Άρση της υποχρεωτικότητας ταξινόμησης νέων αυτοκινήτων Ταξί μόνο μηδενικών ρύπων από το 2026, επιδότηση καυσίμου για τον επαγγελματία αυτοκινητιστή Ταξί σε μόνιμη βάση, επιδοτήσεις για την αγορά όλων των τύπων αυτοκινήτων που ταξινομούνται ως ταξί, ελεύθερη διέλευση στις λεωφορειολωρίδες για τα έμφορτα ταξί, δημιουργία δημόσιας εφαρμογής κράτησης ταξί χωρίς χρεώσεις για τους χρήστες και τους οδηγούς, τα οχήματα 7-9 θέσεων που μπορούν να χρησιμοποιούνται ως Ε.Ι.Χ να είναι αμιγώς ηλεκτρικά είναι μερικά από τα αιτήματα που κατέθεσε το προεδρείο του ΣΑΤΑ κατά την συνάντηση που είχαν με τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Τα στελέχη του ΣΑΤΑ συναντήθηκαν με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρα, την υφυπουργό κ. Χριστίνα Αλεξοπούλου και τον γενικό γραμματέα κ. Γιάννη Ξιφαρά και η ατζέντα της συζήτησης περιελάμβανε όλα τα μεγάλα ζητήματα που αφορούν στον κλάδο των Ταξί.
Τα στελέχη του ΣΑΤΑ πάντως από την συνάντηση που είχαν διέκριναν την διάθεση της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για ειλικρινή διάλογο και συνεργασία, παραδέχθηκαν ότι έχει «ξεχειλώσει» το πράγμα σε ότι αφορά τον ρόλο και την λειτουργία των ψηφιακών εφαρμογών στις επιβατικές μεταφορές, συμφώνησαν στην δημιουργία ενός νέου φορέα που θα ασχοληθεί με το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας (με την συμμετοχή του ΣΑΤΑ) αλλά και στην σύμπλευση στο αίτημα για μη αύξηση του ΦΠΑ στο 24%.
Το υπόμνημα που κατέθεσε το προεδρείο του ΣΑΤΑ για την επίλυση των προβλημάτων των Ταξί περιλαμβάνει την αναπροσαρμογή προκαθορισμένης τιμής για την διαδρομή Αεροδρόμιο Αθηνών – Κέντρο πόλης από 40 ευρώ σε 45 ευρώ (τιμολόγιο 1) και από 55 ευρώ σε 60 ευρώ (τιμολόγιο 2), αναπροσαρμογή τιμολογίου σε ετήσια βάση που θα συνυπολογίζει τις οικονομικές συνθήκες που επικρατούν και θα συνδέεται με τον δείκτη πληθωρισμού, μείωση του Φ.Π.Α στις επιβατικές μεταφορές στο 10%, δίκαιη φορολογική μεταχείριση (αφορολόγητο όριο στα 12.000 ευρώ) για τους αυτοαπασχολούμενους του κλάδου μας, επιδότηση καυσίμου για τον επαγγελματία αυτοκινητιστή Ταξί σε μόνιμη βάση, επιδοτήσεις για την αγορά όλων των τύπων αυτοκινήτων που ταξινομούνται ως ταξί, ελεύθερη διέλευση στις λεωφορειολωρίδες για τα έμφορτα ταξί άρση της υποχρεωτικότητας ταξινόμησης νέων αυτοκινήτων Ταξί μόνο μηδενικών ρύπων από το 2026. Η πρόταση του ΣΑΤΑ είναι να μετατεθεί αυτή η υποχρέωση για το 2035 και ειδική νομοθετική ρύθμιση για την ειδική άδεια. Με την ρύθμιση αυτή θα πρέπει να αντιμετωπίζεται το κώλυμα χορήγησης ή ανανέωσης της ειδικής άδειας Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου, όταν από το πιστοποιητικό ποινικού μητρώου δικαστικής χρήσης για την απόδειξη της συνδρομής της περ.γ’ της παρ.2 του άρθρου 95 του ν.4070/2012 (Α82), προκύπτουν αδικήματα του άρθρου 100 του ν.4070/2012. Επίσης στο τραπέζι τέθηκε η επανεξέταση και ψηφιοποίηση των ειδικών αδειών.
