Σχεδόν το 10% του συνόλου των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων που ανέρχονται σε 5,1 εκατ. μονάδες έχουν Άδεια Κυκλοφορίας πριν το 1992! Δηλαδή είναι αυτοκίνητα που εκπέμπουν… δηλητήριο στην ατμόσφαιρα καθώς δεν έχουν καθόλου καταλύτη!
Επίσης το άκρως ανησυχητικό στοιχείο του ελληνικού στόλου είναι ότι πέρυσι παρά τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση και μείωσε τις εισαγωγές παλαιών και ρυπογόνων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων η μέση ηλικία των οχημάτων αυξήθηκε στα 17 έτη ενώ το 2021 η αντίστοιχη μέση ηλικία ήταν στα 16,5 έτη…
Οπότε η επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης αν το επιτρέψουν οι οικονομικές συνθήκες ή θέσπιση άλλων κινήτρων ή αντικινήτρων για να ανανεωθεί ο στόλος των κυκλοφορούντων οχημάτων στην Ελλάδα μάλλον θα αποτελέσει μονόδρομο για την χώρα μας.
Πάντως τα στοιχεία με τις μέσες ηλικίες του στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων που έχει στη διάθεσή του και δημοσιεύει το Carandmotor.gr προκαλούν κυριολεκτικά σοκ καθώς αποδεικνύεται ότι στην χώρα μας κυκλοφορούν πάνω από 550.000 αυτοκίνητα που δεν διαθέτουν καταλύτες εκ των οποίων τα 80.000 οχήματα έχουν κλείσει 40 χρόνια ζωής!
Παράλληλα το 30,7% του συνόλου του στόλου ήτοι πάνω από 1,6 εκατ. οχήματα ή 3 στα 10 αυτοκίνητα που κυκλοφορούν είτε δεν έχουν καταλύτη είτε πληρούν τις οδηγίες ρύπων Euro 1 και Euro 2 ενώ 867.690 αυτοκίνητα έχουν ηλικία πάνω από 26 έτη!
Τα αυτοκίνητα από τη δεκαετία του ’80 ανέρχονται σε πάνω από 360.000 μονάδες ενώ επιπλέον 273.000 οχήματα έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά την πρώτη τριετία της δεκαετίας του ’90 και κυκλοφορούν ακόμη χωρίς καταλύτη!
Επίσης περισσότερα από 1 εκατ. αυτοκίνητα κυκλοφορούν στην Ελλάδα σήμερα και έχουν ηλικία μεταξύ 21 και 25 έτη και αφορούν στο 19,4% του συνόλου του στόλου.
Πάνω από 16 έως και 20 έτη έχουν 1,4 εκατ. οχήματα, δηλαδή το 26,2% του συνόλου και 1,1 εκατ. οχήματα έχουν ηλικία από 11 έως 15 έτη δηλαδή το 22,1%.
Αντίθετα τα αυτοκίνητα με ηλικίες από 6 έως 10 έτη είναι μόλις 395.962 οχήματα τα οποία αποτελούν το 7,3% του συνόλου των κυκλοφορούντων ΙΧ.
Τέλος το 8,9% του συνόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν έχουν ηλικία έως 5 έτη τα οποία ανέρχονται σε 478.737 μονάδες.
Παλαιά και τα καταλυτικά
Από το 1993 έως και 1996 ξεκίνησε η κυκλοφορία των αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro I και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία κυκλοφορούν ακόμη στην Ελλάδα πάνω από 320.000 οχήματα.
Από το 1997 έως το 2000 τέθηκε σε ισχύ το πρότυπο Euro II και όπως αποδεικνύεται κυκλοφορούν ακόμη στην Ελλάδα σχεδόν 780.000 αυτοκίνητα!
Συνολικά τα αυτοκίνητα που δεν έχουν καταλύτη ή πληρούν τις οδηγίες ρύπων Euro 1 και Euro 2 ανέρχονται στο 30,7% του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων.
Το 2001 εφαρμόστηκε το πρότυπο ρύπων Euro III το οποίο ίσχυσε έως και το 2005 και από τότε κυκλοφορούν μέχρι και σήμερα περισσότερα από 1,3 εκατ. οχήματα (25,3%) ενώ επιπλέον 1,4 εκατ. οχήματα (26,1%) που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro IV κυκλοφορούν μέχρι και σήμερα.
Στα σύγχρονα και πιο καθαρά αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro V και έχουν 1η Άδεια Κυκλοφορίας από το 2011 έως και το 2015 ανήκουν πάνω από 400.000 αυτοκίνητα τα οποία αποτελούν μόλις το 7,6% του συνόλου των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων. Μάλιστα τα 148.466 ΙΧ πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 5A και τα υπόλοιπα 262.141 πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 5B.
Τα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro VI ξεπερνούν τις 555.000 μονάδες και αποτελούν το 10,3% του συνόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων.
Από αυτά τα 262.931 ΙΧ πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 6A (4,9%), τα 112.102 την Euro 6B (2,1%), τα 80.063 την Euro 6C (1,5%) και τα υπόλοιπα 100.329 την Euro 6D (1,9%).
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς σχεδόν σε κανένα στα καταλυτικά αυτοκίνητα πρώτης και δεύτερης γενιάς δεν έχουν αλλαχθεί οι καταλύτες με ότι και αν σημαίνει αυτό για το περιβάλλον ενώ σημαντικός αριθμός από τα περίπου 2,7 εκατ. καταλυτικά αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία Euro III και Euro IV επίσης κυκλοφορούν με… αδρανείς καταλύτες!
Τι γίνεται στην υπόλοιπη ΕΕ
Ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση ανέρχεται στα 12 έτη τη στιγμή που στη χώρα μας ξεπερνά τα 17 έτη!
Στον αντίποδα το Λουξεμβούργο διαθέτει το νεότερο στόλο οχημάτων με μέση ηλικία μόλις 7,6 έτη.
Στην Ιταλία ο μέσος όρος ηλικίας των ΙΧ είναι 12,2 έτη, στην Ισπανία 13,5 έτη, στην Πορτογαλία 13,5 έτη, στην Γαλλία 10,5 έτη, στην Σλοβενία 11 έτη, στην Αυστρία 8,7 έτη, στο Βέλγιο 9,5 έτη, στην Ολλανδία 11,4 έτη, στην Ιρλανδία 8,8 έτη, στη Γερμανία 10,1 έτη, στην Σλοβακία 14,5 έτη, στην Κροατία 13 έτη, στην Ουγγαρία 14,5 έτη, στην Κροατία 13 έτη, στη Ρουμανία 15,1 έτη, στην Τσεχία 15,6 έτη στην Πολωνία 14,5 έτη και στη Λιθουανία 14,6 έτη.