σε θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης θεσπίστηκε ως κίνητρο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
Το νέο ψηφιοποιημένο σύστημα προγραμματισμού των εξετάσεων των υποψηφίων οδηγών, θεωρητικών και πρακτικών, που πρώτη στην Ελλάδα εφαρμόζει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Η εφαρμογή MyAuto, που αποτελεί τον ηλεκτρονικό φάκελο κάθε οχήματος. Μέσω της συγκεκριμένης υπηρεσίας, ο πολίτης μπορεί με το πάτημα ενός κουμπιού να έχει πρόσβαση στο σύνολο της πληροφορίας γύρω από το όχημά του χωρίς πολλαπλές και χρονοβόρες επισκέψεις σε δημόσιες υπηρεσίες.
Στο υποσύνολο των πληροφοριών του MyAuto (χωρίς να παρέχονται πληροφορίες για τα στοιχεία ταυτότητας των ιδιοκτητών των οχημάτων, ούτε στοιχεία τυχόν οφειλών από τέλη κυκλοφορίας) παρέχονται ανοικτά και δημόσια μέσω της πλατφόρμας opencar.services.gov.gr.
Οι παραπάνω διαδικασίες ολοκληρώνονται από τον κάθε πολίτη σε λίγα λεπτά και ήδη έχουν χρησιμοποιηθεί από περισσότερους από 350.000 πολίτες. Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Ξιφαράς τόνισε στο Carandmotor.gr ότι: «Για να φτάσουμε εδώ χρειάστηκαν άνθρωποι και συστήματα. Χρειάστηκε να συνεργαστούν άψογα και σε καθημερινή βάση στελέχη τα υπουργεία και τις περιφέρειες και τα μητρώα δεδομένων του δημοσίου να «μιλήσουν» μεταξύ τους με πάνω από 25 διαλειτουργικότητες (web services)».
Τι άλλο έρχεται;
Ο κ. Ξιφαράς επίσης αποκάλυψε στο Carandmotor.gr ότι τους επόμενους μήνες «παίρνουν σειρά» υπηρεσίες που θα απευθύνονται σε επαγγελματικές κατηγορίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των μεταφορών και η ψηφιακή παροχή τους αναμένεται να τονώσει την επιχειρηματικότητα με διαφανή και άμεσο τρόπο και το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται η νέα πλατφόρμα για τις ταξινομήσεις οχημάτων.
Επιπλέον θα ξεκινήσει η υλοποίηση του νέου ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος θεωρητικών εξετάσεων με υψηλά επίπεδα ασφάλειας στην ταυτοποίηση των εξεταζόμενων και θέματα που θα αντλούνται από «τράπεζα θεμάτων», όπως και στις πανελλαδικές, το οποίο θα είναι έτοιμο προς το τέλος του 2023.
Tέλος, θα ακολουθήσει η ένταξη των απλουστευμένων/ψηφιοποιημένων διαδικασιών στο δίκτυο των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) η οποία είναι μια ουσιαστική και επιτακτική παρέμβαση. Οι συγκεκριμένες διαδικασίες είναι από τις πιο συχνές διοικητικές πράξεις που εκτελούνται καθημερινά στα ΚΕΠ και η ένταξη τους θα προσθέσει ένα επιπλέον κανάλι εξυπηρέτησης που θα αφορά ανθρώπους με περιορισμένες ψηφιακές δεξιότητες.