Αντίστροφα έχει ξεκινήσει να μετρά ο χρόνος για τους ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων σε όλη την ΕΕ οι οποίοι θα πληρώνουν ακριβότερα τη χρήση του οχήματός τους καθώς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την μεταρρύθμιση του συστήματος εμπορίας εκπομπών ρύπων με την ένταξη των οδικών, αεροπορικών και θαλάσσιων μεταφορών αλλά και του μηχανισμού διασυνοριακής προσαρμογής άνθρακα στο νέο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα.
Ο διάσημο πλέον «Φόρος Άνθρακα» θα επιβληθεί σε όλους τους κατόχους παλαιών αυτοκινήτων και σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr το χαράτσι θα είναι ανάλογο των ετών κυκλοφορίας, των ρύπων, του κυβισμού (και κατανάλωσης καυσίμου), της ιπποδύναμης και ίσως και του βάρους.
Το χαράτσι θα επιβληθεί στους κατόχους οχημάτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro5 ή και παλαιότερες και όσο παλαιότερο είναι το όχημα τόσο θα αυξάνεται και ο «Φόρος Άνθρακα»!
Στην Ελλάδα σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr o «Φόρος Άνθρακα» αναμένεται να επηρεάσει πάνω από 4 εκατ. αυτοκίνητα σε σύνολο 5,5 εκατ. κυκλοφορούντων ΙΧ τα οποία πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 5 ή παλαιότερες οδηγίες.
Η δέσμη που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι γνωστή και ως «Fit for 55», είναι το σχέδιο με το οποίο η ΕΕ σκοπεύει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, όπως προβλέπεται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για το κλίμα.
Επιπλέον, από το 2026 έως το 2034 θα καταργηθούν σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα εκπομπών για τις εταιρείες, ενώ θα δημιουργηθεί ένα ξεχωριστό, καινούριο ETS ΙΙ για τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις οδικές μεταφορές και τα κτίρια. Το νέο σύστημα θα ορίσει συγκεκριμένες τιμές για τις εκπομπές από τους εν λόγω τομείς το 2027, που μπορεί να τεθούν σε ισχύ από το 2028, αν το ενεργειακό κόστος είναι εξαιρετικά υψηλό.
Ένα Κοινωνικό Ταμείο κατά της ενεργειακής φτώχειας
Το Ευρωκοινοβούλιο ωστόσο ενέκρινε τη σύσταση ενός Κοινωνικού Ταμείου της ΕΕ για το Κλίμα (SCF) το 2026, που θα έχει ως στόχο να διασφαλιστεί ότι η κλιματική μετάβαση θα υλοποιηθεί με τρόπο δίκαιο και χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς. Το νέο Ταμείο θα στηρίξει τα ευάλωτα νοικοκυριά, τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και τους χρήστες μεταφορών που πλήττονται ιδιαίτερα από την ενεργειακή φτώχεια και την οικονομική αδυναμία στις μεταφορές. Όταν τεθεί σε πλήρη λειτουργία, το SCF θα χρηματοδοτείται από τον πλειστηριασμό δικαιωμάτων του ETS II με μέγιστο ποσό 65 δισ. ευρώ, ενώ επιπλέον 25% θα καλύπτεται από εθνικούς πόρους:η συνολική αξία της χρηματοδότησης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 86,7 δισ. ευρώ.