Της Μαρίας Μόσχου
mariam@movenews.gr
Σε συμφωνίες που αυξάνουν την υπεραξία της έχει προχωρήσει το τελευταίο διάστημα η Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού. Ωστόσο χθες Τρίτη κατατέθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ μία και μοναδική δεσμευτική προσφορά για την εξαγορά του 100% του μετοχικού της κεφαλαίου, από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θυγατρική των ιταλικών σιδηροδρόμων.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ, στην οποία έχει μεταφερθεί το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ προετοιμάζει μια ακόμα συμφωνία, τη δεύτερη μετά την Goldair Rail Gargo Logistics, για την ενοικίαση και συντήρηση συρμών και μηχανών, με στόχο η ΕΕΣΣΤΥ να εξασφαλίσει και νέους πελάτες εκτός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που θα της εξασφαλίσουν μία υγιή οικονομική πορεία.
Την ίδια στιγμή η ΓΑΙΑΟΣΕ προχωρά σε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα αναβάθμισης του τροχαίου υλικού για την επόμενη τετραετία έχοντας εξασφαλίσει κονδύλια ύψους 40 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των συρμών, ώστε να είναι σε θέση να μισθώνεται από τρίτους το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ και κατά συνέπεια να αυξάνεται το έργο της ΕΕΣΣΤΥ.
Παράλληλα σχεδιάζει και νέες δράσεις, προκειμένου το τροχαίο υλικό που ανήκει στο κράτος να εκσυγχρονιστεί και να γίνει ανταγωνιστικό.
Στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι, μετά από τρία χρόνια, το υπάρχον τροχαίο υλικό να είναι σε αντίστοιχο επίπεδο του μέσου όρου των αναπτυγμένων ευρωπαϊκών κρατών.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ, ως διαχειριστής και επικαρπωτής του τροχαίου υλικού του ελληνικού δημοσίου, έχει υπό την εποπτεία της 3.800 μηχανές και βαγόνια.
Από αυτά, τα 1.160 είναι μισθωμένα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ τα υπόλοιπα είναι σε ακινησία.
Το 50%-60% των μακράς ακινησίας τα οποία είναι πλέον κατεστραμμένα και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν θα πάει για σκραπ ώστε να επιφέρει έσοδα στην εταιρεία.
Το υπόλοιπο τροχαίο υλικό θα ομαδοποιηθεί προκειμένου να φυλάσσεται με πιο σύγχρονες μεθόδους.
Ήδη έχει διαπιστωθεί ότι 40 ντιζελομηχανές Ad TRANZ χρήζουν άμεσης ανακατασκευής. Η νέα διοίκηση της ΕΕΣΣΤΥ έφτιαξε 10 από αυτές και υπάρχει συνεννόηση να ανακατασκευασθούν οι υπόλοιπες ενώ κάποιες μάλλον θα μετατραπούν σε αμιγώς ηλεκτρικές.
Η ίδια σκέψη υπάρχει και για κάποια rail bus, τα οποία θα μετατραπούν σε ηλεκτροκίνητα.
Επίσης, θα ανακατασκευασθούν οι 6 πρώτες ηλεκτράμαξες της SIEMENS, καθώς και οι DESIRO οι οποίες έχουν υποστεί εκτεταμένες ζημίες.
Συγκεκριμένα κατόπιν αξιολόγησης που πραγματοποιήθηκε το 2016 από εταιρία συμβούλων προκύπτει:
– από σε σύνολο 226 τα οποία αφορούν αυτοκινούμενο ή μέρη αυτοκινούμενου τροχαίου υλικού (Α/Α) μόνο 3 χρειάζονται εκτεταμένες επισκευές για να ξαναμπούν σε κυκλοφορία
– τα 32 χρήζουν εργασιών συντήρησης
– τα 191 είναι σε πλήρη λειτουργική κατάσταση
Η ηλικία του Τροχαίου Υλικού
Τα DESIRO το μεγαλύτερο μέρος έχουν αποκτηθεί μετά το 2004, τα Hellas Sprinter μετά το 2006, kai τα Kat2000 2δυμα MAN έχουν ημερομηνία κτήσης το 2004 και μετά, τα M.L.W ανακατασκευασμένες πλήρως σε συνεργασία με τον αμερικανικό οίκο MLW περίπου το 2005 και τα RailBus με έτος κυκλοφορίας το 2003 και 2004.
