Με στόχο τη λειτουργία ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου που θα προσφέρει στους χρήστες του το υψηλότερο δυνατό επίπεδο υποδομής και υπηρεσιών, η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» εργάζεται για το ζωτικό θέμα της οδικής ασφάλειας με τρόπο ολοκληρωμένο και στρατηγικό, ώστε να φτάσει σε μηδενικά τροχαία ατυχήματα, στο περίφημο «Vision Zero» ως το 2050 ή και νωρίτερα.
Στο πλαίσιο αυτό η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έχει εξοπλίσει και αναλάβει την ενίσχυση της εκπαίδευσης των στελεχών της Ελληνικής Αστυνομίας με την παράδοση του συστήματος TraffiStar S290M καταγραφής και φωτογράφισης οχημάτων που παραβιάζουν το όριο ταχύτητας με τεχνολογία ραντάρ για την ενίσχυση της Αστυνόμευσης στο Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Π.Α.Θ.Ε. Μαγνησίας και εκπαίδευση του προσωπικού του. Επίσης, με την παροχή πιλοτικού συστήματος ανίχνευσης για τυχόν αντιθέτως κινούμενα οχήματα, για την ενίσχυση της αστυνόμευσης στον ανισόπεδο κόμβο Λεπτοκαρυάς στο Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Π.Α.Θ.Ε. Πιερίας.
Ολοκληρωμένη προσέγγιση
Η ολοκληρωμένη προσέγγιση οφείλει να είναι επιστημονική, με συνεχή παρακολούθηση, μέτρηση, ανάλυση, αξιολόγηση δεδομένων για τους τρεις παράγοντες που προκαλούν τροχαία ατυχήματα και συγκρούσεις με υλικές ζημίες (οδηγός, όχημα, οδικό περιβάλλον) και πρόβλεψη τάσεων, επιλογή και ιεράρχηση των σχετικών δράσεων. Οφείλει επίσης να είναι σφαιρική,με ταυτόχρονη επίδραση σε όλους τους παράγοντες και συνδυασμό μέσων (εξοπλισμό, εκπαιδεύσεις, υποδομή). Τέλος, να είναι ισορροπημένη και πελατοκεντρική, με κατανομή δράσεων μεταξύ θετικών κινήτρων και της αναγκαίας αποτροπής.
Στρατηγική προσέγγιση
Η στρατηγική προσέγγιση εξασφαλίζεται με συνεργασία της Ελληνικής Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, των υπηρεσιών που είναι αρμόδιοι για την αποτροπή και την παρέμβαση. Επίσης, εξασφαλίζεται με την επικοινωνία των δράσεων προς τους χρήστες για τον θετικό επηρεασμό της οδηγικής συμπεριφοράς και με την εκπαίδευση μελλοντικών κυρίως, αλλά και σημερινών χρηστών. Μια πρωτοπόρος προσέγγιση πρέπει να αξιοποιεί την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, μέσων και πόρων.
Ο σχεδιασμός της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έχει ως ζητούμενο να υπάρχει αποτελεσματικός έλεγχος της υπερβολικής ταχύτητας, να υπάρχει η δυνατότητα να εντοπίζουμε γρήγορα τυχόν αντιθέτως κινούμενα οχήματα, να εξασφαλιστεί η δημιουργία κατάλληλων και προστατευμένων χώρων για ξεκούραση των οδηγών βαρέων οχημάτων. Τέλος, να εξασφαλιστεί και να ενισχυθεί ο έλεγχος της κόπωσης των οδηγών.
Ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου δημιούργησε ένα χώρο ασφαλούς στάθμευσης βαρέων οχημάτων στο Αερινό Μαγνησίας, προκειμένου να αντιμετωπίσει το ζήτημα της κόπωσης οδηγών βαρέων οχημάτων στις οδικές μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων. Ο χώρος βρίσκεται στην τελική φάση κατασκευής και προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία εντός του καλοκαιριού. Ακόμη, προέβη σε εκπαίδευση των αστυνομικών αρχών, με θέμα την καλύτερη αστυνόμευση και τον έλεγχο των «ευφυών» ταχογράφων.