Για τα επταθέσια-εννιαθέσια ταξί ο ΣΑΤΑ απαιτεί την ελεύθερη αντικατάσταση συμβατικού ΕΔΧ Ταξί σε 7θέσιο-9θέσιο χωρίς περιορισμούς και χωρίς ποσόστωση για όλους τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές ταξί της Αττικής. Σε ότι αφορά το τιμολόγιο η πρότασή του ΣΑΤΑ περιλαμβάνει 5 ευρώ με την πτώση της σημαίας, 10 ευρώ η ελάχιστη μίσθωση και επιπλέον χρέωση 5 ευρώ ανά επιβάτη.
Επίσης ο ΣΑΤΑ ζητά την άμεση εφαρμογή της απόφασης του υπουργείου Οικονομικών (Παπανάτσιου) για την είσπραξη του κομίστρου, τη σωστή εφαρμογή της ψηφιακής πλατφόρμας για τις συμβάσεις των Ε.Ι.Χ. και δημιουργία μητρώου για τα ενοικιαζόμενα με οδηγό το οποίο θα είναι ξεκάθαρο χωρίς γκρίζες ζώνες και διαχωρισμό των υπηρεσιών που παρέχει το Ταξί και το ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο με οδηγό. Αστική μεταφορά κάνουν μόνο τα Ταξί. Ξεκάθαρος προσδιορισμός της έννοιας «ολική εκμίσθωση με οδηγό μέσω προκρατήσεως με αντίστοιχη σύμβαση ελάχιστης διάρκειας 3 ωρών.
Παράλληλα ζητούν την δημιουργία δημόσιας εφαρμογής κράτησης ταξί χωρίς χρεώσεις για τους χρήστες και τους οδηγούς (στα πρότυπα της Γαλλίας Le taxi).
Όσον αφορά στην πρόταση του ΣΑΤΑ για την τροποποίηση της νομοθεσία των ΕΙΧ η περιλαμβάνει πληθυσμιακή αναλογία. Αριθμός αδειών Ε.Ι.Χ συνδεδεμένος με τον αριθμό των αδειών ταξί ανά έδρα. Σήμερα ο αριθμός αυτός είναι ανεξέλεγκτος. Όλες οι διαδρομές των Ε.Ι.Χ να είναι προπληρωμένες, αποκλειστικά και μόνο μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών. Η εξοφλητική απόδειξη πρέπει να είναι διαθέσιμη σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή. Τα οχήματα 7-9 θέσεων που μπορούν να χρησιμοποιούνται ως Ε.Ι.Χ να είναι αμιγώς ηλεκτρικά. Το όριο ηλικίας των οχημάτων δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 7 έτη. Η πλατφόρμα για τις συμβάσεις των Ε.Ι.Χ που λειτουργεί με ευθύνη του Υπουργείου Μεταφορών να είναι συνδεδεμένη με την ΑΑΔΕ.
Όχημα που εντοπίζεται από τις ελεγκτικές αρχές να εκτελεί μεταφορικό έργο χωρίς να έχει αναρτήσει την σύμβαση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα να του επιφέρει πρόστιμο 6.000 ευρώ, να ακινητοποιείται και να κατάσχεται μέχρι την αποπληρωμή του προστίμου.
Οι πινακίδες των Ε.Ι.Χ να είναι όλες ομοιόμορφες και τα οχήματα αυτά να φέρουν ευδιάκριτα χαρακτηριστικά όπως για παράδειγμα μία κάθετη γραμμή στις πόρτες του αυτοκινήτου.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση άδειας Ε.Ι.Χ με οδηγό θα πρέπει να περιλαμβάνει ιδιόκτητο αυτοκίνητο όχι μικρότερο από 2.400 κ.ε και μήκος όχι μικρότερο από 4,75 μέτρα, λειτουργία της επιχείρησης στον τομέα του τουρισμού ή της ενοικίασης αυτοκινήτων τουλάχιστον μία τριετία, ελάχιστη μίσθωση των Ε.Ι.Χ, 120 ευρώ/τρίωρο για την ηπειρωτική Ελλάδα και 80 ευρώ/ώρα για τη νησιωτική Ελλάδα.