Οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων αποτελούν αντικείμενο συζήτησης στη Γαλλία. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Γερουσία ξεκίνησε μια μεγάλη διαβούλευση με τους πολίτες και τα πρώτα αποτελέσματα είναι κάτι παραπάνω από δυσμενή…
Ειδικότερα πριν από ένα μήνα η Γερουσία ξεκίνησε τη σημαντική διαβούλευση με τους πολίτες, με θέμα τις Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων και σε διάστημα μικρότερο των 30 ημέρων συγκεντρώθηκαν πάνω από 50.000 απόψεις, σπάζοντας το προηγούμενο ρεκόρ διαβούλευσης που κατείχε το όριο ταχύτητας των 80 χλμ./ώρα.
Οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων αποτέλεσε ένα θέμα που κέντρισε το ενδιαφέρον των πολιτών, αφού εντός της προθεσμίας καταγράφηκαν δεκάδες χιλιάδες απαντήσεις. «Είναι ρεκόρ», λέει ο Philippe Tabarot, γερουσιαστής και εισηγητής για τις Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων.
«Οι απαντήσεις που συλλέχθηκαν ήταν διπλάσιες από αντίστοιχη διαβούλευση για την θέσπιση ανώτατου ορίου ταχύτητας των 80 χλμ./ώρα που πραγματοποιήθηκε το 2018 και αποτέλεσε την καλύτερη επίδοση διαβούλευσης με πάνω από 23.000 ειδοποιήσεις. Αυτό το πρωτοφανές επίπεδο συμμετοχής μαρτυρεί τη σημασία και τις ανησυχίες που αποδίδουν οι συμπολίτες μας στα θέματα των Ζωνών Χαμηλών Εκπομπών Ρύπους», σχολίασε ο βουλευτής.
Πολύ απαράδεκτες οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων
Αναλυτικά, το 93% των ερωτηθέντων αυτοπροσδιορίστηκε ως ιδιώτες και το 7% ως επαγγελματίες. Και στις δύο περιπτώσεις, οι απαντήσεις αντικατοπτρίζουν μια πολύ χαμηλή αποδοχή των Ζωνών Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων. Το 86% των πρώτων και το 79% των δεύτερων δηλώνουν αντίθετοι στην ανάπτυξή τους. Οι ερωτηθέντες εξέφρασαν ένα σαφώς αρνητικό συναίσθημα και κάποιοι ανέφεραν ξεκάθαρα τον κίνδυνο διεύρυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων: «Πρόκειται για ένα τεχνοκρατικό μέτρο που, επιπλέον, δημιουργεί προβλήματα στην ισότιμη πρόσβαση στο κέντρο της πόλης», «Είναι καθαρός κοινωνικός αποκλεισμός», «Υπάρχει κατάφωρη διάκριση μεταξύ διαφορετικών πολιτών» είναι μερικές από τις επισημάνσεις των πολιτών.
Ωστόσο, οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων προσδιορίζονται επίσης ως ουσιαστικός μοχλός για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα, καθιστώντας δυνατό τον περιορισμό των αναπνευστικών κινδύνων της ρύπανσης αλλά και την προστασία της υγείας όλων των πολιτών.
Πολλά εμπόδια να ξεπεραστούν
Η διαβούλευση κατέστησε επίσης δυνατή την επιβεβαίωση των βασικών εμποδίων στην αποδοχή των Ζωνών Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων. Για τους ερωτηθέντες, το υπερβολικά υψηλό κόστος απόκτησης καθαρών οχημάτων αποτελεί κοινή επισήμανση, τόσο για επαγγελματίες όσο και για ιδιώτες καταναλωτές και ανεξάρτητα από την κοινωνικοεπαγγελματική κατηγορία. Μεταξύ των ιδιωτών, το 97% των ατόμων που εξέφρασαν τη γνώμη τους έχουν μηχανοκίνητο όχημα εκ των οποίων το 42% αποτελεί ένα παλαιό όχημα. Επιπλέον, το 83% πιστεύει ότι δεν έχει ικανοποιητική εναλλακτική από τη χρήση του ιδιωτικού του αυτοκινήτου.
Όσον αφορά τους επαγγελματίες, το 86% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει τουλάχιστον ένα πετρελαιοκίνητο όχημα στο στόλο του εκ των οποίων το 41% είναι παλαιό όχημα. Το 74% από αυτούς ταξιδεύουν επίσης σε μια πόλη που επηρεάζεται από Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων πολλές φορές την εβδομάδα και το 45% καθημερινά. Για αυτό το τμήμα του πληθυσμού, η ενίσχυση δεν φαίνεται επαρκής όσον αφορά το συνολικό κόστος απόκτησης λιγότερο ρυπογόνων οχημάτων (73%). Τέλος, το 29% αισθάνεται κακώς ενημερωμένο για τις δυνατότητες οικονομικής στήριξης.