Για την αντιμετώπιση των κινδύνων από κακώς φορτωμένα και ελλιπώς συντηρημένα βαρέα οχήματα, τα οποία είναι κυρίως υπεύθυνα για το 14% των συμβάντων που σχετίζονται με εμπόδια στο οδόστρωμα, η εταιρεία καλύπτει τις ανάγκες σε εκπαιδεύσεις των αστυνομικών αρχών με θέμα την καλύτερη αστυνόμευση και τον έλεγχο των κακοφορτωμένων βαρέων οχημάτων.
Και πάλι αναφορικά με το όχημα ως παράγοντα πρόκλησης τροχαίων συμβάντων για τα υπερφορτωμένα βαρέα οχήματα που υπολογίζονται στο 10% των βαρέων οχημάτων, οι δράσεις αντιμετώπισης καλύπτονται από το τρίπτυχο:
Παροχή του φορητού συστήματος στατικής ζύγισης βαρέων οχημάτων για την ενίσχυση της Αστυνόμευσης στα Τμήματα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Μαγνησίας και Πιερίας.
Εκπαίδευση του προσωπικού των Τμημάτων Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων στο σύστημα στατικής ζύγισης βαρέων οχημάτων
Συστήματα υψηλής ταχύτητας Ζύγισης εν κινήσει HS-WIM (High Speed – Weigh In Motion).
Για το οδικό περιβάλλον και την ελαχιστοποίηση των συμβάντων που σχετίζονται με αυτό, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου χορηγεί στους Δήμους Αλμυρού και Ρήγα Φεραίου από ένα Mercedes Sprinter van, προκειμένου να ενισχύsει τη σημαντική τους προσπάθεια για την περισυλλογή αδέσποτων σκύλων στην περιοχή ευθύνης τους, ενώ ενημερώνει συστηματικά την Πολιτεία για το ζήτημα της παράνομης επιβίβασης και αποβίβασης επιβατών υπεραστικών λεωφορείων σε χώρους επισφαλείς.
Περαιτέρω των πρωτοβουλιών αυτών, η εταιρεία λειτουργεί προληπτικά αντιμετωπίζοντας το ενδεχόμενο πυρκαγιάς σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο αριθμός των οποίων αυξάνεται και στην Ελλάδα, εξοπλίζοντας για πρώτη φορά στη χώρα μας τα Πυροσβεστικά κλιμάκια Λεπτοκαρυάς, Δρυμώνα και Πυργετού με εξοπλισμό έκτακτης ανάγκης (δωρεά πυρίμαχων κουβερτών για την αποφυγή εξάπλωσης πυρκαγιάς, δωρεά Emergency Plugs για την ακινητοποίηση των οχημάτων και την προστασία του προσωπικού που επιχειρεί.
Μια επιπλέον πρωτοπόρος δράση για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας αποτελεί το σύστημα αυτόματης ανίχνευσης των οχημάτων που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία (ADR) εντός των σηράγγων (μέσω καμερών LPR/ANPR) σε συνδυασμό με το σύστημα Weigh In Motion, το οποίο παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τα επικίνδυνα φορτία και το βάρος των οχημάτων που μεταφέρουν επικίνδυνα ή εύφλεκτα υλικά μέσα στις σήραγγες.
Από το 2015 η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου στοχεύει στη δημιουργία μιας κουλτούρας οδικής ασφάλειας στους μελλοντικούς οδηγούς, υλοποιώντας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» εκπαιδεύσεις σε μαθητές σχολείων, αλλά και σε εκπαιδευτικούς και γονείς, μέσω διαδραστικών κι εγκεκριμένων από το Υπουργείο Παιδείας προγραμμάτων. Έως σήμερα, έχουν εκπαιδευτεί μέσω των δράσεων αυτών περισσότερα από 11.500 άτομα.