Απ ό,τι φαίνεται το τροχαίο υλικό αιχμής είναι ηλικίας από 10-15 ετών ηλικία, η οποία θεωρείται μικρή, ενώ ενσωματώνει όλες τις σύγχρονες τεχνολογικές αντιλήψεις σχετικές με τη σιδηροδρομική λειτουργία.
Όπως είπε μιλώντας στο movenews.gr ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Α. Σχίζας «θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι τα χιλιόμετρα που έχουν διανύσει είναι λιγότερα από τη μέση χρήση η οποία αντιστοιχεί στα χρόνια λειτουργίας τους».
Goldair Rail Gargo
Στην Goldair το εμπορικό σιδηροδρομικό έργο που εκτελείται γίνεται, προς το παρόν, με ελληνικό τροχαίο υλικό, που εκμισθώνεται από την κρατική ΓΑΙΑΟΣΕ και συντηρείται από σήμερα 1η Μαρτίου στη μοναδική δημόσια σιδηροδρομική εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού, την ΕΕΣΣΤΥ.
Ο πρόεδρος της ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ, Γιάννης Αντωνιάδης χαρακτήρισε ως «ιστορικής σημασίας» τη συνεργασία των δύο εταιρειών, η οποία εγκρίθηκε ομόφωνα και παμψηφεί στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΕΣΣΤΥ στις 14 Φεβρουαρίου.
Η τελική συμφωνία υπεγράφη στις 15 Φεβρουαρίου από τους διευθύνοντες συμβούλους της ΕΕΣΣΤΥ και τηςRail Cargo, Γεώργιο Αναγνωστόπουλο και Ζακ Κισέογλου, ενώ μετά τις απαραίτητες δοκιμές η Rail Cargoαναμένεται σύντομα να δρομολογήσει τρένα στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο
Υπενθυμίζεται ότι και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει δεσμευτεί με δεκαετή σύμβαση και χρησιμοποιεί ελληνικό τροχαίο υλικό που μισθώνει από την ΓΑΙΑΟΣΕ και συντηρεί στην ΕΕΣΣΤΥ.
Η Pearl
Μετά την Rail Cargo Logistics Goldair, μηχανές, από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, ζήτησε και η Piraeus Europe Asia Rail Logistics(Pearl).
Η Pearl, όπως και η Goldair, αιτήθηκε 2 ηλεκτράμαξες και 2 ντιζελάμαξες από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία έχει αναλάβει τη διαχείριση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού, κυριότητας του ελληνικού δημοσίου.
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων χορήγησε πρόσφατα την τελική άδεια στην Piraeus Europe Asia Rail Logistics (Pearl), σημειώνοντας ότι «η είσοδος μιας νέας ιδιωτικής εταιρείας στην ελληνική σιδηροδρομική αγορά εμπορευμάτων, μετά την απελευθέρωση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών το 2010, επιβεβαιώνει το υψηλό ενδιαφέρον που υπάρχει για το συγκεκριμένο κλάδο στην Ελλάδα».
Οι δραστηριότητες της Pearl είναι:
α) οι εθνικές και διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων και οι υπηρεσίες παροχής σιδηροδρομικής έλξης,
β) οι εθνικές και διεθνείς πολυτροπικές, διατροπικές και συνδυασμένες μεταφορές, η οργάνωση-διενέργεια και εκτέλεση οδικών, θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών και
γ) η οργάνωση-επίβλεψη και επιστασία φορτοεκφόρτωσης και διακίνησης-διανομής, η εξυπηρέτηση αναγκών μεταφορικών ή και ναυτιλιακών εταιρειών σε σταθμούς υποδοχής (εμπορευματικά κέντρα, σιδηροδρομικούς σταθμούς, αεροδρόμια, λιμάνια).